Gå til innhold

Reklamasjon hos CDON - Harddisk


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg kjøpte 5 harddisker av typen Seagate Barracuda  ST3000DM001 våren 2014.

3 av dem døde nå i vår med relativt kort mellomrom.

 

Disk 1 fryser hele maskinen.

Disk 2 lager bare <klink-klunk> lyder mens den 3 disken korrupter filer og viser seg full av sector feil og en masse s.m.a.r.t errors.

 

Grunnet veldig kort levetid og ryktet på denne modellen har fått ellers i verden så ønsket jeg og reklamere til CDON, og det er her jeg står bomfast.

 

Første mail ble sendt i april og siden har det vert frem og tilbake, uten at dem er villige til og hjelpe.

 

Tidligere denne uken sendte jeg ett krav om erstatningsprodukt og gav dem 14 dagers frist før jeg tar saken videre til forbrukerrådet og henviste til den norske forbrukerkjøpsloven.

 

I dag fikk jeg mail tilbake;

 

Det du skriver i ditt föregående mail tyder på att en reklamation med väldigt stor sannolikhet kommer bli godkänd. Det räcker dock inte med vad du anser bara för att vi ska kunna godkänna detta som en reklamation utan vi måste ha ett skriftligt utlåtande från en verkstad eller dylikt för att ta detta vidare.

 

Om du lägger fram detta för en verkstad och låter dem undersöka din produkt och du sedan ber dem skriva en rapport om att detta rör sig om ett hårdvarufel, så får du gärna återkomma med detta sen så hjälper vi dig vidare.

 

Innan vi har detta kan vi inte ta ditt ärende vidare, jag beklagar. 

 

 

Må jeg virkelig finne ett verksted som kan dokumentere at diskene er defekte, og hvis ja hvem av partene tar den kostnaden?

 

Håper noen som har enten peiling eller erfaringer med reklamasjoner og kan kaste litt lys over hva jeg kan gjøre videre.

 

På forhånd takk :)

Endret av No-nick
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I utgangspunktet, skal du jo bare kunne sende diskene i retur og vise frem egene tester at de er defekt.. Om de ikke stoler på deg, så må de jo måtte motbevise at de ikke er defekt..

 

Ellers kan du stikke innom Elkjøp med kjøpskvittering.. Nå i sommermåndene er det lite å gjøre hos Knowhow avdelingen, og kanskje de kan gjøre det kostnadsfritt for deg.. Da jeg jobbet hos Elkjøp i Molde, gjorde vi slikt ofte kostnadsfritt for mange kunder som hadde kjøpt varer andre stedet for å vise at vi har god kundeservice i håp at de kjøpte neste produkt hos oss.. (Men det var veldig avhengig av arbeidsmengde vi hadde på det tidspunktet) Ellers tar de eksempelvis 250,- kroner for en diagnose du kan fremlegge CDON..

Lenke til kommentar

Takker for alle svar.

 

Normalt sett hos nettbutikker med kundeservice (komplett etc...) ville jeg bare sendt defekte produkter i retur, case closed.

Men CDON tillater meg ikke og sende i retur før jeg har sendt dem en rapport fra ett verksted som kan bekrefte at de er defekte.

S.M.A.R.T logg, eventuelt skjermdump er ikke godt nok.

 

At jeg i hele tatt må dra inn en 3-part er bare bakvendt og tidkrevende.

Lenke til kommentar

Siterer følgende i Forbrukerkjøpsloven § 29:

 

 

Forbrukerkjøpsloven § 29:

Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader.

Ved avgjørelsen av om kostnadene er urimelige etter første ledd annet punktum, skal det særlig legges vekt på verdien av en mangelfri ting, mangelens betydning og om andre beføyelser kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for forbrukeren.

Selv om forbrukeren verken krever retting eller omlevering etter loven, kan selgeren tilby retting eller omlevering dersom dette skjer uten opphold. Dersom selgeren sørger for slik retting eller omlevering i samsvar med loven, kan forbrukeren ikke kreve prisavslag eller heving.

 

Her står det vel klart og tydelig at selgeren sørger for retting av mangelen?

 

Jeg syns det er meget rart at CDON skal ha et skriftlig bevis på at det er en mangel. Det at varen ikke fungerer som den skal bør være nok. Hvorfor er det en så stor bevisbyrde? Har aldri vært borti maken.

Endret av CaZpeR
Lenke til kommentar

Dette føyer seg bare inn i rekken av problemer med CDON når det kommer til kundeservice/reklamasjon etc. Rart den sjappa ikke har bukket under egentlig.

 

Selger skal selvsagt ta varene tilbake og selv utrede om det var feil på produktet. Skulle det mot formodning ikke være det får du regningen.

 

Hadde selv en disk jeg sendte i retur til Dustin. Den lagde korrupte filer, men fungerte i og for seg så var veldig usikker på om reklamasjon skulle bli godkjent under deres test. Sendte med utskrift av Seagate self-test og en del smart data som viste ganske mange tusen bad sectors. Bad sectors er jo ikke nødvendigvis noe problem, men med flere tusen begynner man få en indikasjon på en disk som er på vei til å bryte helt sammen.

Lenke til kommentar

Dette føyer seg bare inn i rekken av problemer med CDON når det kommer til kundeservice/reklamasjon etc. Rart den sjappa ikke har bukket under egentlig.

 

Selger skal selvsagt ta varene tilbake og selv utrede om det var feil på produktet. Skulle det mot formodning ikke være det får du regningen.

 

Hadde selv en disk jeg sendte i retur til Dustin. Den lagde korrupte filer, men fungerte i og for seg så var veldig usikker på om reklamasjon skulle bli godkjent under deres test. Sendte med utskrift av Seagate self-test og en del smart data som viste ganske mange tusen bad sectors. Bad sectors er jo ikke nødvendigvis noe problem, men med flere tusen begynner man få en indikasjon på en disk som er på vei til å bryte helt sammen.

 

Men selv da skal det ikke være nødvendig. Den gjennomsnittlige mannen i gata har ikke kompetanse på seagate self-test for å dokumentere feil. Å si at det kommer rare lyder fra den ene harddisken skal være nok til at CDON skal godta at den sendes inn. Ikke at den må utbedres i østen og vesten for å stadfeste at den har en feil eller ikke.

Lenke til kommentar

Hadde folk vært klar over service-nivået til slike butikker hadde dem nok tenkt seg om to ganger ang hvilke varer som var verdt å kjøpe fra slike foretak.

Harddisker hadde jeg kjøpt på komplett.no. Binderser, penner og DVD/Blu-Ray og bøker etc er mer CDON-terreng.

Lenke til kommentar

Hadde folk vært klar over service-nivået til slike butikker hadde dem nok tenkt seg om to ganger ang hvilke varer som var verdt å kjøpe fra slike foretak.

Harddisker hadde jeg kjøpt på komplett.no. Binderser, penner og DVD/Blu-Ray og bøker etc er mer CDON-terreng.

Om folk var mer klar over hvor enkelt det er å reklamere mot produsenten uten å gå omveien til butikken, så tror jeg folk flest hadde vært rimelig fornøyd med reklamasjon på hardisker... Forstår nesten ikke hvorfor CDON krangler på det en gang.. Det er jo mer eller mindre automatisk godkjent med en gang man kan vise til en defekt sektorgruppe via en standar test..

Lenke til kommentar

Og hva gjør man når produsentgarantien er designet for andre land med mindre forbrukervern enn det som gjelder i Norge ?

 

Spør fordi CDON ikke forholder seg til norsk kjøpslov selv om de markedsfører seg som andre norske butikker.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei.

 

Jeg kjøpte 5 harddisker av typen Seagate Barracuda  ST3000DM001 våren 2014.

3 av dem døde nå i vår med relativt kort mellomrom.

 

Disk 1 fryser hele maskinen.

Disk 2 lager bare lyder mens den 3 disken korrupter filer og viser seg full av sector feil og en masse s.m.a.r.t errors.

 

Grunnet veldig kort levetid og ryktet på denne modellen har fått ellers i verden så ønsket jeg og reklamere til CDON, og det er her jeg står bomfast.

 

Første mail ble sendt i april og siden har det vert frem og tilbake, uten at dem er villige til og hjelpe.

 

Tidligere denne uken sendte jeg ett krav om erstatningsprodukt og gav dem 14 dagers frist før jeg tar saken videre til forbrukerrådet og henviste til den norske forbrukerkjøpsloven.

 

I dag fikk jeg mail tilbake;

Det du skriver i ditt föregående mail tyder på att en reklamation med väldigt stor sannolikhet kommer bli godkänd. Det räcker dock inte med vad du anser bara för att vi ska kunna godkänna detta som en reklamation utan vi måste ha ett skriftligt utlåtande från en verkstad eller dylikt för att ta detta vidare.

 

Om du lägger fram detta för en verkstad och låter dem undersöka din produkt och du sedan ber dem skriva en rapport om att detta rör sig om ett hårdvarufel, så får du gärna återkomma med detta sen så hjälper vi dig vidare.

 

Innan vi har detta kan vi inte ta ditt ärende vidare, jag beklagar. 

 

Må jeg virkelig finne ett verksted som kan dokumentere at diskene er defekte, og hvis ja hvem av partene tar den kostnaden?

 

Håper noen som har enten peiling eller erfaringer med reklamasjoner og kan kaste litt lys over hva jeg kan gjøre videre.

 

På forhånd takk :)

 

 

Du kan henvise til fkjl. §30 første ledd:

Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.[/size]

Edit:

 

Selv om forbruker har bevisbyrde, er det selger som normalt har forutsetningene til å føre bevis. De har også et innarbeidet et nettverk av verksteder som er autorisert og kan vurdere hvorvidt forholdet er dekket av reklamasjon.

 

Hvis det ender med at du må føre bevis for mangel så kan du kreve at CDON dekker alle dine utlegg i forbindelse med reklamasjon, herunder portoutgifter.

 

På en annen side så er det to år gamle harddisker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...