Taurean Skrevet 29. juni 2017 Del Skrevet 29. juni 2017 Det må vel være en måte å gjøre det på? Tenker på hvilken som helst tv-serie, hvis jeg bare vil høre hva som blir sagt, og kutte ut bakgrunnsmusikk. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 29. juni 2017 Del Skrevet 29. juni 2017 Du må isolere lydsporene og fjerne lydsporet med bakgrunnsmusikken (duh). Det er enkelt nok å fjerne det som er mellom snakkingen, men skal du fjerne alt og alikevel ha god kvalitet på snakkingen så er det en rimelig vanskelig jobb. Det finnes nok av guider på det hvis du Goooogler. Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 29. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2017 Du må isolere lydsporene og fjerne lydsporet med bakgrunnsmusikken (duh). Det er enkelt nok å fjerne det som er mellom snakkingen, men skal du fjerne alt og alikevel ha god kvalitet på snakkingen så er det en rimelig vanskelig jobb. Det finnes nok av guider på det hvis du Goooogler. Forklár enkelt hvordan det gjøres, hvilke redigéringsprogram (helst gratis) man trenger. Har vlc player og selvsagt windows media player og live movie maker. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 29. juni 2017 Del Skrevet 29. juni 2017 Audacity er greit nok og gratis. Blir en del jobb å lage en enkel bruksanvisning og det er meningsløst å gjøre når du kan finne det selv, meeeeeen jeg er snill; https://www.techwalla.com/articles/how-to-remove-background-music-in-audacity PS; Det der er en relativt dårlig løsning, men hvis du har lavt volum og ikke er spesiellt kravstor så vil det være bra nok. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 29. juni 2017 Del Skrevet 29. juni 2017 (endret) Jeg har svaret - det er faktisk 2 svar, og ingenting imellom (ok kanskje, men hjemmeredigering med fritt tilgjengelig programvare og uten spesialisert kunnskap om sammensetning av lyd, programmering, etc gir som oftest ræva resultat) Første svaret er det du antakelig søker, men det blir nok med luftslottet: Maskinlæring ==> maskinen kan selv skille mellom tale og musikk og er dermed i stand til å produsere en lydstrøm bestående utelukkende av tale. I beste fall er vel dette ennå på forskningsstadiet. Andre svaret - dette er det mest jordnære: Du kontakter utgiveren av serien og ber om å få tilsendt lydsporene separat. Fysisk mulig? Ja. Sansynlig utfall av forespørsel? Negativt [edit] Fant en artikkel på tek.no som beskriver hva type maskinevare du trenger for å løse oppgaven på en god måte: https://www.tek.no/artikler/ibm-skal-bygge-superdatamaskin-som-fungerer-som-en-menneskehjerne/396581 Endret 29. juni 2017 av geir__hk 1 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 30. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2017 Takk takk, da har jeg litt å jobbe med! Skal oppdatere om jeg får det til. Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 27. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2017 Velger å bumpe denne fremfor å lage ny tråd, siden jeg nå har et nytt spørsmål: Er dette noe som er vanskelig å gjøre for noen som har profesjonelle redigéringsprogram? Jeg er villig til å betale for å få fjernet lydsporene fra en viss serie. Ikke tusenlapper, men hundrelapper. Har funnet ut at man bør ha temmelig avansért redigéringsprogramvare, som koster penger å kjøpe. Og jeg har ikke tenkt å bruke livet mitt på slike ting, så da tenker jeg det heller er bedre å la noen med kunnskap og verktøy gjøre det. Lenke til kommentar
Nlklas Skrevet 27. juli 2017 Del Skrevet 27. juli 2017 Hvorfor er det så viktig å fjerne musikk fra en tv serie? Det er jo som regel maks et halvt minutt om gangen.. Jeg prøvde meg på det samme for noen år siden med Audacity. Det beste jeg klarte var å få musikken lavere enn hovedlydsporet (om jeg kan kalle det for det). Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 27. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2017 (endret) Fordi det er en (noen andre også) serier jeg synes er veldig interessante, og gjerne sér flere ganger, eller har på i bakgrunnen. Handlingen og innholdet er interessant, men de må absolutt legge til så utrolig slitsom bakgrunnsmusikk for å appellére til mennesker med ADHD... eller hvem vet hvorfor de gjør det ... men det er utrolig slitsomt å høre på. Jeg er faktisk villig til å betale et par-tre hundrelapper hvis det ikke tar for lang tid for noen å gjøre en sånn jobb. Bare lurer på om dette er en mulighet. Endret 27. juli 2017 av Taurean Lenke til kommentar
Nlklas Skrevet 27. juli 2017 Del Skrevet 27. juli 2017 Jeg lagde en post på /r/audioengineering den gangen jeg skulle gjøre det samme. Jeg fikk en kald dusj med kommentarer som mente det kom til å bli vanskelig. Lag en post! Kanskje du er mer heldig enn meg Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 27. juli 2017 Del Skrevet 27. juli 2017 Jeg hadde en morro feil på lydporten hvor jeg bare hørte musikk og ingen tale.. Så det motsatte burde jo være tilnærmet enkelt. Det viktigste her er at du har serien tilgjengelig i surroundformat.. helst 8.1 eller bedre, da kan du enkelt å greit kjøre serien i det, og deaktivere alle andre høytalere...Selv om du vil gå glipp av mye innhold som kommer fra annet hold.. Om du ønsker å gjøre det enda bedre, må du sette opp scanning av hver enkelt kanal som gjenkjenner tale og musikk, for å så redigere videoen hvor du fjerner ønsket elemet i hver kanal.. For å gjøre dette må du faktisk lage eget script for hver enkelt video, og du finner ingen automatiske program som gjør dette for deg bedre en å bare koble ut alle andre høytalere en fronthøytaleren... Kostnaden, flere tusen pr time.. Så det er bare å gi opp om du ikke ønsker å gjøre dette selv med software som du selv må lage... Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 27. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2017 (endret) God info, takk igjen. Skal sjekke det mer etter hvert. Tusener per time?? Damn..... da kunne jeg også giddi å lært meg programméring. Finnes det folk som er villig til å betale så mye for sånn jobb?? Dette er serien. Alle episodene har bra innhold, det er bare den horrible bakgrunnsmusikken som plager livet av meg. Filmingen er litt rask men dét tåler man når det er så bra innhold. Og så har jeg den mest på i bakgrunnen.Det er én som har vært så vennlig å laste opp alle episodene på youtube. Aner ikke engang om det er mulig å laste ned via clipconverter og gjøre endringer... alt er sikkert mulig. https://www.youtube.com/watch?v=1tj5sCCQQL4&t=1s Endret 27. juli 2017 av Taurean Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 27. juli 2017 Del Skrevet 27. juli 2017 Slike jobber blir som regel gjort av de som jobber i filmstudio etc, for å fjerne bakgrunnstøy trafikk etc... Og de har som regel rimelig godt betalt Lenke til kommentar
vidor Skrevet 27. juli 2017 Del Skrevet 27. juli 2017 (endret) Musikk og tale er så blandet sammen at du sjelden får det så rent du ønsker det. Enkleste er å kjøre kanalene L og R til Mid og Side. Da får du senter i en kanal og så stereoinformasjonen i den andre. Har du en kanalmikser som f.eks i Audacity kan du gjøre følgende; Mid( L ) = 50% av venstre kanal + 50% av høyre kanal Side( R ) = 50% av ventre kanal - 50% av høyre kanal For å mikse tilbake til utganspunktet på et Mid Side signal Venstre kanal = 100% Mid( L ) + 100% Side( R ) Høyre kanal = 100% Mid( L ) - 100% Side( R ) Deretter følger som regel en masse jobb med å isolere tale som vanligvis gir utilfredsstillende resultat. Du blir litt professor Slatters som prøver å skille kurium og umulium. Endret 27. juli 2017 av vidor 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå