Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

[Løst] Kobling av komfyrkontakt

Anbefalte innlegg

Igjen takk for alle svar, det ble mange flere enn jeg opprinnelig hadde trodd :) 

Komfyren fungerer helt fint, jeg har brukt den og alt virker som det skal. 

At denne diskusjonen kom til nytte for andre og at de også får god hjelp gleder meg. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til orientering så var grunnen til at det ikke følgde med ferdig montert kontakt ett forsøk på å sikre at komfyren blei montert av ein fagmann.

Dette fordi denne komfyren skulle koblast via komfyrvakt (som er krav i alle elektriske anlegg etter 2010) av ein elektrikar.

Dette er eit krav som kom 1 juli 2010 at ein ved montering av ny komfyr, renovering av kjøkkenet, eller flytting av kjøkkenet må installere komfyrvakt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Skjema viser 3 (4) mulige koblinger, den nederste er merket Norge. 

1, 2 og 3 skal kobles sammen i komfyren. Tilsvarende som bildet viser at 4 og 5 er koblet sammen med en bøyle.

Så kan du selv velge om du vil bruke brun, sort eller hvit i støpsel, du trenger bare en av dem.

Beklager om jeg drar opp tråden igjen, kom ikke helt igang pga ferie. Slik jeg har forstått det så har trådstarter fått det til å funke ved å sette tre ledninger på en pinne. Dette er noe jeg ikke får til pga ekstrem plassmangel (kanskje det finnes annen type støpsel jeg må kjøpe). Greit nok. 

Jeg har også prøvd å koble brun på èn pinne, blå i midten og jording på motsatt side. Hvit og sort fikk jeg tips om å teipe rundt for å forhindre støt osv. Dette resulterte i at kun kokeplatene funket, mens ovnen ikke var å få liv i.

Så jeg er litt oppgitt, og merker at det hadde vært godt å kunne hive en pizza inn i ovnen snart ;)

Lenke til kommentar

Hvis du har samme ovn som TS så kobler du etter skjemaet 1+2+3 på fase 1, og 4+5 (der det allerede står en shunt) på fase 2.

Dersom du ikke har plass i selve støpselet kan du koble sammen 1+2+3 i ovnen istedet, altså lage deg en shunt slik som den som står mellom 4+5 av ledning. - Pass på å bruke tykk nok ledning (min 2.5)

Lenke til kommentar

Jeg strippet av de "skoene" som sto på ledningene og tvinnet sammen ledningene til de passet inn i kontakten. Før det kunne jeg få max 2 ledninger i kontakten. Det er litt fiklete og jeg anbefaler ordentlig verktøy og pass på at det er lett for å kutte seg underveis..

Hos meg fungerer alle platene og stekeovnen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg strippet av de "skoene" som sto på ledningene og tvinnet sammen ledningene til de passet inn i kontakten. Før det kunne jeg få max 2 ledninger i kontakten. Det er litt fiklete og jeg anbefaler ordentlig verktøy og pass på at det er lett for å kutte seg underveis..

Etter strippingen så var det null problem å få på plass ledningene på en pinne. Tusen takk til deg og dere andre som har bidratt i tråden :)

Blir garantert pizza imorgen!

Lenke til kommentar

Man skjønner fort hvorfor det stadig blir færre ting man har lov å gjøre selv på det elektriske. :p

Sånn for sikkerheten så burde komfyren komme med støpsel ferdig montert, så må en skaffe en elektriker til å bytte stikk, viss nødvendig

Lenke til kommentar

Og med det så tråkker du over linja i forhold til det DSB mener er greit for hvermannsen. Kravet for at du skal kunne koble småtteri selv er at du har en viss peiling på det du driver med. At du drar av/klipper vekk endehylsene (som skal være på) og skviser inn 3 ledninger på en klemme som ikke er laget for det er ikke greit. Skal ikke se bort fra at det også bryter med leverandørs anvisninger, jeg ville lest litt om det. Og fått en som kan sitt fag til å rydde opp for deg.

• Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 3 år senere...

Håper det er greit med gjenbruk av tråd for min utfordring?

Men, innihælvete. Nitene er jo for grove til å passe. Da sitter jeg med et gammel støpsel som jeg har tatt av en gammel hvitevare, samt en splitter ny som jeg har hatt liggende fra tidligere innkjøp.

Samme dritt med for grov nite, uansett hvilket støpsel jeg prøver meg på.

Nitenes "diameter" er firkantpresset er for grov til å skli inn under, men også på forsøk over kontaktpinnene.

Hvor skal niten monteres egentlig, mellom vinkel og pinne som føles mest intuitivet riktig og mest stabilt ut, eller mellom pinne og rundt skruehode?

REDIGERT:

Må få tilføye at på den nye så er det kun en pinne og skrue, mens på den gamle som jeg lot være å nytte meg av, så er det 3 deler.

AEG-komfyr.

Edit:

Tror jeg må inn i skrustikke og bøye på vinkelen rett og slett. Skal jo ikke være sånn!!

Endret av G
Lenke til kommentar

Ja var i ferd med å få redigert bilde. Kjæm no straks

Sånn for å glede forumet med mitt gledesutrop:

Bilde av jævlade drittgreie. Tok ikke bilde av nite, da jeg regner med at fagfolk vet hva jeg sikter til.

Jævlade-dritt-greier.jpg

Var like trangt på ny og gammel stikk. Bildet er tatt av det nyeste stikket av det jeg kan velge mellom.

Niten er jo like tykk på samme niter på det som skal på.

Endret av G
Lenke til kommentar

Ah, ja da skjønner jeg. De kan være artige ja. Men i så fall er det heller bedre å klemme endehylsa (med leder inni) litt flatere enn å bøye på selve kontaktpinnen/vinkelen. En endehylse blir jo litt deformert uansett når man skrur til skikkelig. Og for ordens skyld når man jobber med kobber i slike tverrsnitt kan man ta i praktisk talt så mye man klarer for hånd, bedre at det sitter skikkelig enn at koblinga er løs. Om man jobber med mindre og mer skjøre ledere er det greit å skru til med moment om man ikke har det i finga.

Lenke til kommentar

Tilleggsspørsmål. Skal blå nøytralleder i senterpinnen på et IT-nett? Var helst det som var avbildet på Google-image søk. Vet at det er vekselstrøm. Men er jo greit å koble det så nært perfekt..

Lenke til kommentar
1 minute ago, Larzen_91 said:

Ah, ja da skjønner jeg. De kan være artige ja. Men i så fall er det heller bedre å klemme endehylsa (med leder inni) litt flatere enn å bøye på selve kontaktpinnen/vinkelen. En endehylse blir jo litt deformert uansett når man skrur til skikkelig. Og for ordens skyld når man jobber med kobber i slike tverrsnitt kan man ta i praktisk talt så mye man klarer for hånd, bedre at det sitter skikkelig enn at koblinga er løs. Om man jobber med mindre og mer skjøre ledere er det greit å skru til med moment om man ikke har det i finga.

Da må den isåfall klemmes i skrustikke :fun:

For jeg har ikke tenger store og grove nok, eller muskler til klemme disse stive nitene. Niten er formet på en måte som en E, skal jeg klemme på gaflene av E-en eller på topp-bunn av E-en?

Lenke til kommentar

Med mindre det er metall som enden kan få press mot når den står inni pluggen så må du få den mellom skrue og metall. Heller skvise nita litt enn å legge det på andre sida.

Nite forma som ein E? Er det ein gaffel-kabelsko?

Bilete er fint.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Hva som er L og N, spesielt i et IT nett i denne sammenhengen er likegyldig i praksis. Men koble gjerne blå leder i midten ja, så blir det flott.

Hovedmålet er å få endehylsa smal nok til at du får den inn mellom skruen og siden på vinkelen. Da blir det å presse sammen "gaflene" på E-en ja. Men ikke mer enn det som er nødvendig for å få plass, selvfølgelig. Om endehylsa blir helt ødelagt er det like greit å drite i hele hylsa.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...