Gå til innhold

Teslagründeren ville bygge verdens raskeste tunnelboremaskin - Nå er den i gang


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

No sånt..trur han kjøpte den brukt på ebay. ;)

 

Målsetningen er i hvert fall ambisiøs nok, senke kostnaden per meter med en størrelsesorden. Et av triksene skal være å minske diameteren på tunellen til drøye 4 meter. Fra et 'Europeisk' synspunkt er dette noe som ber om å bli brukt til lette t-banevogner. Da kan du *virkelig* flytte masse folk rundt i byen. :)

Lenke til kommentar

Så Musk har utviklet, produsert og satt i drift en tunnelboremaskin på like lang tid som det tar å montere en tradisjonell tunnelboremaskin?

 

https://www.tu.no/artikler/her-bygges-den-enorme-tunnelboremaskinen-som-skal-drive-follobanen/346693

 

Ja... Jo...

 

 

Etter ti måneder med design og bygging ble den første tunnelboremaskinen som skal drive Follobanetunnelen gjennom Ekebergåsen ferdig montert.

 

På like lang tid som det tar å designe (utvikle), bygge (produsere) og montere (gjøre klar til å sette i drift) en tradisjonell tunellboremaskin... Med større diameter. Men det er kanskje flere faktorer som er ulike... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Så Musk har utviklet, produsert og satt i drift en tunnelboremaskin på like lang tid som det tar å montere en tradisjonell tunnelboremaskin?

 

https://www.tu.no/artikler/her-bygges-den-enorme-tunnelboremaskinen-som-skal-drive-follobanen/346693

 

Ja... Jo...

 

 

Etter ti måneder med design og bygging ble den første tunnelboremaskinen som skal drive Follobanetunnelen gjennom Ekebergåsen ferdig montert.

 

På like lang tid som det tar å designe (utvikle), bygge (produsere) og montere (gjøre klar til å sette i drift) en tradisjonell tunellboremaskin... Med større diameter. Men det er kanskje flere faktorer som er ulike... 

Til sammenligning skal regjeringen "SNART" bestemme seg for hvem som skal være arkitekt på den nye høyblokka. https://www.tu.no/artikler/to-er-i-finalen-slik-kan-det-nye-regjeringskvartalet-bli/396729

Lenke til kommentar

No sånt..trur han kjøpte den brukt på ebay. ;)

 

Målsetningen er i hvert fall ambisiøs nok, senke kostnaden per meter med en størrelsesorden. Et av triksene skal være å minske diameteren på tunellen til drøye 4 meter. Fra et 'Europeisk' synspunkt er dette noe som ber om å bli brukt til lette t-banevogner. Da kan du *virkelig* flytte masse folk rundt i byen. :)

 

Lette T-banevogner eller....MONORAIL! Der har man i tillegg fordelen av enklere og billigere skinnelegeme da man kjører gummihjulene rett på betongelementet.....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Så Musk har utviklet, produsert og satt i drift en tunnelboremaskin på like lang tid som det tar å montere en tradisjonell tunnelboremaskin?

 

https://www.tu.no/artikler/her-bygges-den-enorme-tunnelboremaskinen-som-skal-drive-follobanen/346693

Ja... Jo...

Etter ti måneder med design og bygging ble den første tunnelboremaskinen som skal drive Follobanetunnelen gjennom Ekebergåsen ferdig montert.

På like lang tid som det tar å designe (utvikle), bygge (produsere) og montere (gjøre klar til å sette i drift) en tradisjonell tunellboremaskin... Med større diameter. Men det er kanskje flere faktorer som er ulike...

Men det blir da utviklet av bedrifter som har erfaring fra tunnelboring og har sikkert alle deler på plass, det er bare snakk om å skreddersy for kunden.

 

At Musk greier det på samme tid (en som i utgangspunktet ikke har erfaring med tunnelboring) så er det helt utrolig! Han har dog helt sikkert ansatt flere ingeniører som har erfaring med dette fra før, men likevel...

Lenke til kommentar

På like lang tid som det tar å designe (utvikle), bygge (produsere) og montere (gjøre klar til å sette i drift) en tradisjonell tunellboremaskin... Med større diameter. Men det er kanskje flere faktorer som er ulike... 

 

Jeg kan tenke meg at TBM'er ikke akkurat er hyllevare, men at de må spesialkonfigureres hvor hvert enkelt prosjekt.  Dessuten er det jo en hel del infrastruktur som skal på plass før de kan trykke på startknappen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

På like lang tid som det tar å designe (utvikle), bygge (produsere) og montere (gjøre klar til å sette i drift) en tradisjonell tunellboremaskin... Med større diameter. Men det er kanskje flere faktorer som er ulike... 

 

Jeg kan tenke meg at TBM'er ikke akkurat er hyllevare, men at de må spesialkonfigureres hvor hvert enkelt prosjekt.  Dessuten er det jo en hel del infrastruktur som skal på plass før de kan trykke på startknappen.

 

 

Det er muligens en del av disse vedtatte kostbare for kunden/lønnsomme for utbygger sannhetene som Musk har tatt knekken på for å få fortgang i sakene. Bare å gi det litt tid så kommer de store ingeniørbedriftene på banen med dokumentasjon som viser at dette ikke er mulig og ihvertfall ikke er miljøvennlig.

Lenke til kommentar

"bil på elektriske skinner" høres mer ut som et luksustilbud for rikfolk som har råd til å kjøpe seg en snarvei ut av køen.

 

Det er interessant å se at "nymotens oppfinnelser" ignorerer

mulighetene ved å forbedre kollektiv transport, sykling og/eller gåing. LA har foretrukket biltrafikk, og da blir trafikkkorkene og forurensing et naturlig konsekvens. De færreste ser ut til tenke på å bygge ut Metro Rail, men da går ikke penga i deres eget lomme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...