Gå til innhold

Forbud kan ramme 6000 fartøy


Anbefalte innlegg

  • 1 år senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg er noe forundret over noen av begrunnelsene. Jeg vet at tidligere ble alle av "problematiske" (tungmetaller, svovel, radioaktive) stoffer fra raffineriet pumpet inn i tungoljen for så å bli solgt som bunkers til skipsfarten. Imidlertid så forstår jeg at det er blitt satt sterke begrensinger på dette men jeg inntar at det fremdeles kommer mye "dritt" ut av skorsteinen. Når det gjelde forurensing ved lekkasjer er det annerledes. Tungoljen må varmes opp for å være pumpbar og jeg antar at tungoljen ved 0 grader vil være som voks blokker som ikke blander seg med sjøvannet i særlig grad.Det ser stygt ut men er ikke særlig farlig. Diesel derimot, er noe av det verste en kan slippe ut i sjøen da det lett blander seg vannet og forgifter miljøet svært hurtig.

Lenke til kommentar

Jeg er noe forundret over noen av begrunnelsene. Jeg vet at tidligere ble alle av "problematiske" (tungmetaller, svovel, radioaktive) stoffer fra raffineriet pumpet inn i tungoljen for så å bli solgt som bunkers til skipsfarten. Imidlertid så forstår jeg at det er blitt satt sterke begrensinger på dette men jeg inntar at det fremdeles kommer mye "dritt" ut av skorsteinen. Når det gjelde forurensing ved lekkasjer er det annerledes. Tungoljen må varmes opp for å være pumpbar og jeg antar at tungoljen ved 0 grader vil være som voks blokker som ikke blander seg med sjøvannet i særlig grad.Det ser stygt ut men er ikke særlig farlig. Diesel derimot, er noe av det verste en kan slippe ut i sjøen da det lett blander seg vannet og forgifter miljøet svært hurtig.

 

Det er ikke lov til å dumpe giftig avfall i tungoljen, men det gjøres likevel i tvilsomme land. Mener å huske at etter flere havarier har det ikke blitt sendt ut folk for å hente olje fra strendene eller vaske fugl før man har fått analyse-resultater fra tungoljen slik at man vet at det er noenlunde trygt. I tillegg inneholder den en god del svovel.

 

Det er riktig at tungoljen er tykk og seig, og den holdes gjerne rundt 60 grader i tankene for at det skal gå an å pumpe den, og før den går inn i dieselmotorene må den gjerne opp i rundt 120 grader. Men logikken din rundt utslippene er nok feil. Det at diesel er tynnere og løses lettere opp er en fordel da utslippet tynnes ut i vannmassene og brytes raskere ned. Tungoljen derimot er mer giftig og vil dekke overflaten i et stort område over lang tid. Et utslipp om vinteren i mørketiden kan være vanskelig eller umulig å rydde opp, spesielt om tungoljen driver inn mellom isflak. Kanskje blir den liggende over store områder og drepe alt av sjødyr og fugler i området hele vinterhalvåret. Både hval og sel som skal opp og puste og isbjørn som flytter seg mellom isflak vil bli rammet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...