prebenl Skrevet 29. juni 2017 Del Skrevet 29. juni 2017 Jeg prøver å danne meg et overblikk over de ulike bestemmelsene i markedsføringsloven, men sliter med å få full klarhet i hva som gjelder for markedsføring og salg rettet mot næringsdrivende. I §5 er en forbruker definert som "en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet", og definisjonen av handelspraksis henviser til den foregående definisjonen. Nesten alle paragrafer som følger disse definisjonene, refererer spesifikt til forbrukere og handelspraksis. Forstår jeg det rett om reglene dermed ikke gjelder for markedsføring og salg rettet mot "et selskap eller en fysisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet"? Det virker litt utrolig, så jeg antar at jeg har misforstår noe. Jeg synes også reglene om reservasjon mot telefonsalg er uklare, i og med at de ikke tar for seg næringsdrivende spesifikt. Kan et selskap drive telefonsalg mot f.eks.: * En bedrifts sentralbordnummer, som opplyst fra hjemmeside / brreg. * En bedrifts hovednummer, som opplyst fra hemmeside / brreg, selv om det er registrert på en privatperson. * Daglig leder i et AS' private nummer. * Nummer registrert på et enkeltpersonforetak. * Privat nummer til innehaver av et enkeltpersonforetak. Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 29. juni 2017 Del Skrevet 29. juni 2017 * Nummer registrert på et enkeltpersonforetak. * Privat nummer til innehaver av et enkeltpersonforetak. Jeg havnet i disse kategoriene for noen år siden, og ble omtrent over natten nedringt av ymse selgere. Forbrukerombudet bekreftet at min tidligere reservasjon mot telefonselger ikke gjaldt etter at nummeret havnet i nevnte kategorier. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå