Mira Skrevet 6. desember 2003 Del Skrevet 6. desember 2003 Hei, prøvde søke funksjonen men fant ingen innlegg som beskrev akkurat det jeg lurer på. Jeg og en kammeratgjeng lagde en 15min film for ca et år siden, det var jeg som redigerte den i pinacle studio 8. Etter det ble vi bitt av basillen og planlegger å lage en til. Da lurer jeg på følgende: 1: Se på hardwaren min, spesielt disken, holder det? burde jeg hatt to? For tiden funker bare en av minnebrikkene, holder det? Og så til spm som dere sikkert har svart på 10000 ganger. 2: Hvilket program burde jeg velge? Filmen skal ha en dvd-meny, kanskje teksting, en del slow-motion, muligheter for å endre til svart-hvitt i noen kutt... Alt dette må helst være ganske enkelt, ikke for pro Takker for alle svar Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 6. desember 2003 Del Skrevet 6. desember 2003 Du burde nok skaffe en større harddisk. Rå AVI-film tar EKSTREMT mye plass. Da snakker vi om flere GB for noen få minutter. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 6. desember 2003 Del Skrevet 6. desember 2003 Du bør skaffe deg : *En ekstra harddisk, på minst 80GB. Western Digital SE 8MB Cache er å foretrekke. Bruk denne disken da KUN til videofiler, lydfiler, plakater og ellers alt du inkluderer i filmen din. IKKE programmer eller andre ulumskheter. *IDE kontrollerkort, slik at du kan ha denne ekstra harddisken på en egen IDE port. På den måten forhindrer du dropped frames (svarte bilder) i filmen din om Windows skulle få lyst til å bruke denne porten for å lese/skrive noe fra systemdisken samtidig som du henter film fra kameraet. *Adobe Premiere som er ett avansert videoredigeringsprogram, men som samtidig er ganske enkelt å lære om man har vært litt borte i videoredigering fra før. Pinnacle Studio DV 8 er ett enklere program, men tror de har de fleste funksjonene du er etter. *Ett eget DVD program ettersom de programmene som har DVD funksjon innebygd, vanligvis er for enkle når det kommer til selve redigeringsdelen. Finnes mange forskjellige, men har ikke brukt noen selv og kan derfor ikke foreslå noen spesielle. Du har nok RAM, og sterk nok CPU. Lenke til kommentar
Mira Skrevet 6. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2003 Ok, takk for svar! En ny disk er på vei, Seagate Barracuda 160gb, 7200.2 rpm. Men er det virkelig helt nødvendig med IDE-kontroller? Hvor på en skala mellom 1 og 6 er det? Preimer er også på vei... Lenke til kommentar
Mira Skrevet 7. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2003 *bump* unnskyld Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 8. desember 2003 Del Skrevet 8. desember 2003 Du burde nok skaffe en større harddisk. Rå AVI-film tar EKSTREMT mye plass.Da snakker vi om flere GB for noen få minutter. Lite lett å ta helt rå film inn på maskinen. Programmet du importerer med komprimerer den. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 8. desember 2003 Del Skrevet 8. desember 2003 Ok, takk for svar!En ny disk er på vei, Seagate Barracuda 160gb, 7200.2 rpm. Men er det virkelig helt nødvendig med IDE-kontroller? Hvor på en skala mellom 1 og 6 er det? Preimer er også på vei... Har hørt om folk som har hatt problemer med å hente film fra kamera inn på maskinen uten å få dropped frames, spesielt når harddisken har stått på samme IDE kabel som systemdisken. Du kan jo prøve om det går bra først, og heller gå til innkjøp av en IDE kontroller etterpå. Uansett koster ikke en IDE kontroller særlig mye, og gir deg mer frihet til diverse utvidelser senere. Noen sier også at det har gått bra med Pinnacle Studio 8, men når de har gått over til Premiere, har det ikke gått så bra. Det er fordi Premiere nok ikke komprimerer videofilene så mye (=bedre kvalitet), og derfor trenger en kjappere harddisk for å lagre filene raskere. Når du har kjøpt en Seagate, så er nok behovet for en ekstra IDE kontroller større enn om du hadde kjøpt en Western Digital SE 8MB Cache. En Seagate er betraktelig tregere enn en WD SE når det kommer til store videofiler. Lenke til kommentar
Mira Skrevet 8. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2003 Takk for alle svar, HD-valg er det desverre ikke mulig å gjøre noe med nå. Seagate it is Men er fortsatt luren på dette med IDE-kontroller, den ene HD jeg har er har vanlig IDE-kabel, den nye er S-ATA. DA skulle det vel gå bra skulle det ikke? Blir ikke noe krash på noen kabler da. Den gamle HD kan også kobles som S-ATA siden den har adapter ikke sant? Lenke til kommentar
sfenne Skrevet 8. desember 2003 Del Skrevet 8. desember 2003 Bumping er ikke lov, tråden stenges. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg