Gå til innhold

ESTA-søknad: Ikke gå i fella angående spørsmålet om sykdom og lidelser !

Anbefalte innlegg

Hvis du har planer å reise til USA i sommer kan du fylle ut en ESTA-søknad, et lettere alternativ til visum, noe man gjør på internett med rask behandlingstid, maks 3 døgn. Med et vanlig visum kan det ta flere uker, ja måneder å få innvilget innreisetillatelse. Når du kommer til "eligibility question" norsk oversatt til "kvalifiseringsspørsmål" og spørsmål nummer 1 der det står følgende: "Har du en fysisk eller mental lidelse" Mange med diverse lidelser som f.eks astma, høyt blodtrykk, vond rygg, angst, depresjon osv har gått i fella og krysset av "JA" på dette spørsmålet og fått avslag på søknaden. Jeg har lest at dette spørsmålet er det mange som mistolker. Sannheten er at så lenge disse lidelsene IKKE medfører fare for en selv, for andre og for andres eiendom, må man krysse av "NEI" på dette spørsmålet med god samvittighet. (Denne teksten står ikke framme på denne siden, men fant det ut etter å ha letet en stund etter avslaget) Jeg gikk i samme fella sjøl. Jeg, min kone og eldste sønnen i huset fikk avslag fordi vi krysset av "JA", noe som medførte en stor belastning. De andre to, datteren og yngste sønnen i huset fikk godkjent. Etter mange telefonsamtaler og negative svar som "du må oppsøke ambassaden" møtte vi på en forståelsesfull, sympatisk og grei fyr i andre enden av røret, han sa: "Dere kan søke på nytt, ingen problem". Han sa også at dette spørsmålet er det mange som mistolker. (Det kommer an på hvem man snakker med, mange er vriene og hovmodige, andre er veldig sympatiske og greie) Vi sendte inn en ny søknad for oss tre. Et kvarter etter at den nye søknaden ble sendt, fikk vi innreisetillatelse til USA, så nå er ferien reddet. Legger ut en nyhetsartikkel om en handicappet kvinne som fikk avslag: http://www.tv2.no/a/2143376/

Endret av oab-1966
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...