SaltSaft Skrevet 29. juni 2017 Del Skrevet 29. juni 2017 Hei, Det kan hende butikker har lov til å gjøre dette, men jeg synes det er litt i grenseland. For et par dager siden skulle jeg og en kompis kjøpe oss 2 grafikkort på komplett. Vi la disse inn i handlekurven, mens vi kikket videre på andre kort i en times tid. Når vi skulle betale, så var plutselig prisen justert opp med et par hundrelapper. Merkelig. Vi tenkte ikke noe over, men vi droppet å kjøpe (av andre grunner enn prisjusteringen). I dag skjedde nøyaktig det samme, men med et annet produkt. Vi hadde produktene i handlekurv, klar til å kjøpe, også var plutselig kortene justert opp 400,- Hvis man ser på prisstatistikken for produktet, så ser man at justeringen ble gjort i dag - og at produktet har ligget flatt på samme pris siden mars: https://prisguiden.no/produkt/palit-geforce-gtx-1070-dual-8gb-277921#anchor-price-follow Jeg kontaktet Komplett, og de selv sier at dette produktet hadde vært på tilbud som gikk ut 27. juni Bullshit. Det stod ingenting om det var på tilbud noe sted, og hvis tilbudet var ferdig 27.juni, hvorfor ble justeringen gjort i dag (29.juni), når vi tilfeldigvis var 2stk som genererte klikk på denne varen? Jeg konfronterte dem også med dette, og da var svaret at de justerer ut fra tilgjengelighet, kurs på den norske krone, etc. Min teori er at Komplett har bots (eller folk) som justerer opp priser på varer som over tid ikke er spesielt populære, men som plutselig får en spike i antall klikk. Jeg fikk selvfølgelig ikke noe svar når jeg spurte dem om dette. Så spørsmålet mitt; hvis Komplett holder på slik, har de egentlig lov? Lenke til kommentar
.berZerk Skrevet 29. juni 2017 Del Skrevet 29. juni 2017 Tviler sterkt på at et grafikk kort har lite klikk på komplett. 1 Lenke til kommentar
Uferdig Setnin Skrevet 29. juni 2017 Del Skrevet 29. juni 2017 Priser blir justert så å si fortløpende på nesten alle sidene slik att dem konkurrerer med hverandre 1 Lenke til kommentar
SaltSaft Skrevet 29. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2017 Fortløpende og fortløpende fru blom. Stabil pris siden mars, så plutselig et prishopp når vi viser interesse. Lenke til kommentar
Uferdig Setnin Skrevet 29. juni 2017 Del Skrevet 29. juni 2017 Fortløpende og fortløpende fru blom. Stabil pris siden mars, så plutselig et prishopp når vi viser interesse. Jeg tror nok ikke det skyldet din ip-adresse det prishoppet der. Tro det eller ei men verden snurrer ikke rundt deg 3 Lenke til kommentar
SaltSaft Skrevet 29. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2017 Hehe, jobber du i Komplett eller? Beklager om jeg tråkket deg på tærne. Og for å svare på din forrige kommentar: Jeg tror nok ikke dette aktuelle kortet har konkurrert noe særlig på pris mot andre produkter, med tanke på at det har vært priset til 4099,- mot nærmeste tilsvarende til 4499,-. Kan tenke meg at det var priset såpass billig fordi "Palit" er et relativt ukjent merke i Norge og derfor brukt som lokkepris. Lenke til kommentar
Uferdig Setnin Skrevet 29. juni 2017 Del Skrevet 29. juni 2017 Spør dem på chat, du får det nok til 4099. Evt så ryktes det weekendtilbud Lenke til kommentar
SaltSaft Skrevet 29. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2017 Spurte på chat rett etter jeg oppdaget det. Det var ingen hjelp og få og bare standard-svar tilbake. Takk for tipset ang. weekendtilbud. Skal se etter det. Men det er ikke dette denne tråden handler om. Spørsmålet mitt var om det Komplett gjør (om de gjør det), er lovlig? Lenke til kommentar
Uferdig Setnin Skrevet 29. juni 2017 Del Skrevet 29. juni 2017 Det er lovlig å endre prisene på produktene sine ja. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 29. juni 2017 Del Skrevet 29. juni 2017 Interessant spørsmål. Hvis du går i en fysisk butikk, har du jo krav på prisen som står på hylla - de kan ikke endre den mellom du plukker varen og kommer til kassen. Det burde gjelde for nettbutikker også, i den grad det lar seg overføre. Hvis det ikke er snakk om timesalg og andre tilfeller der det er opplyst nøyaktig når et tilbud opphører, burde man ha krav på prisen fra når man putter varen i handlekurven. Når det er sagt, synes jeg det høres rart ut at Komplett skulle ha en bot som setter opp prisen med et par hundrelapper fordi noen er interessert i produktet. Det er veldig lite kremmeraktig. Hvis jeg skulle brukt energi på noe sånt, ville jeg heller gjort det sånn at prisen ble satt prisen ned et par hakk automatisk når kunden virket interessert, men nølende. Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 29. juni 2017 Del Skrevet 29. juni 2017 (endret) Ingenting nytt og neppe ulovlig. Derfor det kan lønne seg å bruke en egen nettleser til bestilling, og ikke den samme som du har brukt til å browse. Mange nettsteder leser nemlig cookies og dersom du har vært inne og sjekket før, og kommer igjen er det størres jangs for at du skal handle, og da går prisen opp. Flyselskaper gjør dette aktivt, dam man gjerne binder seg mer opp når man skal reise enn andre ting.Men som Isbilen over sier, det fungerer like fort andre veien. Legger du ting i handlekurven og lar den ligge der en uke, så kommer det fort et "tilbud" på epost der du sparer penger eller frakt, for å kovertere deg på ting du ahr vist interesse for. Endret 29. juni 2017 av Zepticon Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 29. juni 2017 Del Skrevet 29. juni 2017 Flyselskaper er i en litt annen posisjon enn en nettbutikk, da. Skal man en viss strekning på et visst tidspunkt er sjansen stor for at flyselskapet er alene om å tilby akkurat den reisen. Men skjermkort kan man nesten alltid kjøpe hos konkurrenten. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 29. juni 2017 Del Skrevet 29. juni 2017 God mulig det er noen andre som har kjøpt til prisen dere så og i samme slengen så ble produktet sammenlignet med andre steder og justert deretter, sånn at de ikke må selge mange varer til for stor forskjell fra konkurrent Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 29. juni 2017 Del Skrevet 29. juni 2017 Interessant spørsmål. Hvis du går i en fysisk butikk, har du jo krav på prisen som står på hylla - de kan ikke endre den mellom du plukker varen og kommer til kassen. Ikke nødvendigvis. Akkurat det er rettslig omstridt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå