NTB - digi Skrevet 29. juni 2017 Del Skrevet 29. juni 2017 Bedrifter må slutte med dyre femsifrede numre Lenke til kommentar
ShpongleSpingle Skrevet 29. juni 2017 Del Skrevet 29. juni 2017 Jeg antar politiet er raskt ute og gjør noe med 02800 :-) Det er ikke bare i bedrifter det er utbredt med femsiffrede nummer, brukes mye i offentlige tjenester også :-( 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 29. juni 2017 Del Skrevet 29. juni 2017 Det er nødvendig med et par presiseringer: Det er ikke nødvendig å henvise til en dom i EU. Markedsføringsloven § 11 setter forbruk mot å bruke overtakserte nummer til kundeservice, med visse begrensninger. Vi har altså en nasjonal lovhjemmel. Overtakserte nummer omfatter, i tillegg til femsifrede nummer, også nummer som begynner med 800, 810 og 815. Vi ser allerede at enkelte firmaer tilbyr normaltakserte nummer til kundeservice, som erstatning for de overtakserte. Uten å ha statistisk belegg for det, ser det ut for meg som om nyetablerte firmaer unngår å bruke overtakserte nummer. Med god grunn: det tjener ingen hensikt å la operatørene sko seg på å ringe dem. Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 29. juni 2017 Del Skrevet 29. juni 2017 Agurktid allerede? Denne saken/problemstillingen var jo kjent allerede i mars 2017, ref. https://forbrukerombudet.no/ulovlig-dyre-spesialnummer-kundeservice Lenke til kommentar
Kurt Lekanger Skrevet 29. juni 2017 Del Skrevet 29. juni 2017 Agurktid allerede? Denne saken/problemstillingen var jo kjent allerede i mars 2017, ref. https://forbrukerombudet.no/ulovlig-dyre-spesialnummer-kundeservice Det har du rett i. Dette var en sak rykende fersk fra NTB i dag – men jeg ser de viser til en NRK-sak fra mars. Og vi har tidligere publisert en NTB-sak om samme tema. Beklager dette. :-) 1 Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 29. juni 2017 Del Skrevet 29. juni 2017 Det er nødvendig med et par presiseringer: Det er ikke nødvendig å henvise til en dom i EU. Markedsføringsloven § 11 setter forbruk mot å bruke overtakserte nummer til kundeservice, med visse begrensninger. Vi har altså en nasjonal lovhjemmel. Overtakserte nummer omfatter, i tillegg til femsifrede nummer, også nummer som begynner med 800, 810 og 815. Da bør det jo også presiseres at dette gjelder i hovedsak nummeret til kundeservice/support, så det mest sannsynlige utfallet er vel at de beholder 5sifret nummer som kontaktnummer, og tilbyr normaltaksert nummer til kundesenteret. (800xxxxx er jo forøvrig ikke taksert, og derfor fullt lovlig) Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 29. juni 2017 Del Skrevet 29. juni 2017 800 er overtaksert fra mobil. Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 29. juni 2017 Del Skrevet 29. juni 2017 800 er overtaksert fra mobil. Hm, ja ser de har endret det nå. - men får alle fikk inkluderte minutter kostet det det samme som å ringe til andre telefoner hos netcom iallefall. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 30. juni 2017 Del Skrevet 30. juni 2017 (endret) Agurktid allerede? Denne saken/problemstillingen var jo kjent allerede i mars 2017, ref. https://forbrukerombudet.no/ulovlig-dyre-spesialnummer-kundeservice Det har du rett i. Dette var en sak rykende fersk fra NTB i dag – men jeg ser de viser til en NRK-sak fra mars. Og vi har tidligere publisert en NTB-sak om samme tema. Beklager dette. :-) Dette er ikke noe du skal beklage. Saken handler om forbrukerrettigheter og om Telenors "vil du ikke, så skal du"-holdninger overfor forbrukerne. Dette kan og skal dere skrive om inntil hele uvesenet er borte. Saken er for resten aktualisert gjennom at forbrukermyndighetene har mobilisert og sist uke har rettet tiltak mot brukere av overtakserte nummer. Mitt tips er at dette løser seg uten inngripen fra myndighetene, fordi firmaer innser at de driter på kundene sine ved å bruke overtakserte nummer. Vi skal heller ikke se bort fra at normaltakserte nummer blir et forbrukerkrav og at overtakserte nummer blir stigmatisert på en slik måte at det blir et konkurransefortrinn å ikke ha dem. Uten å ha statistisk grunnlag, der det ut for meg som om mange firmaer enten unngår overtakserte nummer, eller konverterer de gamle nummerne sine. Endret 30. juni 2017 av Slettet-376f9 Lenke til kommentar
G Skrevet 30. juni 2017 Del Skrevet 30. juni 2017 Agurktid allerede? Denne saken/problemstillingen var jo kjent allerede i mars 2017, ref. https://forbrukerombudet.no/ulovlig-dyre-spesialnummer-kundeservice Det har du rett i. Dette var en sak rykende fersk fra NTB i dag – men jeg ser de viser til en NRK-sak fra mars. Og vi har tidligere publisert en NTB-sak om samme tema. Beklager dette. :-) Lite å beklage. Man kan vel ikke få skrevet nok om temaet. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 30. juni 2017 Del Skrevet 30. juni 2017 Hadde de bare vært inkludert i ringeminuttene en har i måneden Selv med dobbel eller trippel takst så ville jeg ha vært langt under de 40 000 minuttene jeg har tilgjengelig Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 7. juli 2017 Del Skrevet 7. juli 2017 (endret) Siste: Elkjøp og Lefdal bytter nummer: 21002121 og 21002122, hhv. Edit: Power: 21004000. Gotcha, Telenor. Endret 7. juli 2017 av Slettet-376f9 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå