Gå til innhold

Bedrifter må slutte med dyre femsifrede numre


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9

Det er nødvendig med et par presiseringer:

 

Det er ikke nødvendig å henvise til en dom i EU. Markedsføringsloven § 11 setter forbruk mot å bruke overtakserte nummer til kundeservice, med visse begrensninger. Vi har altså en nasjonal lovhjemmel.

 

Overtakserte nummer omfatter, i tillegg til femsifrede nummer, også nummer som begynner med 800, 810 og 815.

 

Vi ser allerede at enkelte firmaer tilbyr normaltakserte nummer til kundeservice, som erstatning for de overtakserte. Uten å ha statistisk belegg for det, ser det ut for meg som om nyetablerte firmaer unngår å bruke overtakserte nummer. Med god grunn: det tjener ingen hensikt å la operatørene sko seg på å ringe dem.

Lenke til kommentar

Det er nødvendig med et par presiseringer:

 

Det er ikke nødvendig å henvise til en dom i EU. Markedsføringsloven § 11 setter forbruk mot å bruke overtakserte nummer til kundeservice, med visse begrensninger. Vi har altså en nasjonal lovhjemmel.

 

Overtakserte nummer omfatter, i tillegg til femsifrede nummer, også nummer som begynner med 800, 810 og 815.

 

Da bør det jo også presiseres at dette gjelder i hovedsak nummeret til kundeservice/support, så det mest sannsynlige utfallet er vel at de beholder 5sifret nummer som kontaktnummer, og tilbyr normaltaksert nummer til kundesenteret.

 

(800xxxxx er jo forøvrig ikke taksert, og derfor fullt lovlig)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

 

Agurktid allerede?

 

Denne saken/problemstillingen var jo kjent allerede i mars 2017, ref. https://forbrukerombudet.no/ulovlig-dyre-spesialnummer-kundeservice

Det har du rett i. Dette var en sak rykende fersk fra NTB i dag – men jeg ser de viser til en NRK-sak fra mars. Og vi har tidligere publisert en NTB-sak om samme tema.

 

Beklager dette. :-)

 

Dette er ikke noe du skal beklage. Saken handler om forbrukerrettigheter og om Telenors "vil du ikke, så skal du"-holdninger overfor forbrukerne. Dette kan og skal dere skrive om inntil hele uvesenet er borte. Saken er for resten aktualisert gjennom at forbrukermyndighetene har mobilisert og sist uke har rettet tiltak mot brukere av overtakserte nummer.

 

Mitt tips er at dette løser seg uten inngripen fra myndighetene, fordi firmaer innser at de driter på kundene sine ved å bruke overtakserte nummer. Vi skal heller ikke se bort fra at normaltakserte nummer blir et forbrukerkrav og at overtakserte nummer blir stigmatisert på en slik måte at det blir et konkurransefortrinn å ikke ha dem. Uten å ha statistisk grunnlag, der det ut for meg som om mange firmaer enten unngår overtakserte nummer, eller konverterer de gamle nummerne sine.

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar

 

Agurktid allerede?

 

Denne saken/problemstillingen var jo kjent allerede i mars 2017, ref. https://forbrukerombudet.no/ulovlig-dyre-spesialnummer-kundeservice

Det har du rett i. Dette var en sak rykende fersk fra NTB i dag – men jeg ser de viser til en NRK-sak fra mars. Og vi har tidligere publisert en NTB-sak om samme tema.

 

Beklager dette. :-)

 

 

Lite å beklage. Man kan vel ikke få skrevet nok om temaet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Siste: Elkjøp og Lefdal bytter nummer: 21002121 og 21002122, hhv.

 

Edit: Power: 21004000. Gotcha, Telenor.

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...