Nautica Skrevet 29. juni 2017 Del Skrevet 29. juni 2017 (endret) Da har Canon lansert 6D mkII og 200D. EOS 6D Mark II DSLR Camera 26.2 Megapixel Full-frame CMOS Sensor Optical Viewfinder with a 45-point All Cross-type AF System1 Dual Pixel CMOS AF with Phase-detection & Full HD 60p DIGIC 7 Image Processor, ISO 100-40000 Vari-angle Touch Screen, 3.0-inch LCD Built-in Wi-Fi®2, NFC3, Bluetooth®4 and GPS technology High-speed Continuous Shooting at up to 6.5 fps Dust- & Water-resistant Pris og tilgjengelighetCanon EOS 6D Mark II vil være tilgjengelig i slutten av juli til en veiledende utsalgspris inkl. mva på NOK 20 279,-. Link til Canon Norge sin lansering på Norsk. EOS Rebel SL2/200D DSLR Camera 24.2 Megapixel CMOS (APS-C) Sensor Dual Pixel CMOS AF 3.0-inch Vari-Angle LCD Touch-Screen Built-in Wi-Fi®2, NFC3 and Bluetooth®4 Technology Full HD 60p & External Microphone Input DIGIC 7 Image Processor, ISO 100-25600 Optical Viewfinder with a 9-point AF System Feature Assistant Small and Lightweight Body Pris og tilgjengelighet Canon EOS 200D vil være tilgjengelig i slutten av juli og har en veiledende utsalgspris inkl. mva på NOK 5789,- link til Canon Norge sin Lansering på Norsk. Endret 29. juni 2017 av Nautica Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 29. juni 2017 Del Skrevet 29. juni 2017 Som nevnt så er mangel på 4k ganske drøyt, men har håp om at Magic Lantern kan kjøre på med en 4k24fps software. Ellers liker jeg veldig godt 6D2 og foreløpig ser det ut som det beste kameraet for meg på markedet nå når det kommer. Jeg "må" tilbake til fullformat (mindre sensor var litt mer skuffende enn jeg hadde trodd) men vil ha touch skjerm og dual Pixel AF. Skal følge med på bruktmarkedet i månedene etter slipp. Kjøper heller et 1-6 mnd brukt 6Dii og sparer 30%+. 20k veiledende er vel med objektiv? Synes rundt 15 000 hadde vært en bedre pris for bare kamera. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 29. juni 2017 Del Skrevet 29. juni 2017 Som Nautica sa i den forrige tråden du nevnte 4K; så kommer det nok ikke 4K støtte fra Canon. Skal du vente på Magic Lantern, så må du nok vente en stund. Hvorfor ikke kjøpe et dedikert kamera for 4K video istedet? Jeg er enig i at prisen er noe stiv. Er redd det er kun for huset. Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 29. juni 2017 Del Skrevet 29. juni 2017 (endret) Mest fordi 4k er langt ifra hovedfokuset mitt, men blir bare litt irritert når Canon dropper det av teite grunner. Det blir som når du kjøper en bil der bilprodusenten leverer biler med to forskjellige HK-valg når eneste forskjellen er en liten software-oppdatering. Jeg føler meg veldig sikker på at største grunnen til at de ikke har 4k på 6Dii er fordi det hadde gjort 5Div for lite bra i forhold til 6Dii. Hadde de ikke totalt bombet med 4k-implementasjonen deres på den så hadde det nok vært lettere å la 6Dii få en enkel 4k-funksjon. Jeg tar i all hovedsak stillbilder (enten av landskap/gatefoto/portrett eller av dyr) og 6Dii er et flott kamera kan jeg gjerne plukker opp når prisen havner nærmere 10k enn 20k. Jeg liker Canon og vil heller ha Canon FF enn å bruke et speilløst system lignende A7/9 serien til Sony. Også da jeg har objektiver til Canon jeg allerede er fornøyd med. Leser vel at 6Dii også bare har UHS-I, som da kanskje er der for å hindre at 4K kan skrives til kort selv om prosessoren klarer det. Det er litt teit når man støtter en bedrift med tusenvis av kroner og så sitter de der og holder igjen features på denne måten for å skvise ut noen kroner til. Nesten alle kommer med 4K nå, og at Canon slipper et fullformat kamera til 20 000 som ikke har 4k I siste halvdel av 2017 er flaut. Selv dårlige smarttelefoner har 4K opptak (uten at det er 100% sammenlignbart såklart). Endret 29. juni 2017 av Comma Chameleon Lenke til kommentar
tow Skrevet 29. juni 2017 Del Skrevet 29. juni 2017 Selv dårlige smarttelefoner har 4K opptak. Regner med at du mener 4k-opptak med VGA-kvalitet... Lenke til kommentar
tow Skrevet 29. juni 2017 Del Skrevet 29. juni 2017 Jeg er enig i at prisen er noe stiv. Er redd det er kun for huset. Prisen ligger der vi må forvente, en del over prisen på D750. Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 29. juni 2017 Del Skrevet 29. juni 2017 Selv dårlige smarttelefoner har 4K opptak. Regner med at du mener 4k-opptak med VGA-kvalitet... Nå overdriver du fælt. Mobilkameraer sliter med mye grunnet mikroskopisk sensor, men man må bli imponert hva man får til med noe så lite. Lån deg en god smarttelefon eller se på YouTube. Ta high end smarttelefoner og se på 4k-videoene de klarer å produsere. De mangler dynamic range, har mer støy osv men oppløsningen er der. I riktig lys og med stabil video (enten tripod, stødige hender eller med en gimbal) så kan det se veldig bra ut. Nyeste iPhone, Samsung og selv min Nexus 6P leverer flott video til å være mobil. Poenget er at det er flaut av selveste Canon å ikke legge til 4k. De skal levere speilrefleks i fullformat-klassen til 20 000, og så bommer de på noe som alle konkurrenter får til. Smarttelefoner, actionkamera, speilløst og speilrefleks (både høyere og lavere i pris) kommer med 4K nå til dags. Hadde de lansert 6Dii med 4K video så hadde de hatt et fantastisk produkt som hadde levert det som er forventet. Nå blir det dessverre unødvendig mye fokus på noe som egentlig burde vært en filleting. Jeg er rett i målgruppen for 6Dii og fullt mulig jeg kjøper den. Men da kommer jeg til å måtte tenke at jeg kunne hatt 4k video der også uten noe ekstra som måtte gjøres i kamera, men nå man nøye seg med et kamera som er utdatert på et område fra lansering eller bruke ekstra penger på et 4k-kamera I tillegg. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 29. juni 2017 Del Skrevet 29. juni 2017 (endret) Dette er Canon i et nøtteskall; nye C200 kom med 35Mbit/s video på 1080p i MP4, og 150Mbit/s MP4 video på 2160p; begge selvsagt i 8bit. Så har de raw i 1Gbit/s i 12 eller 10bit, men ingeting i mellom - fordi de er livredde for at de skal ta livet av C300 mk2 salget, siden C200 på de fleste områder faktisk er bedre; dermed må de amputere kamera featuremessig. Dette er helt normalt på denne fronten og overrasker meg ikke i det heletatt. Edit: Regner med Canon lanserer en C400 snart som har riktig codec'er og høy bitrate i tillegg til RAW, men den komme igjen sansynligvis til å bli akkurat litt for tung og stor (som C300 mk2 er). Tipper C200 og C400 prosessormessig er identiske; de bare tuner hva som er tilgjengelig i software. I praksis kan C200 levere det som C400 kommer til å levere. Bare til 1/3 av prisen. Endret 29. juni 2017 av TGB Lenke til kommentar
TGB Skrevet 29. juni 2017 Del Skrevet 29. juni 2017 (endret) Av en rar grunn skal Canon som prinsipp ikke gi kundene det de vil ha; de skal alltid finne på noe smart for å begrense funksjonalitet for å selge mer av de dyrere modellene. Jeg synes pris bør reflektere prosesseringskraft, værtetting og generell byggekvalitet (samt funskjonalitet når det henger sammen med hardware, ikke fordi en blåruss hos Canon finner dette som en god plan med å fjerne noe som fungerer utmerket via firmware). Om ikke Canon innser dette; så vil de bli borte med tid. Markedet orker ikke dette og ser andre steder. Edit: Dette har jeg også informert Canon om Endret 29. juni 2017 av TGB 1 Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 29. juni 2017 Del Skrevet 29. juni 2017 Helt enig! Med det sagt så er jeg veldig spent på tester av dette kameraet, og bildekvaliteten blir selvfølgelig det som har mest å si for meg i praksis. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 29. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2017 Litt rart at Canon ikke har dette i mesteparten av kameraene, spesielt siden de er/var ledende på teknologien. Men som en av bossene sa i fjor våres så ville ikke Canon implementere 4K i kameraer ennå siden de følte at teknologien ikke var fullgod nok til og lanseres i hele sortimentet, med den dagen de gjør det vil nok alle kameraene få det, så får vi se om 4K fortsatt er på toppen eller om teknologien har blitt mer utviklet den dagen det skjer. Lenke til kommentar
Maxopp Skrevet 29. juni 2017 Del Skrevet 29. juni 2017 Dette et kamera som hadde vært ok å publisere for noen år siden i dag er de akterutseilt. For foto er et brukt 5d mark 3 bedre og for video gruser 70d eller 80d den. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 30. juni 2017 Del Skrevet 30. juni 2017 Mulig Japanske selskaper burde ha hyppigere utskiftinger i toppledelsen, for de må være en av de tregeste når det kommer til omstilling.Følger flere av de større på Youtube og Team Overkill bruker mye penger på kamera utstyr og har hyppig utskiftinger. Canon 5D Mark IV ble brukt en kort periode, og den mye omtalte Codec'n var en av grunnen til at de knapt bruker det lenger. For øyeblikket bruker de Fuji GFX 50S til stillbilder, samt Lumix GH5 til stillbilder og video.Mulig de såkalte proffene som driver business som vanlig klarer seg fint med ett dedikert foto kamera, men det har kommet en ny generasjon brukere hvor video er like viktig eller viktigere enn stillbilder, og driver man ett one man show, så har man ikke muligheten til å kunne sjonglere rundt i verden med 2 kameraer.6D MK II er vel heller ikke plassert i toppen blant proffhusene, så å tro at C modellene kommer til å selge i tospann med 6D MK II er vel å ha litt for store forhåpninger til målgruppa.Av alle jeg vet om i Norge, så er det to personer (en kjenner jeg) + TGB som har Canon C i veska. Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 30. juni 2017 Del Skrevet 30. juni 2017 (endret) For foto er et brukt 5d mark 3 bedre og for video gruser 70d eller 80d den.6D2 er vel like bra som 80D på video, men problemet er at den ikke er *bedre*. 80D knuser 6D2 på video 100% pga prisen da, der er jeg enig. 5d3 vs 6D2 blir vel et spørsmål om pris. Selv bare for stillbilder så ville jeg valgt 6D2 i dag, men 5d3 har noen fordeler også. Nå som nesten alle fakta er ute så er det største problemet med 6D2 prisen. Øke prisen men samtidig utelate så mange funksjoner (4k, dual memory card feks, eller i alle fall uhs-II blant annet) blir feil. Håper at noen kjøper 6D2 og angrer slik at jeg kan plukke det opp brukt. Endret 30. juni 2017 av Comma Chameleon Lenke til kommentar
se# Skrevet 1. juli 2017 Del Skrevet 1. juli 2017 ....... 5d3 vs 6D2 blir vel et spørsmål om pris. Selv bare for stillbilder så ville jeg valgt 6D2 i dag, men 5d3 har noen fordeler også. ....... AF-system er det vanskelig å sammenligne ut fra spesifikasjoner, men det kan se ut som 5DIII er litt sterkere på seriebilde/følgefokus. Ellers synes jeg Canon har gjort mye fornuftig med 6D2, med unntak av pris og manglende 4K. Pris er det lett for Canon å fikse. Hvis de får ned på D750-nivå vil jeg si 6D2 er rimelig konkurtransedyktig med D750 (fra 2014). Lenke til kommentar
OrangeBlue Skrevet 22. juli 2017 Del Skrevet 22. juli 2017 Mulig Japanske selskaper burde ha hyppigere utskiftinger i toppledelsen, for de må være en av de tregeste når det kommer til omstilling. Følger flere av de større på Youtube og Team Overkill bruker mye penger på kamera utstyr og har hyppig utskiftinger. Canon 5D Mark IV ble brukt en kort periode, og den mye omtalte Codec'n var en av grunnen til at de knapt bruker det lenger. For øyeblikket bruker de Fuji GFX 50S til stillbilder, samt Lumix GH5 til stillbilder og video. Mulig de såkalte proffene som driver business som vanlig klarer seg fint med ett dedikert foto kamera, men det har kommet en ny generasjon brukere hvor video er like viktig eller viktigere enn stillbilder, og driver man ett one man show, så har man ikke muligheten til å kunne sjonglere rundt i verden med 2 kameraer. 6D MK II er vel heller ikke plassert i toppen blant proffhusene, så å tro at C modellene kommer til å selge i tospann med 6D MK II er vel å ha litt for store forhåpninger til målgruppa. Av alle jeg vet om i Norge, så er det to personer (en kjenner jeg) + TGB som har Canon C i veska. Så dedikerte fotografer skal måtte betale for dine ønsker, når dette er et fotodedikert kamera. Den fysiske utformingen er fotografi spesifikk. Det er ingen problemer å stappe alt i en og samme pakke, men hvem skal betale for løsningen? Jeg personlig er utrolig takknemmelig for at Canon faktisk er et merke som nå står opp for seg selv, og trosser urealistiske forventninger. Det er rett og slett grådighet i en viss type brukere der ute, og mye vil ha mer prinsippet. Canon tenker nå langsiktig, og det spiller ingen rolle for dem om de mister noen youtubere, da de nå snakker direkte til fotografens hjerte, og jeg digger det. Jeg personlig kunne faktisk tenkt meg å eie 5 ulike kameraer på dagens marked, men jeg har på ingen måte råd til alt dét + tilbehør. Skal jeg bli sur og grinete fordi ingen bygger et kamera til meg som har alle egenskapene til disse i ett og samme kamerahus, og kanskje attpåtil til en "fornuftig" pris? Har man grådige og urealistiske forventninger, så er det ens egne problemstillinger, og bør aldri belastes andre. 1 Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 22. juli 2017 Del Skrevet 22. juli 2017 Mulig Japanske selskaper burde ha hyppigere utskiftinger i toppledelsen, for de må være en av de tregeste når det kommer til omstilling. Følger flere av de større på Youtube og Team Overkill bruker mye penger på kamera utstyr og har hyppig utskiftinger. Canon 5D Mark IV ble brukt en kort periode, og den mye omtalte Codec'n var en av grunnen til at de knapt bruker det lenger. For øyeblikket bruker de Fuji GFX 50S til stillbilder, samt Lumix GH5 til stillbilder og video. Mulig de såkalte proffene som driver business som vanlig klarer seg fint med ett dedikert foto kamera, men det har kommet en ny generasjon brukere hvor video er like viktig eller viktigere enn stillbilder, og driver man ett one man show, så har man ikke muligheten til å kunne sjonglere rundt i verden med 2 kameraer. 6D MK II er vel heller ikke plassert i toppen blant proffhusene, så å tro at C modellene kommer til å selge i tospann med 6D MK II er vel å ha litt for store forhåpninger til målgruppa. Av alle jeg vet om i Norge, så er det to personer (en kjenner jeg) + TGB som har Canon C i veska. Så dedikerte fotografer skal måtte betale for dine ønsker, når dette er et fotodedikert kamera. Den fysiske utformingen er fotografi spesifikk. Det er ingen problemer å stappe alt i en og samme pakke, men hvem skal betale for løsningen? Jeg personlig er utrolig takknemmelig for at Canon faktisk er et merke som nå står opp for seg selv, og trosser urealistiske forventninger. Det er rett og slett grådighet i en viss type brukere der ute, og mye vil ha mer prinsippet. Canon tenker nå langsiktig, og det spiller ingen rolle for dem om de mister noen youtubere, da de nå snakker direkte til fotografens hjerte, og jeg digger det. Jeg personlig kunne faktisk tenkt meg å eie 5 ulike kameraer på dagens marked, men jeg har på ingen måte råd til alt dét + tilbehør. Skal jeg bli sur og grinete fordi ingen bygger et kamera til meg som har alle egenskapene til disse i ett og samme kamerahus, og kanskje attpåtil til en "fornuftig" pris? Har man grådige og urealistiske forventninger, så er det ens egne problemstillinger, og bør aldri belastes andre. For noe tull, det meste vi snakker om her er software som Canon selv har lobotomert og lagt inn begrensninger på. Hvorfor tror du Magic Lantern eksisterer ? 1 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 22. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2017 For noe tull, det meste vi snakker om her er software som Canon selv har lobotomert og lagt inn begrensninger på. Hvorfor tror du Magic Lantern eksisterer ? Alt er ikke tull, Canon er veldig konservative så det er riktig Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 22. juli 2017 Del Skrevet 22. juli 2017 Det er jo Japanske kameraprodusenter i ett nøtteskall, ikke rart at Olympus har til og med fått egen dokumentar - Samurai and Idiots... Lenke til kommentar
TGB Skrevet 23. juli 2017 Del Skrevet 23. juli 2017 Kikket akkurat på testbilder fra Canon 6D mk2. 6D mk2 ISO100 +3EV ser støymessig lik ut som Nikon 750 ISO100 +5.5EV. En litt annen morsom ting; Sony Cyber-shot DSC-RX100 banker også 6D mk2 på dynamikk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå