Gå til innhold

Jernbanedirektoratet første offentlige virksomhet som blir 100 prosent «skybasert»

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+987132984

"Fremoverlente". La oss bare håpe de har gjort en skikkelig vurdering av hvorfor de må gjøre dette.

Lenke til kommentar

sier bare Good luck.... Lurer virkelig på hvordan de verdivurder deres data og hva NSM sier til dette.  At samfunnskritisk informasjon lagres i skyen.  Ikke minst GDPR, som kan gi de er "liten" smekk

Endret av -Night-
  • Liker 1
Lenke til kommentar

en pressemelding fra Tieto heter det at offentlige virksomheter i liten grad har valgt skybaserte løsninger på grunn av oppfattede begrensninger i lovverket. Men Regjeringen har lagt føringer på at man bør velge skytjenester fremfor andre når disse tjenestene er mest hensiktsmessig og kostnadseffektiv

Er det oppfattede begrensninger i lovverket eller er det begrensninger i lovverket? Kan isåfall regjeringen overstyre disse begrensningene uten å endre loven?

• Liker 1
Lenke til kommentar

en pressemelding fra Tieto heter det at offentlige virksomheter i liten grad har valgt skybaserte løsninger på grunn av oppfattede begrensninger i lovverket. Men Regjeringen har lagt føringer på at man bør velge skytjenester fremfor andre når disse tjenestene er mest hensiktsmessig og kostnadseffektiv

Er det oppfattede begrensninger i lovverket eller er det begrensninger i lovverket? Kan isåfall regjeringen overstyre disse begrensningene uten å endre loven?

I utgangspunktet er det ingen begrensinger knyttet til skytjenester i lovverket. Men ulike lover kan ha begrensinger på å føre "data" ut av Norge, det gjelder f.eks arkivloven (hvor det nå er et unntak), ulike former for personvernlovgivning, sikkerhetsloven med mere. Men om "dataene" ikke føres ut av Norge, kan fint skytjenester brukes. Microsoft har forstått dette, og de kan faktisk nå etterhvert tilby Azure og Office 365 gjennom tredjepart hvor det er garantert lagring i et gitt land. I Tyskland drifter f.eks Deutche Telekom et datasenter for Azure/Office 365 etc som slik det er gjort tilfredsstiller meget strenge tyske krav.

Regjeringen kan ikke overstyre faktiske begrensinger i lovverket. At de kommer med føringer er ikke en overstyring. Føringer gjelder kun innenfor det handlingsrommet som lovverket gir.

Ellers tiltrer jeg @-Night- sin kommentar. Og jeg lurer på i hvilken grad det er gjort de nødvendige risiko og sårbarhetsanalysene.

PS! Bruker selv skytjenester så det ryker etter i egen virksomhet - men jeg har også dedikert kryptert lagring vekke fra skyen for ting som kan være sensitivt.

Lenke til kommentar

I utgangspunktet er det ingen begrensinger knyttet til skytjenester i lovverket. Men ulike lover kan ha begrensinger på å føre "data" ut av Norge, det gjelder f.eks arkivloven (hvor det nå er et unntak), ulike former for personvernlovgivning, sikkerhetsloven med mere. Men om "dataene" ikke føres ut av Norge, kan fint skytjenester brukes. Microsoft har forstått dette, og de kan faktisk nå etterhvert tilby Azure og Office 365 gjennom tredjepart hvor det er garantert lagring i et gitt land. I Tyskland drifter f.eks Deutche Telekom et datasenter for Azure/Office 365 etc som slik det er gjort tilfredsstiller meget strenge tyske krav.

Regjeringen kan ikke overstyre faktiske begrensinger i lovverket. At de kommer med føringer er ikke en overstyring. Føringer gjelder kun innenfor det handlingsrommet som lovverket gir.

Ellers tiltrer jeg @-Night- sin kommentar. Og jeg lurer på i hvilken grad det er gjort de nødvendige risiko og sårbarhetsanalysene.

PS! Bruker selv skytjenester så det ryker etter i egen virksomhet - men jeg har også dedikert kryptert lagring vekke fra skyen for ting som kan være sensitivt.

Er en del i Akrivloven og perosnvern forskrifter som må tas hensyn til selv, men det kommer nye der nå som tar hensyn til sky lagring, det gjelder også sikkerhetsloven. selv om den ikke tar så mye hensyn til sky. 

Lenke til kommentar

Så flott at de er fremoverlente ja. Men det er jo ett lite spørsmål som til stadighet står ubesvart; hvorfor?

Og da tenker jeg ikke bare på flåsete svar som "for å spare penger", for det er veldig lett å kaste ut en slik påstand støttet av noen fine foiler.

Jeg synes rett og slett det nå er på tide at noen av de som har tatt i bruk slike tjenester, kan vise til noen reelle tall på hva man har oppnådd med en slik overgang. Alt fra stabilitet, økt tjenestetilbud, lavere pris og eventuelt andre faktorer. Og hvor man da også redegjør for både overgang, driftsettelse og løpende drift, som feks kostnad av nedetid, overgang og eventuelle uforutsette økninger i kostnader som konsekvens av endret bruk el...

Hvor er dett "enkle" regnestykket som hele tiden utelates av de fremoverlente ?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...