Gå til innhold

Mangler fag for studiet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/opptakskvoter/kvote-for-forstegangsvitnemal-.html

Hvis du skal søke studie med spesielle opptakskrav må du ha hatt fagene på vgs for å få førstegangsvitnemål.

Leste litt feil der. Tar jeg ikke feil så er det sånn at hvis du tar opp fag du har fra før av, blir det ordinært vitnemål, mens om du tar nye fag så er det førstegangs.

Endret av Samzara
Lenke til kommentar

https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/opptakskvoter/kvote-for-forstegangsvitnemal-.html

Hvis du skal søke studie med spesielle opptakskrav må du ha hatt fagene på vgs for å få førstegangsvitnemål.

Leste litt feil der. Tar jeg ikke feil så er det sånn at hvis du tar opp fag du har fra før av, blir det ordinært vitnemål, mens om du tar nye fag så er det førstegangs.

Håper virkelig det er slik, det ville gjort ting mye enklere for meg. Men det du skriver i innlegget strider mot det som står på siden du linka til:

I kvote for førstegangsvitnemål får du ikke med eventuelle tilleggspoeng, alderspoeng, nye fag eller fag som du har forbedret etter videregående. Dette får du bare med i ordinær kvote.

Lenke til kommentar

Du vil ikke miste førstegangsvitnemålet ditt. Tar du opp fag, så vil du på Samordna opptak ha to vitnemål. Ditt førstegangsvitnemål, og ditt nye med F1+R1+R2.

Edit: Slik ser det ut hos meg, flere vitnemål:

Xeow75c.png

Men som Samzara under meg skriver, send en mail til Samordna opptak, for å være helt sikker.

Endret av blured
Lenke til kommentar

Du vil ikke miste førstegangsvitnemålet ditt. Tar du opp fag, så vil du på Samordna opptak ha to vitnemål. Ditt førstegangsvitnemål, og ditt nye med F1+R1+R2.

Edit: Slik ser det ut hos meg, flere vitnemål:

Xeow75c.png

Men som Samzara under meg skriver, send en mail til Samordna opptak, for å være helt sikker.

Har ikke vært redd for å ''miste'' førstegangsvitnemålet mitt, men redd for at det nye vitnemålet med Fysikk og R-matte blir ordinært vitnemål. Blir det ordinært vitnemål, vil jeg konkurrere mot folk med 8 alderspoeng, førstegangstjeneste og som har forbedra fag, bare fordi jeg tok nødvendige fag for å komme inn på studiet.

Lenke til kommentar

Ah. Ja at vitnemålet ditt med fysikk og r-matte blir et "ordinært vitnemål" er jeg omtrent helt sikker på. Jeg mistet selv mitt førstegangsvitnemål når jeg la til R2 og F1 for endel år tilbake, og regner ikke med at regelverket har endret seg de siste årene. Fant også dette på Bjørknes privatskole sine hjemmesider, som vel bekrefter helt konkret det du spør om (kilde):

Jeg skal ta et nytt fag for å kvalifisere meg til ingeniørstudiet, søker jeg fortsatt i kvoten for førstegangsvitnemål?

Nei, det gjør du ikke. Med en gang du gjør endringer på, eller tilføyelser til, vitnemålet ditt etter at din treårige videregående utdanning er fullført, søker du i ordinær kvote.

Lenke til kommentar

Begynte å håpe på at jeg faktisk kunne få førstegangsvitnemål selvom jeg tok nye fag, så jeg kunne velge og vrake mellom høyskoler. Er jo egentlig litt teit at nye fag gir ordinært vitnemål, hvertfall hvis du tar de innenfor de 2 første årene endt skolegang. Karakterene mine på R1+2 og Fysikk, blir sikkert dårligere enn de andre på vitnemålet, slik at jeg søker med ordinært vitnemål som er et dårligere karaktersnitt enn førstegangsvitnemålet.  Så jeg konkurrerer mot folk med masse alderspoeng, studiepoeng og forbedra fag.

Lenke til kommentar

Ja. Jeg trodde heller ikke at jeg kom til å studere noe med realfag, så tok bare R1 på VGS. Er selvfølgelig litt dumt at et valg man tar som 16-åring, følger deg langt inn i 20årene, jeg tenkte i hvert fall ikke så langt frem i tid i tenårene... Men ett sted må de jo sette grensen, og synes Norge har en ganske god balanse der. I Danmark får man f.eks. ikke lov til å ta opp noen karakterer etter VGS, så opplevde at jeg ikke fikk søkt på noen studier som krevde realfag der, pga jeg ikke hadde det på mitt førstegangsvitnemål.

Og selv om du kanskje ikke vil få et bedre snitt etter å ha tatt R1,R2 og F1, så har du muligheten til å få det. Og (hypotetisk) med to år på seg etter VGS for å havne innen førstegangskvoten, så ville det plutselig blitt veldig vanskelig for de som kommer rett fra VGS (som faktisk har tenkt litt frem i tid) å konkurrere med de som har brukt to år på å forbedre karakterer.

Lenke til kommentar

Ja. Jeg trodde heller ikke at jeg kom til å studere noe med realfag, så tok bare R1 på VGS. Er selvfølgelig litt dumt at et valg man tar som 16-åring, følger deg langt inn i 20årene, jeg tenkte i hvert fall ikke så langt frem i tid i tenårene... Men ett sted må de jo sette grensen, og synes Norge har en ganske god balanse der. I Danmark får man f.eks. ikke lov til å ta opp noen karakterer etter VGS, så opplevde at jeg ikke fikk søkt på noen studier som krevde realfag der, pga jeg ikke hadde det på mitt førstegangsvitnemål.

Og selv om du kanskje ikke vil få et bedre snitt etter å ha tatt R1,R2 og F1, så har du muligheten til å få det. Og (hypotetisk) med to år på seg etter VGS for å havne innen førstegangskvoten, så ville det plutselig blitt veldig vanskelig for de som kommer rett fra VGS (som faktisk har tenkt litt frem i tid) å konkurrere med de som har brukt to år på å forbedre karakterer.

Ja, er enig i mye, men jeg synes det er mer riktig at de som tar opp nye fag de aldri har hatt før, får konkurrere i førstegangs-kvota, enn at de må konkurrere mot folk som nesten får 1 karakter høyere snitt av alderspoeng, i tillegg til at de har forbedra fag. Tenker mye på høyskolen i oslo og akershus hvor alle kom inn med førstegangsvitnemål (aka du kunne hatt 1.2 i snitt og fått plass), mens for ordinære vitnemål var grensa 4.9.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...