Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Er pasta og franse baguetter sunt?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

All overskudd av karbohydrater blir omdannet til fett.

Har du ikke karbohydrater, omdanner kroppen din fett til karbohydrater.

Logisk nok: Skal du derfor få lav fettprosent må du faktisk av lavt inntak av karbohydrater, slik at kroppen må benytte seg av fettet på kroppen.

Lenke til kommentar

For å gjøre deg enda mer forvirret, så sier jeg at variert normalt kosthold er det beste !

Videre er de fleste sofasittere sannsynligvis langt sunnere enn alle de som ser ut som oppblåste gorillaer på ymse treningssentre, som dytter i seg pulver av alle mulige typer for å bli "sunne".

Kroppen er et tempel, fyll det med øl.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Logisk nok: Skal du derfor få lav fettprosent må du faktisk av lavt inntak av karbohydrater, slik at kroppen må benytte seg av fettet på kroppen.

Nja, sannhet med modifikasjoner. Kroppen din omdanner den ekstra energien til fett ja, men så lenge du får i deg færre kalorier(både fett og karbohydrater) enn du forbrenner så vil kroppen forbrenne fettet du allerede har på kroppen.

Så er du på en lavkarbo diet og enda får i deg mer kalorier enn kroppen forbrenner så vil du enda legge på deg.

Lenke til kommentar

For å gjøre deg enda mer forvirret, så sier jeg at variert normalt kosthold er det beste !

Videre er de fleste sofasittere sannsynligvis langt sunnere enn alle de som ser ut som oppblåste gorillaer på ymse treningssentre, som dytter i seg pulver av alle mulige typer for å bli "sunne".

Kroppen er et tempel, fyll det med øl.

LOL. 

Men øl og fastfood er ikke sunt. 

For vanlige folk som ikke er toppidrettsutøvere eller bolere, men som mosjonerer jevnlig og trener et par ganger i uka, hva er det beste kostholdet?

Anonymous poster hash: ea643...acf

Lenke til kommentar

Kun etter, ikke før?

Det spiller ingen rolle, for alle praktiske formål. Med mindre du er eliteutøver helt i tet i en eller annen idrett er det ikke timingen av makroene som gjør at du ikke går ned i vekt (eller opp i muskler eller hva det nå er du prøver å gjøre).

Spis nok mat (kostsirkelen du lærte om i heimkunnskapen gjelder enda), og tren på en slik måte at du stimulerer kroppen til å gjøre de endringene du ønsker at den skal gjøre.

Lenke til kommentar

Hvis jeg skal snakke kun ut av personlig livserfaring når det kommer til mat, så mener jeg at et balansért kosthold av protein, karbohydrater, fett, fiber, brød (fint/grovt), pasta, ALT kan spises, i moderate og variérte mengder.

Hvis det er en fransk baguett, som i en fin/grov baguett, som de halvstekte du får kjøpt, så har jeg gått i perioder hvor jeg kun spiste sånne til frokost. Jeg har spist mest grove. Har fylt dem med salatblader, tomatskive, reker fra lake (skylt i vann), kokt egg i skiver og majones. Lite som slår det, både til frokost og lunsj. Jeg har aldri blitt "feit" av det.

For noen uker siden, så fikk jeg kick på kjøttsuppe, med masse grønnsaker. Spiste nesten kun dét, døgnet rundt (to brødskriver til frokost). I løpet av én uke gikk jeg ned omtrent 3 kilo. Jeg følte at kroppen fikk masse energi og mineraler, men samtidig at hodet ble litt "drenert" for energi. Det manglet fett i kosten. Nok en gang, manglet balanse.

Det jeg har lagt på meg av, er overdrivelser, hvis jeg i perioder har spist mye fet mat, og har vært lite aktiv. Da kommer kiloene fort. Hvis jeg har vært aktiv i trening, 3-4 ganger i uka, helst minst en god gå/joggetur hver dag, så har jeg kunne spise omtrent hva som helst, og ikke lagt på meg. Skal man -gå ned- i vekt over lang tid, så må man trene -OG- spise sunt, passe mengden. Hvis jeg ikke hadde brukt et minimum av energi på å prøve å passe litt hva jeg spiser, og være en smule aktiv fra tid til annen, så hadde jeg veid 150 kg pluss nå. Veier 105, og spiser omtrent "hva jeg vil".

Det finnes ingen gullbillett. Det krever disiplin. Men det her er bare mine erfaringer.

Endret av Taurean
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, fett blir ikke omgjort til karbohydrater. Fettsyrer blir oksidert og brukt som energikilde.

Karbohydrater blir først og fremst lagret i form av glykogen i lever og muskler.

Lever glykogen: regulerer blodsukker

Muskel glykogen: energikilde til muskler. Regulerer ikke blodsukker.

Overskudd av karbohydrater lagres i form av fett (triglycerider) i fettceller (adipocytter). Dette fettet blir deretter spaltet og oksidert når kroppen er i en katabolsk tilstand, eks. under aerob trening. Over lengre tids faste eller karbohydrat-fri kost vil kroppen produsere ketonstoffer fra fettet, og ikke glukose.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Noen hevder at lavkarbo er det beste kostholdet, andre hevder at man bør spise masse carbs, spesielt hvis man trener. Hvem har egentlig rett? Jeg blir bare mer og mer forvirret jo mer jeg leser. 

http://www.sykkelmagasinet.no/aktuelt/pastaparty-og-lange-franske-bagetter-hvorfor-er-karbohydrater-sa-viktig-for-syklister/

Hvete er en av de mest næringsrike korntypene. Fullkornshvete er selvsagt bedre enn raffinert hvete. En blanding av forskjellige korntyper er bedre enn å kun spise kun 1 type melbakst. Å spise mye eller kun pasta og baguette er nok ikke så bra, men hvete er en viktig del av kostholdet.

Lenke til kommentar

Nei, fett blir ikke omgjort til karbohydrater. Fettsyrer blir oksidert og brukt som energikilde.

Karbohydrater blir først og fremst lagret i form av glykogen i lever og muskler.

Lever glykogen: regulerer blodsukker

Muskel glykogen: energikilde til muskler. Regulerer ikke blodsukker.

Overskudd av karbohydrater lagres i form av fett (triglycerider) i fettceller (adipocytter). Dette fettet blir deretter spaltet og oksidert når kroppen er i en katabolsk tilstand, eks. under aerob trening. Over lengre tids faste eller karbohydrat-fri kost vil kroppen produsere ketonstoffer fra fettet, og ikke glukose.

Syns han forklarer det ganske greit da OP sannsynligvis ikke har mye peiling på kosthold og næringsstoffer. Det å begynne å forklare folk hvordan kroppen fungerer i en acidose syns jeg blir litt overkill når man har kunnskaper under basic. 

Sånn all over, skal man ned i vekt og bli definert på en rask og grei måte og samtidig klarer å være strukturert så er ketogen og LCHF en god måte. Enkelt forklart: Kroppen bruker helst carbs som energikilde, når kroppen ikke får tilført dette omdanner kroppen fett til ketoner og bruker dette som energikilde. Ergo blir det lettere å miste fett. Ulempen er at du må være strukturert, du kan føle deg slapp, sliten og trøtt første delen av perioden, LCHF kontra variert kosthold er det for lite langtidsforskning på og kan potensielt øke faren for hjerte og karsykdommer grunnet høyere inntak av (ofte mettet) fett, som igjen utløser økt mengde LDL - som er det "dårlige" kolesterolet.

Lenke til kommentar

Jeg ville kuttet ned på karbo og heller spist mer proteiner. For mye karbohydrater gjør en del folk oppblåst og uvel, men det spørs også på hva slags karbohydrater det er. Dårlige karbohydrater er nok pasta og brød, ris og poteter er gode kilder til karbohydrater.

Grønt burde ha størst plass på tallerkenen din, så kjøtt, så karbo. 

Edit: Det var sånn jeg spiste hver dag i noen år som tenåring mens jeg trente to ganger i uka. Hadde rumpe og lår av stål.

Endret av BuffyAnneSummers
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men øl og fastfood er ikke sunt. 

Det er en myte. Øl i moderate mengder er bare bra, mye alkohol er ikke bra. Såkalt fastfood er ikke nødvendigvis usunt. Ta en hamburger; litt brød, litt salat og en kjøttbit, rett og slett ting som blir anbefalt å spise. Det er tilbehøret som ikke er helt bra. Masse pømfri med salt, brus med tonnevis av sukker og en halvkilo dressing er ikke bra, men man kan ta salat ved siden av, drikke vann og bare ta på litt dressing eller droppe det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...