magiga Skrevet 28. juni 2017 Del Skrevet 28. juni 2017 Verdens første helatomatiske hamburgerrobot.Burgerbot kan lage 400 hamburgere i timen Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 28. juni 2017 Del Skrevet 28. juni 2017 "Momentum Machines mener imidlertid ikke at utviklingen av roboten og liknende roboter vil føre til behov for færre mennesker i arbeidslivet generelt, og viser til at: 1. Utviklingen av roboter fører til behov for flere utviklere. 2. Restaurantene som bruker robotene får økt omsetning og dermed behov for mer råvarer. Noe som gir flere arbeidsplasser. 3. Kundene sparer penger når restaurantene kan produsere billigere mat. Disse pengene kan brukes på andre ting, som igjen krever ansatte." Piss meg i øret. Èn utvikler som fikser systemet èn gang er nok, tilogmed utvikleren får sparken... Økt omsetning vil si at de må få fler kunder, økt profitt vil de få. At et selskap bruker de ekstra pengene på like mange eller fler nye arbeidsplasser enn de som blir vekk er tvilsomt. Sjelden at bedrifter setter ned prisene når de lager ting billigere og igjen så vil ikke de pengene gå til fler arbeidsplasser. Så kan vi jo poengtere at de som produserer råvarene også introduserer roboter og effektiviserer så det vil bli færre arbeidsplasser hos råvarefolka også. 8 Lenke til kommentar
G Skrevet 28. juni 2017 Del Skrevet 28. juni 2017 (endret) Har du vært innom et storkjøkken noen sinne 4 3? Da ville du visst at det er behov for å rengjøre utstyr. Noen må rengjøre denne robot daglig. Om den har et rengjøringsprogram, så må en likevel ha ettersyn daglig på at alt fungerer som det skal. Noen må servere maten om det da ikke ordnes som drive thru. Men det kan gi merverdi å ha en innerestaurant hvor folk har anledning til å sette seg ned. Det bør minst være en eller to ansatte på en slik arbeidsplass for å kunne være tilstede om et eller annet behov melder seg. Alt i fra ren kundeservice til å begrense hærverk eller hva det måtte være en ansatt kan måtte gjøre. Jeg har f.eks. sett en del rart. En gang jeg var på et butikktoalett, så var det en som hadde lagt fra seg en "kabel" i urinalet f.eks.. Veldig appetittelig, spesiellt i restaurantbransjen Endret 28. juni 2017 av G 1 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 28. juni 2017 Del Skrevet 28. juni 2017 (endret) Poengene dine er irrelevante da det er arbeidere som alerede er der. Denne saken handler om de som lager burgerne. Jeg har vært på mange storkjøkken Edit; En rengjører og servicemann vil ikke veie opp for de arbeidsplassene som går tapt. Har også erfaring med roboter/produksjonslinjer og de trenger sjelden service og ettersyn. Endret 28. juni 2017 av 4 3 4 Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 28. juni 2017 Del Skrevet 28. juni 2017 Det er vel ingen som påstår at det blir like mange ansatte eller at den skaper fler arbeidsplasser? At automatisering fjerner unødvendige stillinger er helt naturlig og nødvendig. Og det er en god ting. Men folk må jo ha en jobb, så hvis de ikke kan stå og lage burger så finner de seg noe annet. Pengene forsvinner ikke ut av samfunnet akkurat, så pengene spart må gå til noe annet. Grunnen til at det blir nevnt i artikkelen er for at de som tror at alle som arbeidet der tidligere må gå hjemme på statens regning skal forstå at automatisering skaper andre arbeidsplasser (og ofte bedre arbeidsplasser). Mulig jeg tolker innleggene dine feil, men det hørtes ut som du er i overkant negativ til denne automatiseringen. 6 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 28. juni 2017 Del Skrevet 28. juni 2017 Det er vel ingen som påstår at det blir like mange ansatte eller at den skaper fler arbeidsplasser? Men folk må jo ha en jobb, så hvis de ikke kan stå og lage burger så finner de seg noe annet. Mulig jeg tolker innleggene dine feil, men det hørtes ut som du er i overkant negativ til denne automatiseringen. "Momentum Machines mener imidlertid ikke at utviklingen av roboten og liknende roboter vil føre til behov for færre mennesker i arbeidslivet generelt." Så Momentum Machines påstår at det blir like mange eller fler arbeidsplasser.... Det er desverre ikke alle som har evnen til å jobbe hvis arbeidet blir for avansert. Vi må ta hensyn til de "dumme". Du tolker meg både feil og riktig da jeg ikke presiserte noenting av det som er positivt i mitt hode Automatisering og effektivisering er vel og bra, men hvis alle skal kunne overleve bra ved et omtrent'ish helautomatisert samfunn så må måten vi fordeler goder og måten vi lever forandres. I forhold til denne saken så vil det være mulig å redusere antall arbeidstimer og gi like mye lønn slik at det blir fler arbeidsplasser. Jeg stiller meg tvilende til at bedrifter er villige til å bruke den ekstra profitten på fler arbeidsplasser for å være snille. 3 Lenke til kommentar
0laf Skrevet 28. juni 2017 Del Skrevet 28. juni 2017 (endret) Move along, nothing to see here, old news ! Endret 28. juni 2017 av adeneo 3 Lenke til kommentar
Odd Solberg Skrevet 28. juni 2017 Del Skrevet 28. juni 2017 Poengene dine er irrelevante da det er arbeidere som alerede er der. Denne saken handler om de som lager burgerne. Jeg har vært på mange storkjøkken Edit; En rengjører og servicemann vil ikke veie opp for de arbeidsplassene som går tapt. Har også erfaring med roboter/produksjonslinjer og de trenger sjelden service og ettersyn. Ikke vanskelig å lage arbeidsplasser med din filosofi. En måte er å forby motoriserte verktøy i annleggsbransjen, da skaper vi minst 10 arbeidsplasser for hver eneste anleggsarbeider. Hva med å droppe bruk av regnemaskiner? Faen, før i tiden jobbet folk som computere, ikke maskiner. Tenk hvor mange flere som hadde fått lønnet arbeid med slike enkle grep. Eller? Nei, du skal juble over hver eneste jobb som automatiseres og har blitt automatisert. 4 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 28. juni 2017 Del Skrevet 28. juni 2017 Ta deg en bolle Odd. Skal du vri slik på ordene mine så kan vi jo si at jeg synes vi burde henrette 90% av verdens befolkning for å ha nok jobber til alle pga. automatiseringen. 4 Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 28. juni 2017 Del Skrevet 28. juni 2017 Jeg tenker slik at et helautomatisert (tilnærmet i alle fall) og avansert samfunn vil være flott. Da er man kanskje på en plass der (feks) borgerlønn kan være en løsning og så får de med avanserte utdanninger som gjør uunnværlig arbeid høyere betalt enn resten. Det vil si at alle kan overleve på det de får, mens de som vil ha ekstra får utdanne seg og gjøre viktigere arbeid. Bare et fiktivt scenario såklart så jeg legger ikke for mye i disse tankene, men det hadde vært en fin løsning. Men realiteten er vel bare at det som kan automatiseres gjør det, så får vi mennesker ta jobbene som robotene ikke kan gjøre. Det blir nok veldig mye innen underholdning, service, sport i tillegg til de avanserte jobbene samt drift, renhold, service og lignende av robotene. Jeg vil si meg enig med Momentum Machines at det generelt sett ikke er en stor utfordring for samfunnet med denne automatiseringen, men det kan by på utfordringer på lokalt plan (Folk får sparken og bruker lang tid på å finne ny jobb). Men slikt hender jo av andre grunner også så det er ikke akkurat et nytt problem. Jeg gleder meg til å se video av denne "Burgerbot" i drift og samt se hva de som tester maten synes om den. Litt som McDonalds har "perfeksjonert" sin mat (får samme opplevelse overalt) så kan jo de her lage en god oppskrift på burger (nykvernet og nystekt etc) som skal bli like god hver gang. Spennende i alle fall, om de klarer å levere. 3 Lenke til kommentar
0laf Skrevet 28. juni 2017 Del Skrevet 28. juni 2017 Hva med å droppe bruk av regnemaskiner? Faen, før i tiden jobbet folk som computere, ikke maskiner. Regnemaskiner og edb-apparater er djevelens verk, så ja, de bør brennes, sprenges og graves ned, helst før de tar over verden. 2 Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 28. juni 2017 Del Skrevet 28. juni 2017 Det er vel ingen som påstår at det blir like mange ansatte eller at den skaper fler arbeidsplasser? At automatisering fjerner unødvendige stillinger er helt naturlig og nødvendig. Og det er en god ting. Men folk må jo ha en jobb, så hvis de ikke kan stå og lage burger så finner de seg noe annet. Pengene forsvinner ikke ut av samfunnet akkurat, så pengene spart må gå til noe annet. Grunnen til at det blir nevnt i artikkelen er for at de som tror at alle som arbeidet der tidligere må gå hjemme på statens regning skal forstå at automatisering skaper andre arbeidsplasser (og ofte bedre arbeidsplasser). Mulig jeg tolker innleggene dine feil, men det hørtes ut som du er i overkant negativ til denne automatiseringen. "Men folk må jo ha en jobb, så hvis de ikke kan stå og lage burger så finner de seg noe annet. Pengene forsvinner ikke ut av samfunnet akkurat, så pengene spart må gå til noe annet." Vi må ikke glemme at det er resultatet av arbeidet som gir oss velstand. Hvis velstanden kan komme til oss uten, eller mindre, arbeide er det kun bra. Vi er ikke fattigere/har mindre velstand selv om oksygen gis oss gratis, uten arbeide. Hvis vi bruker et system som forveksler fiktiver/penger/byttemidler, - så får vi bytte system. Systemet bør ikke stå i veien for den positive virkeligheten og utviklingen. Verre er det ikke. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. juni 2017 Del Skrevet 28. juni 2017 Flott! Jeg ønsker burgerroboten velkommen. Billigere burgere som følge av mindre arbeidskraft per burger. Maskinen skal jo betale seg selv i form av nedbemanning så nedbemanning er en selvgitt forutsetning. Burgerflipping sysselsetter millioner på verdensbasis og billigere burgere vil nødvendigvis også ta jobber hos konkurrerende restauranter. Det blir for eksempel mer fristende å ta seg en burger til 30 kr i stedet for en burger fra en konkurrent for 100 kr eller et sushi-måltid til 150 kr for den del. Automatisering av jobber er generelt bra, samfunnet må være forberedt på å håndtere de negative konsekvensene av at "enkle" arbeidsplasser forsvinner i stort monn. Matlaging, rengjøring, plenklipping, betaling i butikker, sjåførtjenester osv er utsatt. En analyse jeg leste tidligere i år konkluderte med at halvparten av verdens jobber kunne automatiseres bort innen 2050 om jeg husker rett. "Vanskelige" jobber ville også automatiseres bort men i mindre grad enn de enkle jobbene. Totalt sett er det vanskelig å se for seg hvordan man skal sysselsette så mange i andre næringer. Om vi ikke tar i bruk borgerlønn eller lignende metoder for å fordele midlene i samfunnet mellom de jobbende og de ikke-jobbende så kommer kriminaliteten og rusmisbruket til å skyte i været til det blir så kostbart i form av helsearbeidere, politi og rettsvesen at det vil balansere seg på den måten. Løsningen er altså åpenbart en eller annen form for borgerlønn. 1 Lenke til kommentar
Muad Skrevet 28. juni 2017 Del Skrevet 28. juni 2017 (endret) Og der forsvant titelen burgerflipper på mac donalds, tipper de 2-4 personene blir omplassert til ... bord ryddere, eller vaskere. Om de da ikke alt har noen ansatte til det, da var det synd får håpe de finner seg noe annet. Og utviklingen av denne roboten, kickstarter robotiseringen av fastfood bransjen. Mc Donalds har alt løsninger som lar deg bestille på en touch skjerm, snart får en vel bare ett nummer så ligger maten klar i en luke og over blinker ditt ordre nummer. Trenger bare en lagerbot, friesbot, burgerbot og en kassebot så har vi 1 stk som fyller botene med råvarer og 3 stk som vasker bordene. jeg har kuttet omtrent alle ansatte og eneste som har fått mer å gjøre på er dem som produsere maten, eller har de egentlig det? Foruten om at de menneskene jeg nettopp ga fyken nå kanskje kommer som kunder i stede så har jeg ikke økt særlig på selve omsettingen. Jeg økt profitten med å gjøre produksjonen av fast food billigere, ikke dermed sagt jeg har blitt særlig mye større i omsetning.Vi går mot ett samfunn der de enkle værdagslige jobbene forsvinner, og mer og mer blir standarisert. Ja MC Donalds jobbene betyr faktisk endel for de som trenger dem, har alltid vært ett godt spring brett for ungdommer. Uten de hadde nok flere unge vandret gatelangs, og de hadde mistet sjansen på å komme inn på det de ønsket seg av skole eller kommet seg videre til nye jobber. Kan vi egentlig stoppe denne utviklingen som skjer, tvilsomt. Men at dette er en utvikling som kommer til å sette spor er uten tvil, kommer klasse skillet til å øke pga av dette helt klart. De med en høyere utdannelse der de kan legge til rette for sine barn vil absolutt få bedre jobber mens de som ikke helt klarer å nå opp til en utdannelse kan risikere å måtte kjemp 2 - 4 ganger hardere for sitt opphold.Og si at robot ikke fjerner jobber blir naivt, spinning jenny produserte ett produkt som kunne videre foredles og dermed skapte den også flere arbeidsplasser. burgerbot produsere ett slutt produkt av flere råvarer og skaper ingen flere arbeids plasser. Endret 28. juni 2017 av Muad Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 28. juni 2017 Del Skrevet 28. juni 2017 Det er ikke 1/3 som forventes automatisert innen 20 år det er oppimot 80%. I verste fall ned mot 70% Lenke til kommentar
VRK18 Skrevet 28. juni 2017 Del Skrevet 28. juni 2017 Noen mener den bør forbys fordi den ødelegger arbeidsplasser. Lenke til kommentar
asshole Skrevet 28. juni 2017 Del Skrevet 28. juni 2017 Begynner i feil enda da, får jo allerede studenter til å gjøre jobben for knapper og glansbilder, dette er en viktig inntekt for dem. Lag heller noe som kan erstatte meningsløse yrker, feks. en politikerrobot. Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 28. juni 2017 Del Skrevet 28. juni 2017 (endret) Kan dere slutte å snakke om borgerlønn? Det ble bevist allerede på midten av 50-tallet at det ikke fungerer og fører til total kollaps når ei større folkemengde får behovene dekket uten å ha noe meningsfullt å gjøre. "Pruitt–Igoe was a large urban housing project first occupied in 1954 in the U.S. city of St. Louis, Missouri. Living conditions in Pruitt–Igoe began to decline soon after its completion in 1956. By the late 1960s, the complex had become internationally infamous for its poverty, crime, and racial segregation. Its 33 buildings were demolished with explosives in the mid-1970s, and the project has become an icon of failure of urban renewal and of public-policy planning." Det har også vært lignende forsøk i Europa med liknende resultat. Folk tok ikke vare på det de fikk og det ble en gigantisk slum. Endret 28. juni 2017 av BadCat 3 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 28. juni 2017 Del Skrevet 28. juni 2017 (endret) Jeg tror at -flere- vil prøve å få seg jobb, hvis de får borgerlønn. Folk vil automatisk prøve å finne seg noe meningsfylt å gjøre. 15 000 gratis til -alle-, og alt du tjener over dette beholder du, etter skatt selvsagt. Kan dere slutte å snakke om borgerlønn? Det ble bevist allerede på midten av 50-tallet at det ikke fungerer og fører til total kollaps når ei større folkemengde får behovene dekket uten å ha noe meningsfullt å gjøre. Lenke til seriøs forskning? Endret 28. juni 2017 av Taurean 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå