Redaksjonen. Skrevet 28. juni 2017 Del Skrevet 28. juni 2017 KRONIKK: Advarer mot innsidetrusselen ved nedbemanning Lenke til kommentar
JanJohan Skrevet 28. juni 2017 Del Skrevet 28. juni 2017 Hvor mange insideangrep har det vært i Norge av folk som mister jobben? Det er vel det som er mest interessante når det gjelder å vurdere trusselbilde og risiko? Dersom det ikke er mange slike hendelser, så er vel ikke den statistiske trusselen spesielt stor heller? Og da er vel dette å rope ulv, ulv? Er det tatt med i masteroppgaven, eller er det bare synsing fra fageksperter? Lenke til kommentar
Terje Benjaminsen Skrevet 29. juni 2017 Del Skrevet 29. juni 2017 Takk for dine synspunkter. Jeg har intervjuet fageksperter på konsernnivå i ti store norske bedrifter. Jevnt over mener de at innsidetrusselen generelt sett er underkommunisert og at modenhetsnivået i forbindelse med å håndtere "problemet" kunne vært bedre. Undersøkelser og forskning både nasjonalt og internasjonalt viser at innsidetrusselen er et problem. Hovedmotivasjonen ser ut til å være økonomisk vinning, mens hevn og lignende er lenger ned på listen. Et av poengene i min master, og i denne kronikken, er at organisasjonsendringer som medfører nedbemanning kan medføre uønskede hendelser. I slike prosesser viser min forskning at god ledelse kan redusere risikoen for slike uønskede hendelser. Andre hyggelige bieffekter av forbedret tilnærming til innsidetrusselen ved nedbemanning kan være redusert usikkerhet og forbedret opplevelse av endringsprosessen, både for de som slutter og de gjenværende. Forskning viser blant annet at persepsjonen av en slik prosess kan være viktigere enn selve beslutningen om at du mister jobben. Dette gjenspeiles også i det som kalles "survivor syndrom" med tanke på de gjenværende. De kan gå gjennom en slags sorgprosess etter å ha overlevd nedbemanningen samtidig som de har mistet gode kolleger. Det er ikke meningen å rope ulv, ulf. Ei heller oppfordre til overvåking av egne ansatte. En god plan og en god gjennomføring vil gi gevinst til både arbeidsgiver og arbeidstaker. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 29. juni 2017 Del Skrevet 29. juni 2017 (endret) Tall fra Kriminalitets- og sikkerhetsundersøkelsen i Norge fra 2015 (KRISNO 2015) viser blant annet at 28 % av virksomhetene har avdekket en utro tjener blant sine ansatte, hvorav kun 38 % anmeldte forholdet. Så kun 38% gikk til anmeldelse (altså 10% av alle bedrifter spurt). Har man noen grunnlag til å tro de resterende anklagene fra bedriftene om utro tjenere? Hvordan vet man at bedriften ikke tok feil om den utro tjeneren. Hva er statistikken på de anmeldte sakene? Hvor mange blir frikjent, henlagt og dømt? Endret 29. juni 2017 av Slettet+5132 Lenke til kommentar
Terje Benjaminsen Skrevet 29. juni 2017 Del Skrevet 29. juni 2017 Tall fra Kriminalitets- og sikkerhetsundersøkelsen i Norge fra 2015 (KRISNO 2015) viser blant annet at 28 % av virksomhetene har avdekket en utro tjener blant sine ansatte, hvorav kun 38 % anmeldte forholdet. Så kun 38% gikk til anmeldelse. Har man noen grunnlag til å tro de resterende anklagene fra bedriftene om utro tjenere? Hvordan vet man at bedriften ikke tok feil om den utro tjeneren. Hva er statistikken på de anmeldte sakene? Hvor mange blir frikjent, henlagt og dømt? Krisno 2015 i sin helhet finner du her: https://nsr-org.no/getfile.php/Dokumenter/NSR%20publikasjoner/Krisino/krisino_2015_utskrift.pdf Jeg har ikke kunnskap om statistikk utover det som står i rapporten. Jeg har inntrykk av at det blant annet ikke anmeldes for å unngå negativ publisitet og skadet omdømme. Det ville vært spennende om noen kan svare på de spørsmålene du reiser. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå