nomore Skrevet 5. juli 2017 Del Skrevet 5. juli 2017 Nei det er ikke så veldig rart når antennen som forhandleren har montert har ett tap på 10db. Uten å ta hensyn til alle faktorene så vil i praksis dette forenklet si at mottakeren i bilen får ett 10x svakere signal enn radioen som ligger i passasjersetet. Da er det strengt tatt ikke så rart at radioen ikke bryter når mottakeren i bilen gjør det.... Lenke til kommentar
Yessmann Skrevet 17. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2017 Da har jeg fått byttet til en tredje enhet som faktisk ser ut til å virke. Montøren målte på nytt signalstyrken på antennen og fant denne gangen ut av jeg "bare" tapte 2-3 dB gjennom vinduet (var visst feil første gang). Nå forsvinner ikke signalet på strekningen jeg kjører mellom hjem og jobb - og det er det viktigste. Men jeg mister signalet nær Haugesund Sjukehus - så dette er noe jeg kommer til å oppleve når jeg kjører rundt i landet. Jeg har ennå ikke opplevd å få inn feil kanal med den nye enheten. MEN: det er et annet pussig fenomen jeg nå er blitt oppmerksom på. Når jeg muter radioen og så slår på lyden igjen etter en tid (gjerne noen minutter) - fortsetter sendingen der den var da jeg mutet: jeg reagerer ofte på "var det innslaget der SÅ langt?" - men så etter noen sekunder hopper sendingen over på nåtid igjen. Hva er dette for noe rart? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 17. juli 2017 Del Skrevet 17. juli 2017 Høres ut som om det skyldes bufringen. Dvs at når du unmuter så spiller den videre fra lyden som ligger lagret i bufferen, før den så henter inn sendingen igjen. 1 Lenke til kommentar
Sama Skrevet 18. juli 2017 Del Skrevet 18. juli 2017 Som flere er inne på, er dette trolig et antenne-problem. Kanskje en duppeditt som dette kan hjelpe deg? http://bobilverden.no/pisken-gi-liv-dab/ Lykke til! Lenke til kommentar
bo1e Skrevet 15. august 2017 Del Skrevet 15. august 2017 Jeg har også et antenne-problem. Har nettopp montert vindusantenne. Stort sett så er det lyd i radioen, men enkelte steder og strekninger så forsvinner lyden. Det som irriterer meg er at displayet på radioen sier alltid "strong signal" eller "no signal". Og den går fra det ene til det andre på et blunk. Og det er aldri bobling i lyden eller noe sånt. Det er bare enten lyd eller ikke. Men det er alltid de samme strekningene signalet og lyden forsvinner. Da jeg monterte antennen så klistret jeg bare den flippen på a-stolpen uten å gjøre noe mer med den, slik alle instruksjoner jeg klarer å finne sier at skal være tilstrekkelig. Men jeg lurer nå på om jeg hadde opplevd bedring hvis jeg hadde skrapt av et felt på stolpen for å få bedre kontakt. Men trodde alt var i orden når det var strong signal i displayet. Helt til det plutselig ble no signal litt lenger borte i gaten. Det er en eldre bil uten noe fiksfakseri i frontruten, og antennen er plassert godt fra kantene øverst og på siden. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 15. august 2017 Del Skrevet 15. august 2017 Vindusantenne er den enkleste løsningen, og langt fra ofte tilstrekkelig. Ja noen har gode resultater etter montering av vindusantenne, men beror for det meste på tilfeldigheter. Antenna må ha jord og det får den via den fliken som skal ha kontakt med A-stolpen. Alle monteringsveiledninger eg har vært borti med disse har vært tydelige på at antenna må ha kontakt med metallet/godset i A-stolpen. Det betyr i praksis at maling må bort der hvor de to delene møtes. Se her for ett eksempel: https://youtu.be/MRqPfSOqP8k?t=66 Om mulig vil eg anbefale å benytte eksisterende antenne på bilen med bruk av en DAB-splitter. Ut fra splitteren får en ett DAB-signal og ett FM-signal på hver sin kabel, som så kobles til radioen. Ikke like god løsning som en ny fastmontert takantenne, men langt bedre enn vindusantenne. Lenke til kommentar
bo1e Skrevet 15. august 2017 Del Skrevet 15. august 2017 Ser på videoen der at det ikke skrapes vekk lakk. Og de som kommenterer under videoen skriver at det står eksplisitt i monteringsanvisningen at den monteres på lakkert flate. Stort sett alle steder jeg leser så skriver folk at det ikke er nødvendig å fjerne lakk. Men utfall av signal i sentralt tettbygd strøk er ikke godt nok. Så jeg får se på om det hjelper med bedre jording. Jeg trodde vindusantennen var det folk som ettermonterte stort sett fikk satt inn. Det går ikke an at det skal være så dårlig. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 15. august 2017 Del Skrevet 15. august 2017 Vindusantenne er det som de fleste får ja som ettermonterer DAB. Men det er og derfor ganske mange klager på DAB-dekning. Ikke at DAB har samme dekning som FM bare man har god nok antenne, men mye av dekningsutfordringene som folk har i dag skyldes dårlig antenne, feilmontert antenne eller faktisk ødelagt antenne. Lenke til kommentar
bo1e Skrevet 15. august 2017 Del Skrevet 15. august 2017 (endret) En annen ting som jeg la merke til er at det tar lang tid å bytte kanal. Ser det er flere som opplever at dette nå ikke skjer umiddelbart slik det gjorde med FM. Og det tar lang tid for signalet å komme tilbake, når jeg for eksempel kjører gjennom en tunnel uten dekning. Med FM forsvant signalet et stykke inn i en tunnel, og kom igjen gradvis når jeg nærmet meg enden av tunnelen. Nå forsvinner det ganske kjapt etter at jeg har kjørt inn i tunnelen, og det kommer ikke igjen før lenge etter at jeg har kjørt ut. Selv om det er strong signal på begge sider av tunnelen før jeg kjører inn. Vet ikke om dette er et dab-fenomen, eller om det er radioen min som er sånn. Endret 15. august 2017 av bo1e Lenke til kommentar
nomore Skrevet 15. august 2017 Del Skrevet 15. august 2017 Her er en demonstrasjon av kanalbytte hos meg: For min del ikke akkurat plagsomt tregt. Når det gjelder tid til signalet kommer igjen så kommer det ann på når signalet blir godt nok igjen naturligvis. Lenke til kommentar
bo1e Skrevet 15. august 2017 Del Skrevet 15. august 2017 (endret) Radioen min bruker lenger tid enn det der. Det der er akseptabelt. Når signalet "blir godt nok"? Signalet er jo det samme enten jeg kjører inn i tunnelen eller ut av den. Når jeg kjører inn er det der, men når jeg kjører ut tar det lang tid før radioen får summet seg og lager lyd igjen. Endret 15. august 2017 av bo1e Lenke til kommentar
bo1e Skrevet 19. august 2017 Del Skrevet 19. august 2017 (endret) Prøvde å skrape av lakk på a-stolpen, bare for å teste om det hadde noe å si, siden flere har skrevet rundtomkring at signalet blir bedre hvis man gjør det. Det gjorde ingen ting for signalet. Faller fremdeles ut på steder det absolutt ikke burde falle ut. Ifølge dekningskartet skal det være "meget god dekning" i hele området. Likevel er det null signal, med antennetypen som folk flest nå får ettermontert. Det får meg litt til å lure på denne dekningsgraden som måtte innfris, for at FM-nettet skulle bli tillatt slukket. Jeg tviler ganske sterkt på at den gjelder for alle typer antenner. Men det er gjerne forskjell på glass-antenner også. Og på frontruter. Min kombinasjon fungerer ihvertfall ikke godt nok. Antennen fulgte med radioen. Dobbel-din Kenwood-sak til 2000 kr. Endret 19. august 2017 av bo1e Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 19. august 2017 Del Skrevet 19. august 2017 Andre nasjoner satser på utbygging av bredbånd.I Norge satses det heller på DAB Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå