Yessmann Skrevet 28. juni 2017 Del Skrevet 28. juni 2017 Har fått montert DAB i min BMW 5'er 2011-modell. Det er en Dension med vindusantenne. Montering gjort av fagfolk (de som selger bilstereo). Men jeg opplever at signalet faller ut noen sekunder innimellom (2-3 sekunder taust med noen minutters mellomrom) - voldsomt irriterende. Har noen noen aning om hva dette kan komme av? Før jeg fikk montert inn DAB brukte jeg en Tivoliradio med DAB liggende i passasjersetet. Med den opplevde jeg ikke slik signalbortfall...? Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 29. juni 2017 Del Skrevet 29. juni 2017 Du har kjøpt et produkt som ikke fungerer som det skal, da er det reklamasjonssak. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 29. juni 2017 Del Skrevet 29. juni 2017 Eg ville kontaktet butikken og forklart problemet. Det kan være at plasseringen på vinduet er feil i forhold til UV-filter/varmefilter i vinduet, evnt ikke godt nok festet på A-stolpen osv. Men vindusantenne er ikke optimalt alltid. Bør evnt vurdere å få montert takantenne. Lenke til kommentar
Yessmann Skrevet 30. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2017 Eg ville kontaktet butikken og forklart problemet. Det kan være at plasseringen på vinduet er feil i forhold til UV-filter/varmefilter i vinduet, evnt ikke godt nok festet på A-stolpen osv. Men vindusantenne er ikke optimalt alltid. Bør evnt vurdere å få montert takantenne. Hmmmm. Faktisk så spurte han som monterte om jeg har varmefilter i vinduet. Jeg svarte nei - jeg mener bestemt jeg ikke har det (men info om dette ligger ikke i chassisnummer på BMW). Jeg ser nå at bortfallet av signal kommer på et bestemt sted. Idag var signalet så lenge borte at stemmen sa "no signal" før signalet kom tilbake. Jeg skal teste igjen med min DAB bordradio i passasjersetet om den mister signalet på samme sted - tror ikke det. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 30. juni 2017 Del Skrevet 30. juni 2017 Før eg monterte min DAB-spiller så var eg innom Møller Bil(det er en VW Passat eg har) og pratet om gode antenneløsninger. Han eg pratet med virket å ha god peiling og fortalte at i starten anbefalte de vindusantenne til de fleste da dette var en enkel og god løsning. Men så oppdaget de det at mange av bilene de leverte hadde filter eller folie i deler av vinduet som gjorde at signalene ble redusert kraftig til antennen, og for å unngå det måtte vindusantennen monteres ganske langt ned på frontruta og da var den ofte litt for synlig. En annen løsning de hadde prøvd å selge var å bruke den eksisterende FM-antennen til DAB, noe som fungerte i noen tilfeller men langt fra alle. Resultatet hos de var at når det var snakk om ettermontering av DAB så måtte de ha bilen inn på verksted for å vurdere hvilken antenneløsning de ville anbefale(gratis sjekk). De klarte ikke å finne ut av modellkoden alltid om det var filter/folie i ruta eller om bilen hadde enkel eller dobbel FM-antenne(og om det var med eller uten forsterker for FM som filtrerer ut alt annet). Så eg mistenker nok at alle andre bilmerker har de samme utfordringene med det resultat at de enten bør sjekke veldig grundig før de monterer vindusantenne eller overgang i bilen - eller bare gå for en skikkelig takmontert antenne først som sist. Eg var såpass heldig at eg klarte å grave selv i hva bilen min hadde, og fant ut at eg hadde to FM-antenner i bilen, med forsterker men som ikke filtrerte ut ikke-FM-frekvensene. Eg kunne dermed finne en overgang som gav tilstrekkelig strøm til forsterkeren og som klarer å plukke opp gode DAB-signaler som blir splittet ut til spilleren. Men en kollega av meg var ikke like heldig(samme modell/årsmodell - annet utstyrsnivå). Lenke til kommentar
Yessmann Skrevet 3. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2017 Eg ville kontaktet butikken og forklart problemet. Det kan være at plasseringen på vinduet er feil i forhold til UV-filter/varmefilter i vinduet, evnt ikke godt nok festet på A-stolpen osv. Men vindusantenne er ikke optimalt alltid. Bør evnt vurdere å få montert takantenne. Hmmmm. Faktisk så spurte han som monterte om jeg har varmefilter i vinduet. Jeg svarte nei - jeg mener bestemt jeg ikke har det (men info om dette ligger ikke i chassisnummer på BMW). Jeg ser nå at bortfallet av signal kommer på et bestemt sted. Idag var signalet så lenge borte at stemmen sa "no signal" før signalet kom tilbake. Jeg skal teste igjen med min DAB bordradio i passasjersetet om den mister signalet på samme sted - tror ikke det. Jeg fikk nå bekreftet at jeg ikke var varmefiler i frontruten - så da er det ikke det som er problemet. Har også igjen testet med den bordradioen liggende i passasjersetet - den mister aldri signal på samme sted som bil-DAB'en. Men jeg kom til å tenke på en ting: jeg valgte Dension (DBU3GEN) fordi med denne slipper jeg å søke opp kanalene igjen når jeg kjører ut av regionen (til andre "DAB-blokker" som han kalte det). MEN det innebærer at skifte av kanal tar ca. 10 sekunder (DAB er et virkelig et forferdelig tilbakeskritt i forhold til FM med RDS!). Kan det tenkes problemet løses om jeg velger tilsvarende DAB-system som min Tivoliradio? Her går jo kanalskiftene veldig raskt, men det er slik at jeg må søke opp kanalene igjen om jeg reiser til andre deler av landet. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 3. juli 2017 Del Skrevet 3. juli 2017 Det kan og være at Dension faktisk har en dårligere tuner enn Tivoli radioen. Av bilspillere så har Pioneer de beste DAB-tunerene på markedet er min erfaring og hva eg har hørt fra andre(eg har dekning og godt signal der hvor andre ikke har - selv med lik eller bedre antenne). Samtidig - at det tar opp til 10 sekund å bytte kanal skylles måten den er integrert med bilradioen din - USB. Dette skyldes ikke DAB(selv om det tar noen sekund lengre enn FM) men USB/MP3-interfacet som den adapteren bruker. Står litt om dette med tid for skifte av kanaler under merknader her: https://www.bilstereosenteret.no/products/dbu3gen Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 3. juli 2017 Del Skrevet 3. juli 2017 REf https://no.wikipedia.org/wiki/Digital_Audio_Broadcasting "DAB-signaler er vertikalt polarisert"... Dette fører til at vertikal montering av antenne er optimalt. -->Montering på skrå frontrute er ikke optimalt. Derfor velges ofte vindu bak på siden for vindu-montering. Jeg hadde en vinduantenne i frontvindu på en A3. Fikk dårlig signal, spessielt når bil var posisjonert med front bort fra sender. Byttet til en ebay-tak antenne. Den var endel bedre, men rustet i gjengefeste og ble dårlig. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 3. juli 2017 Del Skrevet 3. juli 2017 Her er tiden som går på kanalbytte hos meg på NRK-kanalene, under helt greie forhold(ikke optimale, ikke dårlige). Lenke til kommentar
Yessmann Skrevet 4. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2017 Jeg tror det må være en feil på enheten min. Jeg får jo noen ganger opp feil kanal! Har hatt mistanke om det før, men idag var det ikke tvil. Jeg valgte fra listen "NRK P2 001" og fikk P3 (!?) - så valgte jeg "NRK P2" (uten 001) og da var det Nora Brockstedt som sang (rett over kl. 7:30 da P2 har nyheter). Har avtale hos montøren idag - denne må jeg få skiftet! Det virker som om dette DAB-systemet ikke er ferdigutviklet når det er så mye tull. Jeg har da hatt FM med RDS i mange år i mange biler og aldri opplevd å få inn feil kanal.... Lenke til kommentar
nomore Skrevet 4. juli 2017 Del Skrevet 4. juli 2017 Altså, at du har fått en defekt enhet betyr ikke at DAB-systemet er dårlig. Og dessverre kan det like godt være radioen din som står i bilen fra før som er problemet, og mistolker MP3-filene/tag. Lenke til kommentar
Yessmann Skrevet 4. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2017 Her er tiden som går på kanalbytte hos meg på NRK-kanalene, under helt greie forhold(ikke optimale, ikke dårlige). Det der var jo veldig raskt bytte. Men er det slik at du må søke opp kanaler igjen når du kommer til en annen DAB-blokk? Lenke til kommentar
Yessmann Skrevet 4. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2017 Altså, at du har fått en defekt enhet betyr ikke at DAB-systemet er dårlig. Og dessverre kan det like godt være radioen din som står i bilen fra før som er problemet, og mistolker MP3-filene/tag. Neida, det behøver ikke å bety det - men dette er min første erfaring med DAB i bil og jeg er i utgangspunktet temmelig irritert på hvordan politikerne i sin maktarroganse slo av FM-båndet og påførte forbrukerne 23 milliarder i utgifter for å installere DAB i bil. Jeg har sikkert en defekt enhet. Får høre om de eventuelt har en Pioneer å sette inn. Men jeg ble jo skeptisk når du sier at det kanskje er radioen (FM?) i bilen som kan være problemet.... Lenke til kommentar
nomore Skrevet 4. juli 2017 Del Skrevet 4. juli 2017 Eg kjører ca 75km pr vei til/fra jobb og kjører da mellom to fylker(bor i Hordaland og jobber i Rogaland). Eg trenger ikke søke opp noe nytt på denne strekningen. Var og en liten tur innover i distriktet i Etne/Åkrafjorden for noen uker siden uten at eg trengte å søke opp noe der heller(men dekningen var utfordrende). Dette er nok fordi at når eg søkte opp stasjoner så sørget eg for at eg ca midt mellom fylkene og da fikk radioen en oversikt over alle stasjonene i begge blokkene, og da fungerer Service Following optimalt. Dersom eg kjører lengre nord, sør eller østover så krysser eg over i fylker med andre blokker som radioen ikke kjenner til og da må eg nok søke opp tilgjengelige stasjoner på nytt igjen. Det finnes radioer med to tunere, en for lytting og en som kontinuerlig søker etter tilgjengelige stasjoner mens man kjører. Disse vil da selv finne ut at samme kanal en lytter på finnes på ny blokk og da bytte selv(via SF). Min radio har ikke dette - men det kommer, spesielt på dyrere radioer og integrerte radioer fra bilfabrikken. Adaptere har svært sjeldent dette(og kan og mangle SF). Lenke til kommentar
nomore Skrevet 4. juli 2017 Del Skrevet 4. juli 2017 (endret) Neida, det behøver ikke å bety det - men dette er min første erfaring med DAB i bil og jeg er i utgangspunktet temmelig irritert på hvordan politikerne i sin maktarroganse slo av FM-båndet og påførte forbrukerne 23 milliarder i utgifter for å installere DAB i bil.Politikerene har ikke slått av FM-båndet, de har bestemt at NRK sine riksdekkende sendinger skal heldigitaliseres - dvs flyttes over på DAB+. Andre stasjoner og lokalradioer kan fint sende på FM-båndet som før så lenge de har konsesjon til det. Og konsesjon er noe alle radiokanaler må søke om(evnt via større radioselskap) for å få lov til å sende. Det har i hele FM-teknologien sin levetid ikke vært uhørt at en etablert radiostasjon ikke har fått videreført en konsesjon og da måtte legge ned(eksempel her: https://www.nrk.no/ostfold/krangel-om-lokalradio-konsesjon-i-halden-1.340942).Kommersiell radio slik vi kjenner den i dag ble først startet på slutten av 80-tallet så i "FM-historien" er det "relativt nytt". At mange andre aktører enten må eller velger å flytte over på DAB+ og kun ha sendinger der er ikke nødvendigvis politikerene sin feil, men kommersielle interesser eller manglende konsesjon. Men dette må naturligvis DAB få skylden for (men nå sporer eg av) Jeg har sikkert en defekt enhet. Får høre om de eventuelt har en Pioneer å sette inn. Men jeg ble jo skeptisk når du sier at det kanskje er radioen (FM?) i bilen som kan være problemet....I alle år har forskjellige spillere hatt forskjellig funksjonalitet som har vært mer eller mindre vellykket. Noen har klart å lage en god støtte for flere CD-plater samtidig, andre har laget god støtte for MP3 på USB. Mens mange igjen har hatt halveisløsninger eller dårlige løsninger av forskjellige årsaker. Ofte blir ikke dette oppdaget fordi veldig få i dag har 6 CD-plater i spilleren samtidig(bror min hadde dette på 90 tallet og det var ikke bare enkelt da heller) eller bruker USB-minnepenn til musikk(joda - eg vet noen gjør det). Så finner noen ut at de skal lage en DAB overgang som emulerer USB-disk eller en CD-skifter. Selv om det er etablerte standarder for dette så er det ikke alle produsenter som er like god til å følge standarden og man får ulik og rar oppførsel - som først oppdages når en kobler til adapteren fordi man ikke har brukt funksjonen før. Og så er det naturligvis lett å skylde på DAB+ for feilen En av ulempene med dette får du oppleve nå, for eks at adapteren din bruker 4-10 sekund(eller mer) på å bytte kanal. Dette skyldes MP3 integrasjonen mot original spiller, ikke DAB. Så kan det være at spilleren du har fra før heller ikke takler MP3-integrasjonen så veldig godt, noe som gjør at du får de andre feilene du opplever. Det kan naturligvis være adapteren, men det kan og være spilleren du har fra før. Mitt tips er at hver enkelt må selv vurdere hvorvidt en trenger DAB+ i bilen eller ikke. Mange klarer seg godt med FM i mange år til(via lokalradioer) og mange andre vil heller benytte seg av internett/strømming - og det er helt ok! Men bestemmer du deg for at du trenger DAB+ så gå for en skikkelig løsning først som sist. Dersom du har en bil som er nyere enn 5 år så bør en få original modul til bilen fra forhandler. Da fungerer alt som det skal originalt. For biler eldre enn 5 år så bytt ut spilleren en har fra før og monter ei skikkelig antenne først som sist. Da blir man stort sett fornøyd. Adaptere er ofte(men ikke alltid) mer heft enn de er verdt og samlet sett gir dårlige adaptere DAB-løsningen ett ufortjent dårlig rykte(husk at FM-sendingene hadde svært redusert dekning i starten!). Endret 4. juli 2017 av nomore Lenke til kommentar
Yessmann Skrevet 4. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2017 Neida, det behøver ikke å bety det - men dette er min første erfaring med DAB i bil og jeg er i utgangspunktet temmelig irritert på hvordan politikerne i sin maktarroganse slo av FM-båndet og påførte forbrukerne 23 milliarder i utgifter for å installere DAB i bil.Politikerene har ikke slått av FM-båndet, de har bestemt at NRK sine riksdekkende sendinger skal heldigitaliseres - dvs flyttes over på DAB+. Andre stasjoner og lokalradioer kan fint sende på FM-båndet som før så lenge de har konsesjon til det. Og konsesjon er noe alle radiokanaler må søke om(evnt via større radioselskap) for å få lov til å sende. Det har i hele FM-teknologien sin levetid ikke vært uhørt at en etablert radiostasjon ikke har fått videreført en konsesjon og da måtte legge ned(eksempel her: https://www.nrk.no/ostfold/krangel-om-lokalradio-konsesjon-i-halden-1.340942).Kommersiell radio slik vi kjenner den i dag ble først startet på slutten av 80-tallet så i "FM-historien" er det "relativt nytt". At mange andre aktører enten må eller velger å flytte over på DAB+ og kun ha sendinger der er ikke nødvendigvis politikerene sin feil, men kommersielle interesser eller manglende konsesjon. Men dette må naturligvis DAB få skylden for (men nå sporer eg av) Jeg har sikkert en defekt enhet. Får høre om de eventuelt har en Pioneer å sette inn. Men jeg ble jo skeptisk når du sier at det kanskje er radioen (FM?) i bilen som kan være problemet....I alle år har forskjellige spillere hatt forskjellig funksjonalitet som har vært mer eller mindre vellykket. Noen har klart å lage en god støtte for flere CD-plater samtidig, andre har laget god støtte for MP3 på USB. Mens mange igjen har hatt halveisløsninger eller dårlige løsninger av forskjellige årsaker. Ofte blir ikke dette oppdaget fordi veldig få i dag har 6 CD-plater i spilleren samtidig(bror min hadde dette på 90 tallet og det var ikke bare enkelt da heller) eller bruker USB-minnepenn til musikk(joda - eg vet noen gjør det). Så finner noen ut at de skal lage en DAB overgang som emulerer USB-disk eller en CD-skifter. Selv om det er etablerte standarder for dette så er det ikke alle produsenter som er like god til å følge standarden og man får ulik og rar oppførsel - som først oppdages når en kobler til adapteren fordi man ikke har brukt funksjonen før. Og så er det naturligvis lett å skylde på DAB+ for feilen En av ulempene med dette får du oppleve nå, for eks at adapteren din bruker 4-10 sekund(eller mer) på å bytte kanal. Dette skyldes MP3 integrasjonen mot original spiller, ikke DAB. Så kan det være at spilleren du har fra før heller ikke takler MP3-integrasjonen så veldig godt, noe som gjør at du får de andre feilene du opplever. Det kan naturligvis være adapteren, men det kan og være spilleren du har fra før. Mitt tips er at hver enkelt må selv vurdere hvorvidt en trenger DAB+ i bilen eller ikke. Mange klarer seg godt med FM i mange år til(via lokalradioer) og mange andre vil heller benytte seg av internett/strømming - og det er helt ok! Men bestemmer du deg for at du trenger DAB+ så gå for en skikkelig løsning først som sist. Dersom du har en bil som er nyere enn 5 år så bør en få original modul til bilen fra forhandler. Da fungerer alt som det skal originalt. For biler eldre enn 5 år så bytt ut spilleren en har fra før og monter ei skikkelig antenne først som sist. Da blir man stort sett fornøyd. Adaptere er ofte(men ikke alltid) mer heft enn de er verdt og samlet sett gir dårlige adaptere DAB-løsningen ett ufortjent dårlig rykte(husk at FM-sendingene hadde svært redusert dekning i starten!). OK - jeg mente beslutningen om å kutte NRK-sendingene på FM-nettet. Jeg er KUN interessert i å høre NRK på radio derfor MÅ jeg nå ha DAB+. Lokalradio interesserer meg null og nix. Strømming på mobil er ikke aktuelt da jeg ikke vil bruke mobilen for å skifte kanaler (trafikkfarlig!). Jeg kontaktet merkeverstedet (Bavaria i Haugesund) for godt over et halvt år siden. Jeg kunne få orginal modul til kr. 20 000 – noe billigere løsning enn dette hadde de ikke. Å spandere så mye penger på en bil jeg skal ha i 2-3 år til gidder jeg ikke. Jeg bad om å få en skikkelig antenne. Det jeg fikk var "Funke DAB+ med SMB". Den kostet bare 495. Burde jeg gått for noe bedre? Men takk for at du tar deg tid å svare på dette. Du har tydeligvis god greie på temaet og dine svar hjelper meg. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 4. juli 2017 Del Skrevet 4. juli 2017 God vurdering mtp trafikksikkerheten 20k var drøyt mye ja. Mange bilprodusenter leverer nå en enkelt modul som monteres i bilen og som da gir bilen DAB integrert med eksisterende mediaenhet og styring fra rattet - til langt mindre enn 20k. Men ok, lar det seg ikke gjøre så er det ikke ett alternativ. Vindusantenne er laget for å være en enkel og rimelig løsning for folk flest. Utfordringen er at diverse filter i vinduet forstyrrer eller blokkerer signalet, krever god jording og må være rett montert(vertikalt som blir poengert lengre opp her). Du har fått profesjonelle til å montere den så regner jo da med at jordingen har de tenkt på. Filter i vinduet har du sjekket selv. Så da vil neste steg være enten at det er ei dårlig antenne du har fått eller så burde den vært montert på ett sidevindu(så den blir vertikal). Personlig gikk eg for en overgang til eksisterende FM-antenne på bilen. Dvs at eg bruker original FM-antenne til både FM og til DAB+. Det fungerer veldig greit for meg. Ett enda bedre valg ville vært takmontert antenne som faktisk er laget for DAB. Bilradiospes.no har en god forklaring av de forskjellige antennetypene: https://bilradiospes.no/articles/viktig-med-god-antenne Lenke til kommentar
Yessmann Skrevet 5. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2017 (endret) God vurdering mtp trafikksikkerheten 20k var drøyt mye ja. Mange bilprodusenter leverer nå en enkelt modul som monteres i bilen og som da gir bilen DAB integrert med eksisterende mediaenhet og styring fra rattet - til langt mindre enn 20k. Men ok, lar det seg ikke gjøre så er det ikke ett alternativ. Vindusantenne er laget for å være en enkel og rimelig løsning for folk flest. Utfordringen er at diverse filter i vinduet forstyrrer eller blokkerer signalet, krever god jording og må være rett montert(vertikalt som blir poengert lengre opp her). Du har fått profesjonelle til å montere den så regner jo da med at jordingen har de tenkt på. Filter i vinduet har du sjekket selv. Så da vil neste steg være enten at det er ei dårlig antenne du har fått eller så burde den vært montert på ett sidevindu(så den blir vertikal). Personlig gikk eg for en overgang til eksisterende FM-antenne på bilen. Dvs at eg bruker original FM-antenne til både FM og til DAB+. Det fungerer veldig greit for meg. Ett enda bedre valg ville vært takmontert antenne som faktisk er laget for DAB. Bilradiospes.no har en god forklaring av de forskjellige antennetypene: https://bilradiospes.no/articles/viktig-med-god-antenne Denne føljetongen fortsetter. Igår var jeg tilbake hos montøren for å få byttet DAB-enheten. Det er Bernards Bil- og Båtlyd i Bokn (nær Arsvågen) - en halvtime for meg å kjøre hver vei! Men han fikk aldri noen kontakt med ny enhet (stod bare "scanning" på displayet i en evighet).. Så prøvde han å koble til den gamle - samme problem - fikk ikke koblet opp. Han fikk ikke ordnet det og nå er jeg uten DAB i bilen igjen.... Han skulle ta kontakt med leverandøren og forhøre seg hva dette var. Så må jeg tilbake dit igjen en dag... Ellers målte han signalstyrken på vindusantennen og fortalte at vinduet stjal 10 dB. Det var visst mye. Mulig jeg må vurdere annen antenneløsning. Jeg kan vel si det sånn at jeg ikke akkurat har blitt noe mer positiv til politikerne vedtak om å kutte NRK fra FM etter dette. Endret 5. juli 2017 av MoffBoff Lenke til kommentar
nomore Skrevet 5. juli 2017 Del Skrevet 5. juli 2017 Det er ikke politikerenes feil at du får en dårlig løsning fra forhandler Nå vet ikke eg hvorvidt selger/montør faktisk kan dette, men 10db tap i antennen gir 10 ganger dårligere signal i mottakeren. Og det er på ingen måte en god løsning. Årsaken kan være en av flere(eller en kombinasjon): - dårlig antenne - ødelagt antenne(fra fabrikk eller montering) - noe i vinduet som blokkerer signalet Det er litt merkelig å automatisk konkludere med at vinduet er årsaken. Da må en først konkludere med at antennen er 100% ok. Og det kan ikke eg gjøre via forumet(og ikke har eg utstyr til det heller). Feilen du beskriver i forhold til kommunikasjon med modulen føler eg egentlig bekrefter mistanken min om at det er problemer i integrasjonen mellom DAB-modulen og multimediaenheten i bilen. Dessverre. Lenke til kommentar
Yessmann Skrevet 5. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2017 Det er ikke politikerenes feil at du får en dårlig løsning fra forhandler Nå vet ikke eg hvorvidt selger/montør faktisk kan dette, men 10db tap i antennen gir 10 ganger dårligere signal i mottakeren. Og det er på ingen måte en god løsning. Årsaken kan være en av flere(eller en kombinasjon): - dårlig antenne - ødelagt antenne(fra fabrikk eller montering) - noe i vinduet som blokkerer signalet Det er litt merkelig å automatisk konkludere med at vinduet er årsaken. Da må en først konkludere med at antennen er 100% ok. Og det kan ikke eg gjøre via forumet(og ikke har eg utstyr til det heller). Feilen du beskriver i forhold til kommunikasjon med modulen føler eg egentlig bekrefter mistanken min om at det er problemer i integrasjonen mellom DAB-modulen og multimediaenheten i bilen. Dessverre. Det er politikerne som har slått av NRK-sendingene på et FM-nett som fungerte utmerket med begrunnelsen at det var "for dyrt" å vedlikeholde (2-300 millioner). Men å sende en regning på 23 milliarder til forbrukerne inkludert alt slikt plunder og heft som jeg nå opplever var ikke noe problem... Angående den antennen: det er jo pussig at min Tivoliradio som ligger i passasjersetet (med selvsagt antennen der også) har utmerket signal som den aldri mister. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå