Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Sommerhilsen og Mfl §15 (spam eller ikke?)

Anbefalte innlegg

Vi er et lite IT-firma som gjennom de siste årene har samlet inn noen hundre epostadresser i vårt CRM-system, fra tidligere og nåværende kunder, men også de vi har vært i kontakt med ifm innsalg/anbud som det ikke har blitt noe av.

Vi har ikke benyttet oss av epost-markedsføring av noesomhelst - BORTSETT FRA at vi hver sommer og hver jul sender én enkelt epost med en julehilsen/sommerhilsen til epostdatabasen.

Denne sendes fra vår daglige leders epostadresse, til alle i epostregisteret vårt, og den sendes ved hjelp av CRM-systemet slik at den starter med...

Hei, [fornavn]!

Den har også i footeren en link der man kan avmelde seg, slik at ved neste halvårlige utsendelse vil man ikke få en slik hilsen fra oss.

Innholdet er ikke direkte selgende. Vi skriver ingenting om at vi har ledig kapasitet, eller at vi reduserer timeprisen, eller noe slikt.

Innholdet dreier seg mer om en (genuin!) hilsen til hver enkelt ifm høytiden/sommerferien, der vi også relativt kort oppsummerer siste halve år med kundeprosjekter vi har vært involvert i, eventuelle nyansettelser, etc.

Så da er spørsmålet: hvordan er dette i forhold til...

2.6 «…markedsføringshenvendelse…» – Hvilke henvendelser omfattes? 2.6.1 Generelt

En markedsføringshenvendelse vil i første rekke være en henvendelse hvor formålet med henvendelsen er å påvirke til kjøp av en vare eller tjeneste. I tillegg til det som tradisjonelt kan betegnes som markedsføring eller annonser, vil også det som etter vanlig språkbruk betegnes som informasjon eller nyhetsbrev, i visse tilfelle kunne sies å være markedsføring. Etter Forbrukerombudets vurdering er det ikke avgjørende hva en henvendelse kalles eller utgir seg for å være, så lenge en vurdering av henvendelsens innhold viser at formålet med henvendelsen er markedsføring.

Henvendelser som inneholder en kombinasjon av nyheter/brukerinforma- sjon og markedsføring omfattes også av ordlyden i § 15. Det kreves derfor på samme måte som for andre markedsføringshenvendelser, at forbrukerne på forhånd må ha gitt samtykke til å motta denne typen henvendelser.

Hentet fra

https://forbrukerombudet.no/lov-og-rett/veiledninger-og-retningslinjer/forbrukerombudets-veiledning-markedsforing-via-e-post-sms-o-l

Det er klart at når vi sender en slik hilsen, så er jo det både for å 'bare' ønske mottaker god ferie, men det ligger jo også en liten "ikke glem oss, vi er her dersom du trenger oss"-baktanke bak det. Men vil dette være nok til at dette anses som en markedsføringshenvendelse?

Hvorfor/hvorfor ikke?

Dersom det finnes en juridisk forklaring (helst noe mer enn synsing,,,) til at dette er å regne som en markedsføringshenvendelse, så problematiserer selvsagt det hvem vi da faktisk har lov til å sende disse hilsenene til - da kan vi vel kun sende til eksisterende/tidligere kunder som faktisk har kjøpt noe av oss, eller som har samtykket til å motta slike eposthenvendelser...

Anonymous poster hash: bf9a8...df7

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enig med de over. Jeg handler nye fra utlandet sporadisk og har derfor veldig mange handlekontoer rundtom.

Får jeg en mail som ikke er relatert til en bestilling har jeg lett for å blokkere avsenderen og det kan resultere i at jeg ikke handler der igjen.

Jeg skjønner at det ikke er ment til å være plagsomt men når du har 50+ leverandører så skal det ikke mye til fra hver enkelt før det blir irriterende.

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldinger så langt.

Jeg er selvsagt farget av at det er jeg/vi som sender disse epostene til våre forretningsforbindelser, men jeg mener likevel at vår epost ikke kan sammenlignes med et nyhetsbrev fra en "sjappe" som noen har handlet produkter fra.

Vi selger ikke ting, kun tjenester i form av IT-utvikling, og alle de som ligger i epostarkivet vårt har vært i 'manuell' kontakt med oss i form av at vi har snakket sammen, utvekslet eposter, hatt møter, eller vi har gjort prosjekter for dem over minst noen uker, stort sett flere måneder med jevnlig kontakt underveis.

Så her er det ikke snakk om at en kunde går i en nettbutikk, bestiller en harddisk, betaler, og så får et nyhetsbrev.

Så jeg mener fortsatt at vår tilnærming er annerledes enn hva jeg vil kalle 'tradisjonell spam', og vi har gjort dette et par år nå med svært få avmeldinger, og høy grad av lesing. Så responsen er positiv fra kundebasen vår, men jeg er fortsatt usikker på om vi gjør noe feil juridisk eller om vår epost faller utenom Mfl §15...

Lenke til kommentar

Tør jeg gjette på at du ikke er jurist?

Det jeg forsøker å be om her inne, er en juridisk vurdering. Håper det kommer fram av meldingene mine.

Nei, jeg er ikke jurist, jeg er interaksjonsdesigner. Problemet ditt har nemlig to sider:

- Har vi lov å gjøre det? (jurist)

- Burde vi gjøre det? (designer (meg) og marketing)

Reklame og tilbud inneholder i hvertfall noe innhold som kan være relevant for mottaker. Altså ved å lese eposten får de noe ut av det, ved at de kan benytte seg av et tilbud.

Innholdet dreier seg mer om en (genuin!) hilsen til hver enkelt ifm høytiden/sommerferien, der vi også relativt kort oppsummerer siste halve år med kundeprosjekter vi har vært involvert i, eventuelle nyansettelser, etc.

Dette er et brev uten noen form for relevant innhold for mottaker, med mindre de er nevnt der. 

Det som gjør det interessant for min del er at du nevner høy grad av lesing? Hvordan måler dere dette, samt avmeldinger og tilbakemeldinger? Det strider mot en del av det jeg har erfart og lært så jeg blir nyskjerrig :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er spam. Får slikt på jobb-eposten og det er ikke noe mindre dritt enn annen spam.

Det jeg forsøker å be om her inne, er en juridisk vurdering. Håper det kommer fram av meldingene mine.

Det er ikke spam, men kan oppfattes som det. Jeg ville heller tatt meg bryet med å sende et kort da det er mye mer personlig og viser at man har gjort en innsats (i mangel på bedre ord). Skriver man kortet for hånd så er det enda bedre :)

Jeg vil si at hvordan man oppfatter e-posten er viktigere enn det juridiske i dette tilfellet, noe de over også er enige i virker det som.

Men så har vi jo dette https://snl.no/spam

"Spam, masseutsendt e-post som mottagerne ikke ønsker eller har bedt om, ofte reklame eller ulike forsøk på svindel" Men en sommerhilsen er ikke reklame og det er jo tradisjon å sende diverse kort selv om folk ikke har bedt om det.

Lenke til kommentar

Nei, jeg er ikke jurist, jeg er interaksjonsdesigner. Problemet ditt har nemlig to sider:

- Har vi lov å gjøre det? (jurist)

- Burde vi gjøre det? (designer (meg) og marketing)

Det er det første spørsmålet som er viktig for meg, det andre henger sammen med det første - jeg mener vi bør fortsette med dette da erfaringene våre er gode (se under), men dersom dette er i strid med loven så bør vi revurdere.

Reklame og tilbud inneholder i hvertfall noe innhold som kan være relevant for mottaker. Altså ved å lese eposten får de noe ut av det, ved at de kan benytte seg av et tilbud.

Tilbakemeldingene vi får tyder på at mange finner disse halvårlige oppdateringene fra oss både interessante og hyggelige.

Det som gjør det interessant for min del er at du nevner høy grad av lesing? Hvordan måler dere dette, samt avmeldinger og tilbakemeldinger? Det strider mot en del av det jeg har erfart og lært så jeg blir nyskjerrig  :)

Dette forteller CRM-systemet oss. Vi får beskjed om hvor mange eposter som er sendt, hvor mange har bounce'et (feil epostadresse, folk har byttet jobb etc.), hvor mange (og hvem) har åpnet eposten, hvor mange (og hvem) har klikket på eventuelle lenker i eposten (få lenker, ofte bare i signaturen der nettaddressen vår står), hvor mange (og hvem) har klikket på opt-out-lenken.

I tillegg til de svarene vi får fra de som har trykket Reply, jeg tipper at av rundt 200 utsendinger så får vi rundt 20-30 svar av typen "God sommer til dere også" men også 3-4 lengre eposter á la "Spennende å høre fra dere, her hos oss har vi den siste tiden (...)"

Så langt har ingen sendt oss noe negativ respons som peker på at dette vil de ha seg frabedt, det eneste er da de som klikker på opt-out-lenken, og det er kanskje +/- 5 ved hver utsendelse.

Lenke til kommentar

Jeg er heller ikke noen jurist, og kan således ikke hjelpe trådstarter med den rent juridiske vurderingen.

Mht saken sånn ellers er jeg imidlertid enig med interaksjonsdesigneren: Ikke gjør det!

Spør deg selv om hva som EGENTLIG er formålet med denne utsendelsen. Er det noe som kun gavner avsenderen og ikke mottageren, så er det spam.

Selv synes jeg det er svært greit å motta slikt, fordi jeg da enkelt og greit kan lage meg en liste over selskaper jeg aldri vil ha noe med å gjøre igjen. Praktisk.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dette forteller CRM-systemet oss. Vi får beskjed om hvor mange eposter som er sendt, hvor mange har bounce'et (feil epostadresse, folk har byttet jobb etc.), hvor mange (og hvem) har åpnet eposten, hvor mange (og hvem) har klikket på eventuelle lenker i eposten (få lenker, ofte bare i signaturen der nettaddressen vår står), hvor mange (og hvem) har klikket på opt-out-lenken.

I tillegg til de svarene vi får fra de som har trykket Reply, jeg tipper at av rundt 200 utsendinger så får vi rundt 20-30 svar av typen "God sommer til dere også" men også 3-4 lengre eposter á la "Spennende å høre fra dere, her hos oss har vi den siste tiden (...)"

Så langt har ingen sendt oss noe negativ respons som peker på at dette vil de ha seg frabedt, det eneste er da de som klikker på opt-out-lenken, og det er kanskje +/- 5 ved hver utsendelse.

På et personlig nivå strider det mot hva jeg ville anbefalt, feks om snekekren som bygget bod for meg sender meg "God sommer" mail så ville jeg stusset og ment det var spam. Bedriftsmarkedet er tydeligvis ut fra det du sier over forskjellig i hvordan det oppfattes (kan ha noe med alder og type jobb å gjøre?)

Og ut fra det du nevner over, så ville jeg faktisk anbefalt å fortsette med det. Men da kanskje spisse det enda mer mot de som svarer eller trykker på leker. Dere får god respons og svar. At 10% svarer på dette er veldig høy konvertering ut fra det jeg kan sammenligne med, men så har jeg aldri jobbet med dette mellom bedrifter.

Men det juridiske:

I tillegg til det som tradisjonelt kan betegnes som markedsføring eller annonser, vil også det som etter vanlig språkbruk betegnes som informasjon eller nyhetsbrev, i visse tilfelle kunne sies å være markedsføring. Etter Forbrukerombudets vurdering er det ikke avgjørende hva en henvendelse kalles eller utgir seg for å være, så lenge en vurdering av henvendelsens innhold viser at formålet med henvendelsen er markedsføring.

Så skriver du: 

Det er klart at når vi sender en slik hilsen, så er jo det både for å 'bare' ønske mottaker god ferie, men det ligger jo også en liten "ikke glem oss, vi er her dersom du trenger oss"-baktanke bak det.

Og dette er sannsynligvis markedsføring. Dere markedsfører bedriften deres ved å fortelle hva dere driver med og hva dere jobber med. Når dere forteller om dere selv så har jeg vanskelig for å se at det ikke er markedsføring :) Jeg regner med alt er suksesshistorier, og litt selvskryt, som settere dere i et godt lys.

Noe klart juridisk svar får du neppe uten å ta det i retten, eller finner en dom. Alt annet er meninger, selv fra juristene.

Lenke til kommentar

Mht saken sånn ellers er jeg imidlertid enig med interaksjonsdesigneren: Ikke gjør det!

Spør deg selv om hva som EGENTLIG er formålet med denne utsendelsen. Er det noe som kun gavner avsenderen og ikke mottageren, så er det spam.

Selv synes jeg det er svært greit å motta slikt, fordi jeg da enkelt og greit kan lage meg en liste over selskaper jeg aldri vil ha noe med å gjøre igjen. Praktisk.

Personlig er jeg temmelig nazi på å reagere på sam, både i epost og vanlig post. Får jeg reklame i postkassa som er godt merket med "nei takk" lapper sender jeg mail og klager. Nyhetsbrev meldes av med en gang.

Dog har jeg ikke erfaring mellom bedrifter, og ikke personlig erfaring om hvordan lederne (mulige mottakere) i andre bedrifter opplever slike eposter. Mulig det er andre normer der (typ networking osv).

Lenke til kommentar

Sånn i tilfelle ingen kommer til å svare på det du faktisk spør om, kan du i følge Forbrukerombudets artikkel om temaet:

Næringsdrivende som er i tvil om utsendelse av markedsføring vil være i samsvar med kravene i mfl. § 15 etter å ha lest denne veiledningen, kan kontakte Forbrukerombudet for å få veiledning. Forbrukerombudet kan ikke forhåndsgodkjenne markedsføring, men kan gi nærmere informasjon om praksis og tolkning av bestemmelsen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...