Gå til innhold

Kjøp av fritidsbolig / sekundærbolig - Vanskelig bank.

Ahmahgad

Anbefalte innlegg

Hepp.
Jeg sitter på en leilighet som har en markedsverdi på drøyt 5 mill.
Kort fortalt utgjør gjenværende gjeld ca. 1,6, altså har jeg en EK på godt over 3 nå.
Min årlige inntekt er ca. 550,000 + 7,000/mnd i skattefrie leieinntekter.

Jeg tenker derfor det er passende tidspunkt å investere i en bolig tid, f.eks. fritidsbolig jeg kan leie ut i perioder, i tillegg til å benytte meg av selv e.l.

(Jeg har heller ingen bil, billån, barn eller andre spesielle utgifter.)

Imidlertid opplever jeg at banken er særdeles lite samarbeidsvillig.

Jeg skjønner at det har kommet nye, strengere regler angående dette etter 1.1.2017, men hvis jeg sjekker bankens lånekalkulator, burde jeg hatt mulighet til å låne > 3 mill, d.v.s. i hvert fall 1.4 mill. til.

Så det jeg lurer på: Hvis jeg bytter bank og tar opp maks boliglån, vil ikke det fungere greit?
Hvordan vet de hva jeg skal bruke på primær og hva jeg skal bruke på sekundærbolig?

Evt. kan jeg vel ta opp et rammelån på eksisterende bolig istedenfor å oppgi at det er sekundærbolig?

Jeg skjønner at regjeringen ønsker å lette trykket på boligmarkedet, men det føles vanvittig urettferdig å bli "straffet" etter å ha vært flink til å betale ned lånet mitt relativt raskt med at jeg ikke får ta opp mer når jeg trenger det.

I tillegg opplever jeg at "rådgiveren" i banken nekter å fungere som rådgiver, men kun er en person som sitter og dytter inn tall i modeller og sier "Computer says no.."

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Maks belåning på 6x 550'000. Dette er vel total låneramme, så om du har studielån og andre forbrukslån trekker det noe ned på totalbeløpet du i utgangspunktet har mulighet til å låne. 

Men 3 mill (som du ønsket) i totallån på en inntekt på 550k er vel i overkant ukomfortabelt? Blir vel rundt 12'000 pr mnd med 2% rente og lengste nedbetalingstid. Kan fort bli ubehagelig når banken stresstester økonomien med ytterligere 5% påslag. I tillegg må man ha 40% egenkapital dersom sekundærbolig befinner seg innafor Oslos bygrenser. 

Leieinntekter ses på som et pluss, men de kan bortfalle for perioder. 

Hvilken bank har du forresten? Jeg har opplevd DNB som ganske forståelsesfulle

Lenke til kommentar

Har ingen andre lån.
Så vidt jeg vet, er det normalt å regne med 10 måneder utleie i året.
(Jeg har for øvrig leid ut i 7 år nå og har vel kun hatt hybelen stående ledig i 3 måneder til sammen p.g.a oppussing.)

Tror noe av problemet er at banken nekter å uttale seg om noe som helst uten å ha en konkret søknad og alt av dokumentasjon tilgjengelig, fordi de er redd for å bli juridisk forpliktet til å gi meg lån hvis de sier noe positivt..
(Har kun lastet opp en lønnsslipp.)

Fikk også opplyst at leieinntekter i utlandet heller ikke tas med i regnestykket.
(Noe jeg kan ha en viss forståelse for, men litt pussig at man ikke tar hensyn til det i det hele tatt. Man kunne f.eks. tatt med et veldig strengt estimat.)

Litt merkelig at lånekalkulatoren antyder at over 3 mill i lån skal være innenfor, hvis det ikke er det likevel..

Er DNB jeg har.

P.t. sitter jeg igjen med 25K hver måned etter alt av boutgifter (Nettolønn + Leieinntekt - Låneavdrag - Fellesutgifter) er betalt.

Føler 3-4000 per uke til mat og andre utgifter burde være nok til å overleve..  

Lenke til kommentar

Synes det var en særdeles lite samarbeidsvillig bank. Jeg har fått tommel opp av banken min på belåning på 11 ganger egen inntekt. Bor i leilighet nr 1, leier ut leilighet nr 2 og har fått tommel opp og bekreftet finansiering på en kontraktsposisjon (nybygg som er ferdig 2019). Har høy belåning ja, men de ser nok at dette er relativt sikre investeringer med løpende inntekter. 

Anonymous poster hash: 5304d...dd5
Lenke til kommentar

Synes det var en særdeles lite samarbeidsvillig bank. Jeg har fått tommel opp av banken min på belåning på 11 ganger egen inntekt. Bor i leilighet nr 1, leier ut leilighet nr 2 og har fått tommel opp og bekreftet finansiering på en kontraktsposisjon (nybygg som er ferdig 2019). Har høy belåning ja, men de ser nok at dette er relativt sikre investeringer med løpende inntekter. 

Anonymous poster hash: 5304d...dd5

Wow, det var nesten litt ekstremt igjen i andre enden av skalaen, men det viser vel greit hvor absurd mitt tilfelle er i forhold..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...