Gå til innhold

Forslag til lydkort og 2.1 høyttalere?

Anbefalte innlegg

Hei

Har planer om å kjøpe meg et greit lydkort og ok høyttalere til pc'n. Det hadde derfor vært greit med noen tips fra noen som har erfaringer.

Første pri'et vil være avspilling av ulike genrer musikk. Kommer også til å bruke dem til noe gaming og film, men det er altså kvaliteten på avspilling av musikk som betyr mest for meg. Har ikke planer om å redigere musikk så om lydkortet gir mulighet for dette er ikke av noen betydning.

Budsjettet ligger på ca 2000kr totalt (+/- 500kr). Jeg skjønner at det er umulig å få topp kvalitet for dette beløpet, men noe må det da være mulig å få til.

Har for tiden MSI KT3-Ultra2 hovedkort med integrert lydkort. Kvaliteten på disse integrerte lydkorta er vel ikke bedre, annet enn at jeg absolutt bør gå for nytt lydkort?

Så at psdata.no har tilbud på creative Itrigue 3500 i sin julekalender i dag http://www.psdata.no/prodSearch.asp?IT=101...lAction=details ,

og vurderte å kjøpe dette sammen med creative soundblaster audigy2 ZS

http://www.psdata.no/prodSearch.asp?IT=102...lAction=details

Samlet pris blir ca 2000kr og jeg tenkte at dette måtte være et greit kjøp utifra test resultatene på disse produktene blant annet her på hw.no, og tomshardware.com. Men etter å ha søkt litt på ulike forum er det mange som sier at man må styre unna creative sine produkter hvis det er til musikk formål, og da spesielt lydkorta (på grunn av driverne).

Er det noen som har noen tanker om dette, og kanskje har noe å anbefale meg?

Håper på noen gode svar :)

Endret av Lyd
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

HVis du skal bruke de til musikk er jo ditt lydkort du har nå greit nok.. Med tanke på at du trolig skal spille Mp3 eller CDplater. Med tanke på at en CD bare er 44.1khz og 16bit så trenger du ikke noe særlig lydkort for det.

Ville selv ha anbefalt deg og gått for noen bedre høytalere.. Altec Lansin 621 er imo et bedre forslag. (1100kr)

PS: Etter og ha hørt Z540, Z560,Z680 og diverse Creative sett så forelsket jeg meg i Altec Lansing 621 og 641 (2.1 og 4.1) De er bare utrolig gode iforhold til det du betaler for dem.

Lenke til kommentar

Oki

Takk for responsen CFD.

Ser ut som det bare er databutikken.com som har altec lansing AC 621 på lager i nærmeste fremtid. De tar 900 kr.

Kanskje det er like greit å avvente litt?

Altec Lansing VS 4121 har fått gode anmeldelser, men kommer ikke til Norge før i Januar. Dette er jo en nyere modell enn AC 621, og det er vel ikke urimelig å vente at kvaliteten forbedres noe med tida? Er klar over at dette ikke er et like kraftfullt anlegg som AC 621, men burde holde i massevis for meg. Er ikke ute etter mest effekt og bass for penga men kvalitet på lyden. (Har desverre ikke noe særlig peiling på PC høyttalere selv).

Tar imot flere tips med stor takk. :thumbup:

Lenke til kommentar

Hei Bach :)

Vet du hvor mye Klipch høyttalerne koster?

Finner de bare hos audiocompaniet.no og ser ingen pris info der. (mulig det bare er meg som blir blind av all teksten de har)

Hvis det integrerte lydkortet duger og prisen på klipch er overkommelig høres dette fristende ut.

Hvis ikke blir sikkert lydkort valget terratec som du foreslår, ettersom jeg nå har lest mye skryt om de til musikk formål. Men da blir spørsmålet hvilke 2.1 høyttalere jeg skal gå for. Altec lansing VS 4121 fikk mere skryt enn creative's itrigue 3500 hos Toms hardware når det gjaldt musikk.

http://www20.tomshardware.com/video/200310...systems-03.html

Som nevnt i tidligere innlegg kommer ikke disse til Norge før i slutten av januar, men det er vel kanskje verdt å vente på?

Endret av Lyd
Lenke til kommentar

Tja.. Jeg ville ha gått for ACS621.. De har så større effekt at jeg ville ha gått for dem.. Har ikke hørt de nye høytalerne og de virker gode ,men jeg er så lei av og se folk som anmelder PC høytalere og si at de er det beste de har hørt.. Når de sier det om noen Z560 så viser de bare hvor lite HI-FI de har hørt..

Greit nok at Z560 er meget gode på spill med en så kraftig subwoofer ,men det er jo noen av oss som liker og høre på Musikk.. Si powermetal og vil ha bass som slår og ikke bare durer.

Men jeg ville ha gått for ACS621 nå...

Så engang en test av ACS641 som jeg virkelig likte. Der var det en som sa at det var dårlig og trekte fram utrolig mange negative sider ,men til slutt måtte si at til den prisen så var høytalerne et kupp..

Da er det en som har greie på høytalere som tester og det liker iallefall jeg og lese.

Lenke til kommentar

Fant ikke pris jeg heller.

På Oslo HiFi-Center koster de 2.800,-.

De skal være billigere på Audiocompaniet.

En grei test på høyttalersystemer:

Ta en tur på Elkjøp og plugg 2.1-settene i en ok cd-spiller.

Elkjøp har både Logitech og Creative.

Edit:

Det største problemet med tanke på musikk og PC-høyttalere er mellomtonen.

Damestemmer og feks fioliner blir fort tynne på grensa til det skrikete. Og Odd Børretzen høres skikkelig skummel ut...

Endret av Bach
Lenke til kommentar

Ok

Virker ihvertfall som om ingen anbefaler julekalender tilbudet til Psdata.no.

Det betyr at det ikke er noen vits i å handle i dag, så jeg får tenke litt på det.

Får jeg bra utbytte av å kjøpe klipch promedia 2.1 uten å kjøpe nytt lydkort ? (f.eks et av terratec sine)

Er usikker på kvaliteten på mitt integrerte lydkort på HK msi kt3 ultra2..

Tar gjerne imot flere inspill

Lenke til kommentar

Hvis du er villig til å betale så mye så bør du gå for Klipsch ProMedia 2.1. Fantastisk lyd til musikk. Men det som sagt ikke det billigste :( Finnes mye "grei" lyd til en billigere penge, men kan ikke sammenlignes med ProMedia.

Jeg er ihvertfall veldig fornøyd!

Bare huske at ved ProMedia betaler du for kvalitet.. ikke for å spille ekstremt høyt.

Endret av Howard B
Lenke til kommentar
Edit:

Det største problemet med tanke på musikk og PC-høyttalere er mellomtonen.

Damestemmer og feks fioliner blir fort tynne på grensa til det skrikete. Og Odd Børretzen høres skikkelig skummel ut...

Ok

Men Klipch pro media 2.1 skal være tilfredstillende når det gjelder mellomtone?

Lenke til kommentar

Hovedkortet ditt bruker etter hva jeg kan se ALC650 fra Realtek.

Brukes feks i stort sett alle nForce2-kort som ikke bruker Soundstorm.

Et lydkort til 3/4 tusen låter helt klart bedre.

Men på stramt budsjett ville jeg brukt pengene på høyttalere.

Klipsch klarer mellomtonen veldig bra.

Lenke til kommentar

Takker så mye Bach

Ja det stemmer at det er Realtek ALC650 6-channel audio.

Tror jeg muligens ender opp med å kjøpe Klipch Pro media 2.1 og benytte det integrerte lydkortet.

Jeg får sende en mail til Audiocompaniet.no for å høre hva de skal ha for det.

Alt tyder på at det blir en fin julepresang fra meg selv :D

Hvordan er erfaringene dine med disse høyttalerne når det gjelder andre formål enn musikk?

Lenke til kommentar
Hvordan er erfaringene dine med disse høyttalerne når det gjelder andre formål enn musikk?

Har bare testet dem med musikk og film.

Må betale mye for å finne noe bedre.

Det vil overraske meg STORT om de ikke fungerer minst like bra til spill som andre 2.1-sett.

Men ta en lyttetest på feks Elkjøp så du har noe å sammenligne med.

Lenke til kommentar

Takker for alle innspill. :thumbs:

Da har valget falt på Klipch ProMedia 2.1

Fikk tilbud om dette settet fritt tilsendt for 2495,- noe som bare er 400 kr dyrere enn jeg opprinnelig hadde tenkt til å bruke.

Hvis noen har noe å innvende på et slikt valg, er det fint å komme med det nå, da jeg planlegger å sende bestilling i morgen.

Lenke til kommentar
Da har valget falt på Klipch ProMedia 2.1

Fikk tilbud om dette settet fritt tilsendt for 2495,- noe som bare er 400 kr dyrere enn jeg opprinnelig hadde tenkt til å bruke.

Jeg har bare hørt de på lavt volum og ikke når man skrur opp litt..

Disse skuffet ikke..

Liker og ha litt volum ,men kvaliteten er viktigst.. Må ha slik at skrivebordet gulvet rister litt og man kan kjenne det på døra som står rett bak meg.. Men noen Z540 ifra Logitech klarer det fint så det meste går greit her

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...