AnonymDiskusjon Skrevet 28. juni 2017 Del Skrevet 28. juni 2017 Jeg har barn med en samboer som som alltid er "sliten", og jeg kjenner at det begynner å tære på forholdet vårt. Dette kan være til alle døgnets tider. Når jeg kommer hjem fra en nattevakt med varighet på 10-12 timer, blir det fort veldig provoserende å høre hvor sliten hun er, bare fordi 3-åringen har vært litt trass den halvtimen de har vært våken før jeg kjører henne på jobb, og det ender gjerne opp med at vi starter dagen med å krangle. Dette fortsetter selvfølgelig når hun er ferdig på jobb, da hun fortsatt er "sliten". Jeg har vært med henne hos legen flere ganger, og de kommer aldri opp med en endelig diagnose, sannsynligvis fordi de ikke finner en, eller at det er vanskelig å oppdage. Jeg mistenker førstnevnte, men har gitt henne indikasjoner på hva det potensielt kan være. Dessverre har dette resultert i kommentarer som "jeg har en sykdom, og du er lite forståelsesfull" de gangene jeg lar meg irritere. Med andre ord er jeg ved ei veiskille, og jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Det blir tungt å selge huset, splitte seg fra barnet, og alle de tingene et brudd innebærer, men jeg vet som sagt ikke hvor lenge jeg holder ut. Noen som har vært i lignende situasjon? Anonymous poster hash: 54264...fd2 Lenke til kommentar
VRK18 Skrevet 28. juni 2017 Del Skrevet 28. juni 2017 Hvordan vet hun at hun har en sykdom? La meg gjette: Hun trener aldri og spiser ikke særlig sunt? Da får man gjerne ikke så mye overskudd. Regner med at hun ikke var slik da dere møttes? 2 Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 28. juni 2017 Del Skrevet 28. juni 2017 (endret) Ville vært veldig forsiktig med å påstå at hun ikke er syk da det kan være en rekke psykiske årsaker for hvorfor man er konstant sliten.Hvorfor provoserer det deg at hun er sliten når hun har stått opp?`Jeg skjønner at du var sikkert sliten selv, men hvorfor må du sammenligne sånt? Du tjener ingenting på å la deg selv bli sååå frustrert over hennes plager. Hun kan da være sliten selv om du ikke er sliten når du kun har vært oppe en halvtime. Folk er forskjellige. Endret 28. juni 2017 av BuffyAnneSummers 3 Lenke til kommentar
VRK18 Skrevet 28. juni 2017 Del Skrevet 28. juni 2017 Det er slitsomt å være sammen med folk som er konstant slitne. Særlig hvis man selv har masse overskudd. I tillegg kan det nok være at TS tolker denne "slitenheten" som manglende interesse. Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 28. juni 2017 Del Skrevet 28. juni 2017 Ville med en gang sett på kostholdet og aktivitetsnivået hvert fall.. Kan også være diverse psykisk selvfølgelig, men dette forsterkes gjerne av dårlig kosthold. 3 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 28. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2017 VR-Katten: Nesten riktig. Hun har aldri vært spesiell sunn, men det ble verre etter at vi hadde vært sammen noen år. I tillegg var hun alenemor uten jobb når vi ble sammen. Nå har vi en egen datter, i tillegg til sitt andre, og hun er i full jobb. Jeg har prøvd å foreslå fysisk aktivitet og sunnere kosthold, men da får jeg høre at det ikke hjelper på sykdommen. Anonymous poster hash: 59bea...e1d Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 28. juni 2017 Del Skrevet 28. juni 2017 Det hjelper ikke på sykdommen hun ikke vet hva er enda? Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 28. juni 2017 Del Skrevet 28. juni 2017 Hun har sikkert lest artikler om "fysisk utmattelsessyndrom" på nettet og innbiller seg at hun MÅ jo ha det. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 28. juni 2017 Del Skrevet 28. juni 2017 Trening og kosthold hjelper på nesten alt. Hun skal ha en ganske spesifikk diagnose for å kunne hevde noe annet. Lenke til kommentar
Noxhaven Skrevet 28. juni 2017 Del Skrevet 28. juni 2017 (endret) Jeg har vært med henne hos legen flere ganger, og de kommer aldri opp med en endelig diagnose [..] "jeg har en sykdom, og du er lite forståelsesfull" Jeg har prøvd å foreslå fysisk aktivitet og sunnere kosthold, men da får jeg høre at det ikke hjelper på sykdommen. Ugg.. lykke til Endret 28. juni 2017 av Noxhaven Lenke til kommentar
Dobbeltabbe Skrevet 28. juni 2017 Del Skrevet 28. juni 2017 Kanskje du kan ta en bekymringssamtale med legen hennes? Legen har ikke lov til å diskutere henne med deg, men den kan lytte og gi deg råd til hvordan du kan hjelpe deg selv i denne situasjonen. Og legen er vel den eneste hun vil lytte til, om råd om kosthold og mosjon kommer fra fagfolk er det vel en større sjanse for at hun gjør noe med det... Lenke til kommentar
Pop Skrevet 28. juni 2017 Del Skrevet 28. juni 2017 Velkjent problem. Vår minste er 7 år nå, og det kommer ikke fullt så ofte meldinger om "er så sliten", men de kommer. Du kan selvsagt bare drite i å foreslå ting som trening, kosthold osv, for det er helt uinteressant. Det er din medfølelse som teller. Eller det bedre engelske ordet "pity" har jeg ofte følt på er mer riktig. Så kan undre seg hvordan noen skal ønske at andre føler slikt om deg, men.... Samboern har selvsagt vært hos legen et utall ganger uten å finne noe. Og om du ikke forstår er du en drittsekk. Så ja, det er virkelig ikke et konstruktivt, støttende eller oppbyggende forhold. Når det går slik i flere år. Jeg tror også at løsningen, eller mye av den, lå i trening og kosthold, men hva hjelper det om hun ikke vil høre eller prøve noe. Følte vel at det eneste hun hadde giddet prøve var en vidunderpille. Men den eksisterer vel ikke. 1 Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 28. juni 2017 Del Skrevet 28. juni 2017 Fin reaksjon da, bli irritert i stedet for å ha forståelse for at noen ikke klarer å takle livet likt som deg. Selv om legen ikke kan gi en diagnose kan det fint være noe som "feiler" henne. Det kan være noe så enkelt som at hun er deprimert eller stressa, som slår ut i sliten tilstand eller at hun ikke tåler så mye belastning. Høres vel egentlig ut som du har bestemt deg da, når du beskriver henne slik som du gjør. At du skriver sliten med gåsetegn f. eks sier mye om ditt syn på henne.. 1 Lenke til kommentar
Noxhaven Skrevet 28. juni 2017 Del Skrevet 28. juni 2017 Fin reaksjon da, bli irritert i stedet for å ha forståelse for at noen ikke klarer å takle livet likt som deg. Selv om legen ikke kan gi en diagnose kan det fint være noe som "feiler" henne. Det kan være noe så enkelt som at hun er deprimert eller stressa, som slår ut i sliten tilstand eller at hun ikke tåler så mye belastning. Høres vel egentlig ut som du har bestemt deg da, når du beskriver henne slik som du gjør. At du skriver sliten med gåsetegn f. eks sier mye om ditt syn på henne.. Fin reaksjon på det TS skriver da. Høres jo ut som om du har bestemt deg for det at TS ikke bryr seg om jenta da. At du henger deg opp i noen gåsetegn f.eks sier ganske så mye om antagelsene dine da, njet. Problemet er vel mer det at hun nekter og i det hele tatt forsøke å gjøre noe med sin egen tilstand. Hun har bestemt seg for at hun er syk og at det ikke finnes noe som kan gjøre ting bedre. 2 Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 28. juni 2017 Del Skrevet 28. juni 2017 Fin reaksjon da, bli irritert i stedet for å ha forståelse for at noen ikke klarer å takle livet likt som deg. Selv om legen ikke kan gi en diagnose kan det fint være noe som "feiler" henne. Det kan være noe så enkelt som at hun er deprimert eller stressa, som slår ut i sliten tilstand eller at hun ikke tåler så mye belastning. Høres vel egentlig ut som du har bestemt deg da, når du beskriver henne slik som du gjør. At du skriver sliten med gåsetegn f. eks sier mye om ditt syn på henne.. Fin reaksjon på det TS skriver da. Høres jo ut som om du har bestemt deg for det at TS ikke bryr seg om jenta da. At du henger deg opp i noen gåsetegn f.eks sier ganske så mye om antagelsene dine da, njet. Problemet er vel mer det at hun nekter og i det hele tatt forsøke å gjøre noe med sin egen tilstand. Hun har bestemt seg for at hun er syk og at det ikke finnes noe som kan gjøre ting bedre. Han har mulighet til å avkrefte mitt inntrykk hvis han vil. Hvis han trodde på at hun var sliten ville han sannsynligvis ikke skrevet "sliten" eller at han syns det er provoserende at hun er det. 1 Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 28. juni 2017 Del Skrevet 28. juni 2017 2 jenter i samme tråd så er det catty drama med en gang ja Lenke til kommentar
VRK18 Skrevet 28. juni 2017 Del Skrevet 28. juni 2017 VR-Katten: Nesten riktig. Hun har aldri vært spesiell sunn, men det ble verre etter at vi hadde vært sammen noen år. I tillegg var hun alenemor uten jobb når vi ble sammen. Nå har vi en egen datter, i tillegg til sitt andre, og hun er i full jobb. Jeg har prøvd å foreslå fysisk aktivitet og sunnere kosthold, men da får jeg høre at det ikke hjelper på sykdommen. Anonymous poster hash: 59bea...e1d Huff da. Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 28. juni 2017 Del Skrevet 28. juni 2017 Det å være sliten er jo reaktivt. Hva er egentlig årsaken? Vi ønsker så inderlig å slenge en diagnose på det, av mange årsaker. En av årsakene er normer om at vi ikke vil oppleves som late eller sytete. Andre årsaker er at det ikke er mulig å sykemelde seg på grunn av latskap, enn mindre få en uføretrygd. Så vet vi også at det å være forelder idag, er å ha to jobber. I sær kvinner. Et inntektsgivende arbeid, og så hjemmearbeidet. Det er selvfølgelig viktig å ha en likevekt i husarbeidet. Min erfaring er at halvparten av det som gjør deg sliten, er mentale byrder som kan ned/bortprioriteres eller håndteres på en slik måte at de slutter å være en kilde til bekymring. Men en ting er sikker. Det dama hadde med seg av byrder inn i deres forhold, er hun alene om, og må løses av henne selv. For din egen del kan det være lurt å ha en snakk om hva du kan bidra med for å skape rom for at hun kan ta tak i sine nisser på lasset. 2 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 29. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2017 Selvfølgelig bryr jeg meg om henne, men det handler å finne en fin balansegang mellom å bry seg, men samtidig ikke "belønne" hvert eneste tilfelle hvor hun blir sliten. Det er sikkert med god grunn til at ingen leger klarer å finne en diagnose, men heller potensielle diagnoser for hva det kan være. Jeg tipper det sitter langt inne hos en fastlege å si at noen er overvektig, lat, komme med råd om kosthold, eller bare si at man må komme seg i form. Jeg er til tider veldig sliten, men jeg prøver bevisst å unngå det ordet så godt deg lar seg gjøre. Og som andre i tråden har nevnt, så er det utrolig slitsomt å være rundt noen som er i konstant slitenmodus, spesielt når man har overskudd selv. Personlig tror jeg mye av dette skyldes en litt kjedelig hverdag. Mye turnusarbeid, og lite til ingenting hjelp med barnepass. Da ender man gjerne opp med mange av de samme rutinene, dag ut, dag inn. Anonymous poster hash: 59bea...e1d Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 29. juni 2017 Del Skrevet 29. juni 2017 Har hun noen andre lidenskaper og hobbier bortsett fra å være husmor? Hadde det vært mulig for dere å få noen til å passe på barnet mens dere går på en liten ferie eller noe sånt? Lade batteriene litt, kanskje det hjelper? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå