Gå til innhold

Brunosthøvel

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Brunost er mye mykere enn hvitost. Ta det roligere neste gang, ha alt i vater på en benk og så prøv igjen. Jeg pleier å holde osten med en hånd og drar og dytter høvelen nedover mens jeg høvler. Da er det mindre sannsynlig at du får den stygge, høye kanten man ender opp med å rive av og kaste.

Endret av BuffyAnneSummers
Lenke til kommentar

Får ingen stygge høye kanter, men osten rives av på enden

Får vel bare prøve en annen høvel 

Tror ikke dette kan avhjelpes helt med en annen høvel selv om det sikkert er forskjeller.

Det enkleste pleier å være å stoppe skiven litt før du kommer til enden (før gjenstående kant blir så liten at den brekker av) og så dra neste skive motsatt vei.

Lenke til kommentar

I England og stort sett alle andre land bruker de kniv istedet for ostehøvel..tror bare vi er sære pga at vi "fant opp ostehøvelen".

En løsning er såklart å skjære annenhver skive motsatt vei. Eller bare kjøpe porsjonspakker med ferdig oppskjært ost som jeg gjør.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Osteskjærer med ståltråd er best så lenge den er ny, men blir fort sløv dessverre. Ikke så mange andre land som bruker mye brunost akkurat, sånn om man skal bruke andre lands vaner som noen rettesnor. Beste er nok uansett å skjære en vei, for så snu og skjære andre veien, og dermed unngå at man få en kant som brekker av.

Lenke til kommentar

Når eg skjærer ost så snur eg alltid osten 180 grader uansett om det er hvitost eller brunost. Da unngår man "skihoppet" som alltid blir ubrukelig på slutten av osten :)

Eg er glad i brunost - men måtte krype til korset og kjøpe en dedikert brunosthøvel. Livet før og etter står i sterk kontrast til hverandre og eg kan kun anbefale andre å kjøpe en skikkelig dedikert brunosthøvel. Eg går aldri tilbake :)

• Liker 3
Lenke til kommentar

Bruker vanlig ostehøvel til brunost. Skjærer ikke skivene i full bredde, kanskje 2/3-dels bredde.

Holder høvelen slik at den er litt utenfor på den ene siden, og vrir høvelen kanskje 45 grader like før slutten slik at hjørnet akkurat blir kappet av, og skjærer inn mot midten.

Har aldri problemer med at det knekker av biter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...