Gå til innhold

[Løst] Yamaha RXV-481D problemer med bass

Anbefalte innlegg

Kjøpte nylig denne receiveren, men opplever etter YPAO (setup av høyttalere med den micen) set up at bassen bortimot er fraværende? Den driver Dynavoice F6 høyttalere og senter + Jamo 307a som surroundhøyttalere.

Byttet nettopp ut en eldgammel Pioneer VSX-D510, hvor det var gigantisk mye mer trykk i bassen på samme høyttalersett. Og denne burde jo være bedre?

Hva gjør jeg feil? Filmer, musikk og alt låter som det spilles av på et anlegg til maks 499,- på tilbud.  Kan heller ikke se under avspilling av film BD på min PS3 at DTS benyttes i displayet på receiveren.

Alt er satt opp med HDMI og ARC til tv.

Leste jo litt om brukererfaringer før jeg gikk til innkjøp, og flere var begeistret over hvor mye "trøkk" det var i denne til å være i middel/budsjettklassen. Så noe må jeg jo gjøre alvorlig feil her.

Vil være veldig takknemlig for noen tips og gode råd fra dere som kjenner til Yamaha receivere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husker da jeg hadde surround (Pioneer) at jeg kunne kjøre gjennom romkorreksjon og hele den setupen,  og deretter manuelt justere de ulike frekvensene. Da kom bassen seg for før det var den utrolig tam fra automatikken.

Lenke til kommentar

Kan du ikke overstyre den YPAOen? 

Jo jeg kan overstyre den og det blir noe bedre. Men med extra bass valgt + satt tone nivået for bass til +6 så synes jeg dette er altfor dårlig. Min gamle Pioneer spilte jo fletta av selv disse innstillingene. Så jeg kan ikke forstå at dette her er riktig?

Om jeg ikke hadde hatt den gamle receiveren å sammenligne med hadde jeg helt sikkert allerede kjøpt en sub nå. Men med den var sub overflødig for meg. Og det burde det være med denne fra Yamaha også.

Burde jeg teste med optisk fremfor hdmi mht til lyden kanskje? Og hvordan stiller jeg manuellt EQ til å gi mest bass fra fronthøyttalerne?

Lenke til kommentar

Og et annet spørsmål. Når jeg spiller av en BD film på min PS3 som har DTS lyd. Skal dette da vises i displayet på Yamahaen? Det gjorde det på den gamle pioneeren. På Yamahaen når jeg velger "straight" ser jeg ingen informasjon om at DTS avspilles. Og velger jeg noen av de DSP innstillingene står det kun Cinema DSP i displayet. Jeg mistenker sterkt at ikke DTS er aktivt pga noe her... For straks DTS koblet inn på min gamle receiver ble lyden dramatisk mye bedre.

Lenke til kommentar

Da har ting løst seg takket være strålende hjelp fra AV-prosjekt. Ikke bare hadde de lynrask levering men en kundeservice jeg ikke har opplevd på flere år. Og folk med kunnskap og ikke bare en selger som er opplært til å kun selge.

Visste seg at det var noen få enkle grep som skulle til. PS3 måtte jeg sette innstillingene for BD-HDMI audio output til Bitstream for å få gjennom DTS. Deretter var det å sette center til small og ikke large, noe som gjorde underverker for bassen i fronthøyttalerne. Nå er lyden nesten litt for god :D og jeg er strålende fornøyd med receiveren. Den kan absolutt anbefales! Musikk, film, airplay, spotify, nettradio,  bluetooth headset og DAB+ radio er en nytelse å bruke.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tron (2010) en av mine favorittfilmer lydmessig med HD master våknet til liv nå med et lydbilde jeg bare faller pladask for. Og nå høres alt perfekt ut fra alle kanaler. Tror det jammen blir en del filmtitting fremover selv om det er sommer :) Jeg synes også stereolyden har blitt meget bra og MYE bedre stereo enn på den gamle pioneeren. 

Synes mine dynavoice høyttalere spilte bra før, men nå har de et MYE mer tydelig lydbilde i alle ledd. Det settet der jeg kjøpte for en rimelig sum må jeg si var et meget godt kjøp. Jamo 307a som jeg bruker som surroundhøyttalere/bakhøyttaler vet jeg jo er bra og har god kvalitet og kostet selvsagt mer, men jeg er virkelig imponert over disse dynavoice sakene må jeg si

Uansett god sommer folkens og tusen takk til innspillene som kom :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...