Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC fryser etter kortere og kortere bruk

Anbefalte innlegg

Har over tid hatt problemer med at pc'n fryser. Det kan være midt i et spill eller bare når den står for seg selv. Tidligere har jeg slått den av og på, og da fungerer den fint igjen.

Nylig har den "fungert" i kortere og kortere perioder, før den fryser. Og nå er det liv i den i veldig kort tid, før jeg slår den av og skjermen forblir sort når jeg slår den på. Vifter og alt går som normalt.

Siste forsøk har nå vært å demontere hele pc'en. Når jeg da booter uten harddisker eller grafikkort montert, dukker sort skjerm opp med beskjed om å koble til en bootable drive. "Flott" tenker jeg, da hovedkort, prosessor, RAM er ekskludert for feil.

Jeg slår av pc'en, kobler til tastatur og en harddisk med windows installert. Og får igjen ingen reaksjon på skjermen. Når jeg så kobler alt fra igjen, er skjermen fortsatt svart. Vifter går som normalt, så det er liv..

Kan det tenkes at noe "går varmt"? Og at pc'n derfor fryser? Og hvordan finner jeg ut hvor feilen ligger? Jeg har i et siste desperat forsøk byttet ut thermo-pasten mellom cpu og vifte, som om det skulle løse noe, men ingen forskjell.

Når jeg nå har skrevet dette innlegget, har pc'n vært avslått i ca 15min. Når jeg så starter den, booter den som normalt. Jeg har ikke rørt den i mellomtiden..

Tanker?

post-445300-2337599_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

La maskinen være av en stund så den rekker å bli kald.

Last så ned hwmonitor: http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html

(trykk Setup - English)

Se på temperaturene med programmet. Alt som er over 80 grader er verdt og nevne. Mekaniske hardisker trives best rundt 30-45 grader under normal drift.

Skal gjøre et forsøk. Er dog redd jeg aldri vil rekke å komme så langt før maskina fryser igjen.

Lenke til kommentar

GA-MA790GPT-UD3H kom i 2009 . Er dette like gammelt og vært i bruk 8 år .

Hvilken type og alder er strømforsyning vi skimter i bildet med kinesiske tegn på i pc kassa.

Neste er at du har hovedkortet liggende oppe på hva som ser ut som strømledende emc pose.

Ta bort den og legg det på papp eller rett på bordet.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...