Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Bruktbil (kjøper) Bilens elekriske anlegg kollapset


Mulder

Anbefalte innlegg

Har hatt bilen i tre uker. På vei til jobb kom det varsellamper på alt som finnes av varsellamper i tur og orden. Alt av lys og speedometer skrudde seg av. Bilen er en 2003 modell Saab. Jeg var bare minutter fra jobb, så jeg klarte å komme meg til jobb og parkere, men nå starter ikke bilen lenger.

 

Kontrakten er en standard NAF kontrakt, med "bilen selges som den står".

 

Har jeg rett til å heve kjøpet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei,

 

Jeg hoppet kanskje litt langt i konklusjonen her, men med en gang verksted kommer inn i bildet, så begynner jo kostnadene å løpe fort.

 

Spørsmålet blir vel kanskje først og fremst hvem som skal betale verkstedskostnaden (dersom det ikke er noen skyld hos meg, men jeg har kjørt bilen pent og pyntelig).

 

Jeg ønsker å kontakte selger før jeg bestiller diagnose, for å avtale hva som er best å gjøre og for å unngå mest mulig kostnader for begge av oss. Dersom selger ikke ønsker å betale diagnose/reperasjon, evnt. da gi han valget med å heve av kjøpet?

Lenke til kommentar

Du har kjøpt en bil fra 2003. En bil som er 14 år gammel. På en 14 år gammel bil må du forvente at ting må vedlikeholdes og deler må byttes. Selv om du kjører pent og pyntelig.

 

Men feil som var ved bilen som selger visste om eller burde ha visst om vil være selgers ansvar å fikse opp i. For å vite om dette så må en først finne ut av hva som er feil og så ta en vurdering om dette er noe selger visste om eller burde ha visst om.

 

Så i første omgang bør du nok belage deg på å måtte dekke kostnaden med undersøkelsen selv, og så evnt kreve dette dekket av selger dersom det viser seg at dette var noe vedkommende kan stilles ansvarlig for.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

At feil oppstår på en 14 år gammel bil, er helt normalt. Hadde du kjøpt bilen igår, kan en gå ut fra at dette var en feil selgeren kjente til, men den har fungert i tre uker, så dette må du nok ta selv. Eller skrote den. Sånn er det å slite med gamle biler!

Lenke til kommentar

Det kan jo fortsatt være at selger har ett ansvar selv om den har fungert i 3 uker. Alt det kommer jo ann på hva som faktisk er galt.

 

Eg hadde tilsvarende situasjon på en Opel Combo for noen år siden. Der kom varsellampene på i tur og orden mens systemene i bilen steg for steg sluttet å fungere og til slutt gikk den bare (såvidt) på frem - før den stoppet. Problemet mitt var ødelagt dynamo og det var mangel på strøm som gjorde at systemene slo seg av fortløpende og så til slutt at motoren stoppet. Alt var fint igjen når dynamoen var byttet :)

Lenke til kommentar

Jeg har en Saab fra 2006, som jeg ved et uhell greide å tappe batteriet på. Det viste seg som en rekke forskjellige feil i tur og orden og en bil som ikke startet. Ladet opp batteriet og sjekket spenning og fant ut at batteriet var synderen. Nytt batteri så funket den flott igjen.

 

At det skjedde under kjøring kan jo tyde på dynamoen, dvs at batteriet sakte ble tappet under kjøring. Dette burde tidligere eier i såtilfelle vært klar over. Har du et multimeter kan du sjekke spenningen på batteriet ved på måle på polene på batteriet. Skal være rundt 12V en plass, hvis det er vesentlig lavere er det noe galt med dynamo/batteri.

Tingen med Saab er at det er mye elektrisk (og optisk) koblet sammen i forhold til andre biler fra den tiden. Når en del slutter å fungere kan den fort ta med seg resten. For eksempel funker ingen ting hvis du tar ut radioen. Dermed kan du godt få mye rare feilmeldinger, selv om det kun er batteriet/dynamo som er synderen. Feilsøking på verksted koster rundt 1500kr/timen uten materiell på Scanauto i Bergen, så du får vurdere hva du vil bruke penger på. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Massiv elfeil er definitivt grunn til å heve kjøpet, og jeg vil tro du har en grei sak. Først del er å få en takst på problemet, og så evt reklamere til selger for mangel. "Selges som den står" gir ikke noe juridisk trygghet for selger. Les igjennom kjøpsloven :)

 

De som sier at dette ikke er en sak vet ikke hva du snakker om. Har fulgt flere lignende saker som din her inne der det har endt med heving av kjøp (feks en 15 år gammel BMW med totalt havari).

 

Det er saker i retten som har endt opp med at ha som importerte bruktbilen fra tyskland 5 år tidligere har blitt sittende med regningen for motorhavari 5 år etter import.

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar

Da må amatører som jeg straks gi seg. Har du fulgt med på ei internettside skrevet av bilkjøpere, er du uten tvil kvalifisert som biljusekspert.

Jeg ser hvilke saker som presenteres og hva utfallet av dem er til slutt. Og så har jeg lest gjennom kjøpsloven et par ganger i forbindelse med slike saker, og den er ganske klar på at selger er ansvarlig for mangler som man ikke kan regne med på på en bil i tilsvarende stand. Og komplett elekrisk nedsmelting på en 14 år gammel bil er ikke noe man kan regne med.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

At det skjedde under kjøring kan jo tyde på dynamoen, dvs at batteriet sakte ble tappet under kjøring. Dette burde tidligere eier i såtilfelle vært klar over.

Nåja, jeg har hatt dynamo'er som har gått fra "finfin lading" til "får ikke til en dritt" i løpet av 24 timer.
Lenke til kommentar

Høres ut som at bilen ikke får strøm. Dynamoen min tok kveld i fjor og da batteriet ikke lengre klarte å mate strøm skjedde akkurat det samme som det du beskriver! Men i tillegg til det merket jeg et vanvittig tap i ytelse den siste turen.

 

Men hvis tilfellet er slik at strømnettet i bilen er ødelagt, så kan det bli vanskelig å få tidligere eier til å stå for kostnaden. 

Endret av Nlklas
Lenke til kommentar

Massiv elfeil er definitivt grunn til å heve kjøpet, og jeg vil tro du har en grei sak. Først del er å få en takst på problemet, og så evt reklamere til selger for mangel. "Selges som den står" gir ikke noe juridisk trygghet for selger. Les igjennom kjøpsloven :)

 

De som sier at dette ikke er en sak vet ikke hva du snakker om. Har fulgt flere lignende saker som din her inne der det har endt med heving av kjøp (feks en 15 år gammel BMW med totalt havari).

 

Det er saker i retten som har endt opp med at ha som importerte bruktbilen fra tyskland 5 år tidligere har blitt sittende med regningen for motorhavari 5 år etter import.

 

Synes det du nevner her virker helt usannsynlig så lenge det ikke er opplagt bedrag (altså at selger åpenbart visste om feilen og har forsøkt å skjule den).

 

Til trådstarter så må du bare puste med magen, og ikke hoppe på "heve kjøpet" toget med en gang. Du må regne med at det oppstår feil på gamle biler, og du kan begynne med enkle ting som å sjekke at batteriet er i god stand, eller dynamo fungerer som den skal, kan godt hende det er så enkelt som at du er tom for strøm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...