Semin00b Skrevet 27. juni 2017 Del Skrevet 27. juni 2017 Krysser fingrene for at det kanskje kan være noen her som har peiling.. Det skal innledende nevnes at jeg er, som brukernavnet tilsier, seminoob på teknologi - og videre totalt noob på lyd. Svarene må gjerne komme med teskje med andre ord. Jeg har etter flytting prøvd å koble sammen tv, forsterker og høyttalere igjen, men uten at det har resultert i lyd denne gangen. Det er en TX-SR308 som er koblet til midthøyttaler samt. fire sidehøyttalere (surround uten sub, har trippelsjekket at pluss er på pluss og minus på minus). Xbox, pc og chromecast er koblet til tv med HDMI, slik at lyden skulle gått gjennom denne, også er det optisk kabel videre fra tv til forsterker. Har valgt optisk lydutgang via menyen på tv'en. Bruker hovedsakelig pc tilkoblet med HDMI for å teste lyd. Resultater fra feilsøking: Hvis jeg velger tv-høyttalerne istedenfor optisk lydutgang i tv-menyen spiller den lyd fra pc (ikke feil på HDMI-kabelen). Hvis jeg setter HDMI-kabel direkte fra pc til forsterker kommer det ikke lyd. Optisk kabel lyser. Har testet begge de optiske inngangene på forsterkeren. Har sjekka om PCM vs. bitstream instillinger fra tv'n har hatt noe å si, det har det ikke. Har mange forskjellige kanaler/inputs å velge mellom på forsterkeren (valg via fjernkontrollen), tester alle for hver nye endring. Vet ikke hvilken kanal som er programmert som standard for optisk. På forhånd takk for forslag! Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 27. juni 2017 Del Skrevet 27. juni 2017 Hvis TVen din har en HDMI merket ARC, så kan du koble denne til HDMI utgangen på forsterkeren og benytte HDMIen som lydkabel i stedet for optisk ifra TVen. Men det er noen innstillinger som må settes på for å få det til å funke. (side 14) Manual for forsterkeren her: http://www.intl.onkyo.com/downloads/manuals/pdf/tx-sr308_manual_e.pdf Du vil også finne hvordan du setter inngangene til knappene. Det er verdt å bruke tiden til å gjøre det. Det er noen av forsterkerne hvor man måtte tilegne de digitale inngangene før man kunne benytte dem. Det kan også være lurt å starte med å resette forsterkeren, og starte på nytt. Da slipper du at ting henger igjen feil. Det er anbefalt når du har mulighet å kjøre all HDMI via forsterkeren. Da får du mulighet å hente ut bedre lyd enn når det kjøres via TVen. Og det er ikke alltid du får kjørt surround fra HDMI via TVen og ut av den optiske. Og du får garantert ikke HD lyd som HDMI har mulighet for. Lenke til kommentar
Semin00b Skrevet 27. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2017 Takker og bukker! Det er dette med å lese brukermanualer grundig.. er som en slags allergi. Koblet Xbox og Chromecast direkte i forsterker, med HDMI i retur til tv - det fungerte som det skulle. Det var tydeligvis ikke støtte for å kjøre pc-input-lyd via optisk eller noe, ikke veit jeg.. men med HDMI fra pc rett i forsterkeren også ble det både lyd og bilde.. HALLELUJA! Lenge leve HDMI. Lenke til kommentar
Semin00b Skrevet 27. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2017 Brukte optisk fordi jeg ikke var klar over dette med ARC / retur fra forsterker til tv. Geniale greier. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 27. juni 2017 Del Skrevet 27. juni 2017 Grunnen til at du ikke fikk lyd fra PC via optisk, kan være at valgt lydkort i PCen ikke stod til optisk, men HDMI. Min gir i hvertfall ikke lyd ut på flere utganger samtidig. Kan også anbefale å deaktivere alle utenom HDMI utgangen, da det hos meg tidvis har hendt at den ikke har satt den til HDMI. Men det er mest sannsynlig vært pga jeg bruker Logitech Harmony fjernkontrollen, og det har blitt noe feil mellom den og mottaker. Deaktiverer man så slipper man å klø seg i hode av og til. Godt du fikk ting til å fungere. ARC er genialt, men synd at den som regel trenger å ha HDMI CEC i gang på en eller annen måte, liker ikke den. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå