Redaksjonen. Skrevet 27. juni 2017 Del Skrevet 27. juni 2017 Stanser salg av Grenfell-fasadeplater til høye bygg Lenke til kommentar
G Skrevet 27. juni 2017 Del Skrevet 27. juni 2017 (endret) Et eksempel på at det gjerne ikke er så smart å bo i høyblokker, på tross av deres fordeler med å utnytte areal og presse sammen mye folk. Endret 27. juni 2017 av G 1 Lenke til kommentar
Ano__Nym Skrevet 27. juni 2017 Del Skrevet 27. juni 2017 Et eksempel på at det gjerne ikke er så smart å bo i høyblokker, på tross av deres fordeler med å utnytte areal og presse sammen mye folk. Tipper at anbud har gjort at det ble valgt rimeligste mulig løsning ved etterisolering og fasadeoppussing. Det benyttes XPS og PE plater over en lav sko i hele bransjen da dette er rimelig isolerer godt, men dessverre er det ekstremt brannfarlig. 3 Lenke til kommentar
sdo Skrevet 27. juni 2017 Del Skrevet 27. juni 2017 Det er vel fortsatt straffbart å bygge brannfarlig, og det er jo også krav til hvor materialer av forskjellig brennbarhet kan benyttes. I seg selv burde bruken av brennbar isolasjon ikke være farlig, men da krever det nøyaktighet i byggingen så brann ikke kan kan komme til den brennbare isolasjonen, eller at det ikke utgjør noe risiko for spredning. 1 Lenke til kommentar
sdo Skrevet 27. juni 2017 Del Skrevet 27. juni 2017 Et eksempel på at det gjerne ikke er så smart å bo i høyblokker, på tross av deres fordeler med å utnytte areal og presse sammen mye folk. Det kan bygges sikkert, men tydeligvis er det ofte en konflikt mellom pris og tidspress. Jeg vet ikke om jeg hadde stolt blindt på arbeidet til alle parter i bygging av en høyblokk jeg skulle ha bodd i. Det holder bare med en arbeider som vil hjem tidlig en dag, og som ødelegger en brann-tetting i en vegg uten å reparere den. Eller en beboer som leier inn "onkelen" sin som er altmuligmann til å pusse opp leiligheten. 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 27. juni 2017 Del Skrevet 27. juni 2017 Et eksempel på at det gjerne ikke er så smart å bo i høyblokker, på tross av deres fordeler med å utnytte areal og presse sammen mye folk. Har du noen dekning for en påstand om at høyblokker generelt er mindre trygt? AtW Lenke til kommentar
sdo Skrevet 27. juni 2017 Del Skrevet 27. juni 2017 Et eksempel på at det gjerne ikke er så smart å bo i høyblokker, på tross av deres fordeler med å utnytte areal og presse sammen mye folk. Har du noen dekning for en påstand om at høyblokker generelt er mindre trygt? AtW Jeg har ikke sett noe statistikk på det. Høyblokker skal bygges med "bedre" brannklasse, men det er vel stor sjanse for at løpet er kjørt om det skjer noe i en ikke forskriftsmessig høyblokk. Og jeg vet om folk som jobber med risiko, konsekvens og brann, det er de som konsekvent aldri bestiller hotellrom i toppetasjen i høyblokker. Man burde ihvertfall ha enorm respekt for brannsikkerhet, se videoen hvor fort ting skjer om det er bygget feil-> (sterke sener) https://youtu.be/D4xaWMKBlw4 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 27. juni 2017 Del Skrevet 27. juni 2017 (endret) Et eksempel på at det gjerne ikke er så smart å bo i høyblokker, på tross av deres fordeler med å utnytte areal og presse sammen mye folk. Har du noen dekning for en påstand om at høyblokker generelt er mindre trygt? AtW Ja de forskjellige brannene er gode eksempler på det. De skjer riktig nok ikke så hyppig, men når det først skjer, så får det enorme konsekvenser. Måtte vel skje i et vestlig land for at vi skulle få øynene opp tenker jeg. Var vel en brann i Sao Paulo i 1974 som noen kunne ha lært ett og to av: https://www.google.no/search?q=sao+paulo+high+rise+fire&oq=sao+paulo+high+rise+fire Her en i fra New Delhi: Endret 27. juni 2017 av G Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 27. juni 2017 Del Skrevet 27. juni 2017 Så du aner ikke om det er mer farlig? Greit, takk for svaret. Jeg tipper det er bygningsteknisk tryggere å bo i blokker. AtW Lenke til kommentar
G Skrevet 27. juni 2017 Del Skrevet 27. juni 2017 (endret) Du med det. Glad jeg slipper. Endret 27. juni 2017 av G Lenke til kommentar
Stefski Skrevet 28. juni 2017 Del Skrevet 28. juni 2017 Man burde ihvertfall ha enorm respekt for brannsikkerhet, se videoen hvor fort ting skjer om det er bygget feil-> (sterke sener) https://youtu.be/D4xaWMKBlw4 Må innrømme at jeg ble veldig overrasket over, at det halvannet minutt etter at brannen startet var total stopp i døren. Minner meg om et program de viste på Discovery eller National Geographic (tror jeg), hvor man undersøkte hvordan man fortest mulig får en flokk gjennom f.eks. en døråpning/T-bane-dør. Mot hva de fleste vel intuitivt finner fornuftig, viste det seg, at å sette opp et "hinder" foran døråpningen, med en gitt avstand til denne, så ville det hjelpe strømmen av mennesker gjennom oppsiktsvekkende mye fortere enn de ville ha kommet gjennom uten hinder. Kanskje det prinsippet hadde vært noe å overveie for rømningsveier hvor mange skal gjennom fort? Lenke til kommentar
Bengt Who Skrevet 29. juni 2017 Del Skrevet 29. juni 2017 Jeg ville helt klart ikke bodd i blokk uten å ha evakueringsmasker tilgjengelig. Da kan en komme seg ut gjennom røyken, for i blokk i brann dør de fleste av røyken. Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 29. juni 2017 Del Skrevet 29. juni 2017 Et eksempel på at det gjerne ikke er så smart å bo i høyblokker, på tross av deres fordeler med å utnytte areal og presse sammen mye folk. Har du noen dekning for en påstand om at høyblokker generelt er mindre trygt? AtW Ja de forskjellige brannene er gode eksempler på det. De skjer riktig nok ikke så hyppig, men når det først skjer, så får det enorme konsekvenser. Måtte vel skje i et vestlig land for at vi skulle få øynene opp tenker jeg. Det gjør det ikke mer farlig å bo i høyblokker. Flyulykker kan ofte være alvorlige, men de skjer sjelden. Alvorlighetsgraden sier ikke noe om risikoen for å bli utsatt for en ulykke. Det er statistisk sett mye farligere å kjøre bil enn å fly. Jeg vil ikke tro at brannforeskrifter blir mindre fulgt når det gjelder høyblokker sammenlignet med mindre blokker og eneboliger, heller det motsatte. Lenke til kommentar
G Skrevet 29. juni 2017 Del Skrevet 29. juni 2017 Kommer vel an på om du er entreprenør eller hvem som sitter med ansvaret under oppføring av bygget, eller når det skal skiftes fasadeplater og amatøridioter i et borettslag får føle på kostnadsiden med oppgraderingene av fasaden det da. Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 29. juni 2017 Del Skrevet 29. juni 2017 Akkurat, og det har lite med bygningstypen å gjøre. Brann er alvorlig uansett hvor det brenner, jeg har ikke sett noe data som sier at høyhus er noe farligere enn andre bygningstyper. Hvis noen vet noe mer om det så er jeg interessert i å lese mer om det Lenke til kommentar
sdo Skrevet 6. juli 2017 Del Skrevet 6. juli 2017 Akkurat, og det har lite med bygningstypen å gjøre. Brann er alvorlig uansett hvor det brenner, jeg har ikke sett noe data som sier at høyhus er noe farligere enn andre bygningstyper. Hvis noen vet noe mer om det så er jeg interessert i å lese mer om det Jeg har mye data om risiko, men det er umulig(?) å si at det er farligere/ tryggere. Jeg føler problemstillingen at "er det farligere?" er alt for bred, og må avgrenses. Det er enormt mange variabler som påvirker om det er farligere å bo høyt, plassering, demografi, hvem som bygger, kontroller, pris etc.. og til slutt ned på håndverkernivå. Ett bygg er levende igjennom hele livsløpet, og variablene fortsetter dermed hele tiden å forandre seg, bygget som var klassifisert som sikkert kan ende opp som det stikk motsatte. Det som er sikkert, er at antall variabler øker eksponentielt med økt kompleksitet. Avbyråkratisering har blitt populært og med mye lobbyvirksomhet fra utbyggere, men det er vel nettopp den kontrollen som holder liv i alle de menneskene og familiene som bor i høyhus. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå