Bagger Skrevet 28. juni 2017 Del Skrevet 28. juni 2017 De kan bestemme at vi skal kjøpe ting fra utlandet som vi kunne kjøpt her hjemme til en pris som ville blitt lavere hvis vi regner med pengenes sirkulasjonsløp. De kan bestemme at utenlandske folk skal bygge noe her hjemme selv om vi bare hadde trengt litt ingeniørhoder. De kan gjøre så mye rart som ikke vil gagne landet på lang sikt og det er nettopp det de gjør mange ganger. Vi kunne brukt enormt mye mer penger på å hjelpe utlandet hvis vi ikke hadde betalt utlandet for å gjøre ting for oss. Jeg tviler sterkt på at masse avstemminger ville hjulpet på kaoset som er i dag, men selvfølgelig burde vi hatt fler folkeavstemminger da noen saker ikke trenger spisskunnskap for å kunne ta en god avgjørelse. Spesielt det jeg har markert med fet skrift håper jeg du kan utdype. Enten beviser du her nettopp faren med direktedemokrati eller så missforstår jeg hva du mener. Håper du kan forklare hva du sikter til Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 29. juni 2017 Del Skrevet 29. juni 2017 Nja, jeg vet ikke om det er så lurt. Overraskende mange er rimelig lite reflekterte (bare ta dette forumet som eksempel).Tja, vil du beskrive stortingspolitikerne som reflekterte? Lenke til kommentar
Gamasj Skrevet 30. juni 2017 Del Skrevet 30. juni 2017 Nja, jeg vet ikke om det er så lurt. Overraskende mange er rimelig lite reflekterte (bare ta dette forumet som eksempel).Tja, vil du beskrive stortingspolitikerne som reflekterte? Jeg vil beskrive dem som mer reflekterte enn gjennomsnittsvelgeren. De må være det, i kraft av posisjonen sin. 1 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 30. juni 2017 Del Skrevet 30. juni 2017 Jeg vil beskrive dem som mer reflekterte enn gjennomsnittsvelgeren. De må være det, i kraft av posisjonen sin. Pussig, jeg vil beskrive dem som mindre reflekterte enn gjennomsnittsvelgeren. Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 30. juni 2017 Del Skrevet 30. juni 2017 Det eneste jeg kunne ønske emg er at man ikke har lov å holde noen politiske verv uten relevant utdannelse eller erfaring.Feks skal man være fiskeriminister burde man ha en grad innenfor fiskeri og havbruk, eller erfaring som fiker (ikke eier)Samme eed samferddsel, juss og utdanning/skole. Skal man drive skolesektoren burde man ha praktisk erfaring som lærer. Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 1. juli 2017 Del Skrevet 1. juli 2017 Det eneste jeg kunne ønske emg er at man ikke har lov å holde noen politiske verv uten relevant utdannelse eller erfaring. Feks skal man være fiskeriminister burde man ha en grad innenfor fiskeri og havbruk, eller erfaring som fiker (ikke eier) Samme eed samferddsel, juss og utdanning/skole. Skal man drive skolesektoren burde man ha praktisk erfaring som lærer. Det hadde jo vært en fordel så lenge systemet ikke er folkestyrt. Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 1. juli 2017 Del Skrevet 1. juli 2017 Det eneste jeg kunne ønske emg er at man ikke har lov å holde noen politiske verv uten relevant utdannelse eller erfaring. Feks skal man være fiskeriminister burde man ha en grad innenfor fiskeri og havbruk, eller erfaring som fiker (ikke eier) Samme eed samferddsel, juss og utdanning/skole. Skal man drive skolesektoren burde man ha praktisk erfaring som lærer. Det hadde jo vært en fordel så lenge systemet ikke er folkestyrt. Det er det jo ikke nå heller, jeg har aldri måtte skrive noe ministerpost på stemmeseddelen. Det får være opp til hvert parti å ha kompetente folk dersom de ønsker å inneha en ministerpost. Lenke til kommentar
Tanke Skrevet 3. juli 2017 Del Skrevet 3. juli 2017 I beste fall er direkte demokrati upraktisk. Vi har da gjerne jobber som tar opp dagen? Da er det lettere å la noen representere oss. Ja, jeg vet at internettet åpner opp nye muligheter, men dog. I verste fall kan denne styreformen åpne opp for en type massedemagogi som truer statens rettslige fundament. Dette var grunnen til at de gamle liberalerne fryktet demokratiet, som for dem var en styreform av den athenske type. Det beste er nok å inkorporere visse elementer av direkte demokrati, som våre folkeavstemninger. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå