Vox_populi Skrevet 28. juni 2017 Del Skrevet 28. juni 2017 Bare om man går ut fra at "å" er latskapsavledet av "og". Jeg mener det er langt mer sannsynlig at det er avledet fra "så". "Satan og vittig" gir jo ikke mening på noen side av Mjøsa, men det er rimelig å tenke at en som ikke kjenner norske dialekter utenfor Ring 3 kan ha hørt noen si "å" i stedet for "så" og brukt sin begrensede kjennskap til det norske språk for å komme frem til en konklusjon som er helt rape gal. I stedet for å presentere en latterlig hjemmesnekret teori om feilhørsel, burde du heller ta utgangspunkt i det faktum at "å" er et spørreadverb som kan bety "hvor" eller "kor" (se f.eks. Norsk Riksmålsordbok), og at uttrykket altså er en variant av det velkjente "Satan hvor/kor vittig". Så ja, korrekt skrivemåte er med å, for spørreordet skrives slik. 1 Lenke til kommentar
0laf Skrevet 28. juni 2017 Del Skrevet 28. juni 2017 Og siden vi er inne på godt norsk. "OG folk fra..." "OG som i tillegg..." Neida, "å" ... som i "Satan å vittig" ! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324 Skrevet 28. juni 2017 Del Skrevet 28. juni 2017 Det Vox_populi skriver gir mening, men ærlig talt ble jeg veldig forvirret av at "å" er et spørreord i en setninga til TS. Senderen spurte liksom ikke om noe. Bra post #21 kom, for da forsto jeg mer av post #8. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå