Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Stadige blue screens med ny CPU og HK!

Anbefalte innlegg

Har en 7700k og MSI Z270A Pro som stadig blue screener. Det kan skje under load, under idle... mens jeg spiller eller mens jeg leser e-post. Har spilt i 6 timer uten problemer, og har fått BSOD 5 minutter etter boot. Annen HW er en 750w XFX psu, 16 gig corsair vengeance ram, 240 GB samsung ssd og EVGA GTX1070.

SSD, PSU og grafikkort er tatt fra forrige maskin som fungerte knirkefritt.

HK, CPU og RAM er testet hos Komplett. De fant feil på RAM. Fikk ny RAM, problemet står fortsatt. OS er installert på nytt ørten ganger uten suksess.

BSOD er i hovedsak SYSTEM SERVICE EXCEPTION ("A third party driver was identified as the probable root cause of this system error"), KMODE EXCEPTION NOT HANDLED ("Possibly this problem is caused by another driver that can not be identified at this time"), UNEXPECTED KERNEL MODE TRAP og DRIVER IRQL NOT LESS OR EQUAL.

EDIT: hender også at maskinen bare fryser uten å gi blue sceen eller feilmelding.

Etter over en måned med prøving og feiling er jeg tom for ideer. Noen som har peiling på hva problemet kan være?

Jeg poster for en kamerat så har ikke direkte tilgang til maskinen

Endret av Audun0505
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ofte brukt Who crashed: http://www.resplendence.com/whocrashed

Programmet finner frem alle blåskjermer som er lagret, og kan i visse tilfeller peke til program, driver eller funksjon i windows som er (del) skyldig i blåskjerm ved hjelp av crashdumps. Er du heldig får du det så spesifikt at du kan luke det ut med en gang.

Tror det er det som er brukt, men får bare beskjed om at det er en tredjeparts driver som ikke kan identifiseres

Lenke til kommentar

Virker for meg at dette fremdeles er RAM/Minne problemer, og at du kan ha rettes ha vært uheldig og fått ny minne som også er defekt...

Annet en det er enten SSD disken eller minnekontrollerne på HK som trolig er feilen... Kjedlig med slike feil som bare oppstår litt tilfeldig.. Om du har mulighet, ville jeg ha kjørt egene tester via USB, Hirens boot CD har en rekke tester som du kan slenge inn på en minnepenn og boote opp..

Eller om du er heldig, kanskje det er bare firmware/bios trøbbel og du kan oppdatere biosen din for å løse problemene...

Endret av Krozmar
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Litt ot men hva hvis en maskin ikke vil boote og bare pclogoen står på skjermen under oppstart og ingenting skjer? Er hele maskinen kaputt da?

Helt umulig å si utifra den beskrivelsen, som regel har hovedkortet noen pipelyder eller dioder som skal blinke i diverse rytmer for å hjelpe deg å feilsøke problemer.. Og har hatt noen hjemmebesøk hvor de har lignende forklaring på problemet, og den såkalte PC logoen var bare PC-skjermen sin egen logo, og ingen ting med PCn og gjøre..

Lenke til kommentar

Virker for meg at dette fremdeles er RAM/Minne problemer, og at du kan ha rettes ha vært uheldig og fått ny minne som også er defekt...

Annet en det er enten SSD disken eller minnekontrollerne på HK som trolig er feilen... Kjedlig med slike feil som bare oppstår litt tilfeldig.. Om du har mulighet, ville jeg ha kjørt egene tester via USB, Hirens boot CD har en rekke tester som du kan slenge inn på en minnepenn og boote opp..

Eller om du er heldig, kanskje det er bare firmware/bios trøbbel og du kan oppdatere biosen din for å løse problemene...

Det jeg også har tenkt, at enten minnekontroller på HK eller RAM slots på HK det er noe galt med. Skal prøve hirens så får vi se hva som skjer.

Lenke til kommentar

Har nå brukt kun èn stikk med RAM i ~24 timer og ikke hatt noen problemer. Det virker som om det er RAM spor eller minnekontroller da det ikke oppsto feil med noen av brikkene. 

Med kun 1 RAM-stikk i spor nr 4 starter verken skjerm eller tastatur, uansett hvilken RAM som er i bruk.

Virker som om Komplett har bomma her, og at det er hk det er noe galt med og ikke minne?

Lenke til kommentar

Har nå brukt kun èn stikk med RAM i ~24 timer og ikke hatt noen problemer. Det virker som om det er RAM spor eller minnekontroller da det ikke oppsto feil med noen av brikkene. 

Med kun 1 RAM-stikk i spor nr 4 starter verken skjerm eller tastatur, uansett hvilken RAM som er i bruk.

Virker som om Komplett har bomma her, og at det er hk det er noe galt med og ikke minne?

Ja, det kan virke som det, er jo temmelig vanskelig greie å feilsøke til tider, når de fleste tester vil vise feil på ram om det er noe med galt med minnekontrollerne på HK..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...