Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lakkerings smell....

Anbefalte innlegg

God dag.

Skulle prøve å lakkere litt på en liten rustflekk på min gamle Mercedes SLK fra 1996. Dette gikk ikke bra...

https://ibb.co/fOaNHk  (Link for bildet av resultat)

Pusset ned til stålet for så å "vaske" med sprit for å fjerne små partikler og dritt.

Påførte så primer av denne typen:

http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Rustbeskyttelse/Rustbeskyttelsesprimer-2000028154/

Deretter ble det lakkering med denne (fargekode H744):

http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Maling-og-lakk/Utbedringslakk/Utbedringslakk-2000023721/

Så til slutt det klarlakkering med denne:

http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Maling-og-lakk/Klarlakk-for-Biltema-Utbedringslakk-2000023759/

Får jeg som fortjent ved å bruke ting fra biltema?

Farforskjellen er stor og føles "ru" i forhold til den orginale lakken fra 1996... 

Tips?

Oppsummering til de av dere som ser denne posten senere:

Hadde ikke pusset mellom lagene (etter primer og etter lakk). Dette kan være årsaken til at lakken føles ruglete og lite glatt. Viktig å pusse med finest mulig papir, gjerne 2000-3000 papir som fåes kjøpt hos malerforretning da dette ihvertfall ikke finnes hos Jula...

Kan også være at jeg var litt pinglete med lakk-lagene, prøvde å få så tynne lag som mulig, men kunne vært tøffere...

Lakken er over 20 år gammel så lakken ville neppe blitt helt lik, men det betyr ikke at den kunne vært mye bedre enn den ble som vist på bildet. Ja, biltema sprayboksen hadde samme fargekode, men tror faktisk det er verdt å putte mer kroner i ordentlig lakk, sprøyte og kompressor. 

Hvorfor? For nå ser bilden betydelig verre ut enn den gjorde med en mindre rustflekk...

Endret av Niccoo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du husket å pusse med lakkslipepapir mellom hvert lag? Og hvor mange lag brukte du av hver lakk?

Det ser også ut som du har gjort standard-tabben med å bruke maskeringsteip.

Med så gammel lakk er det veldig vanskelig å ikke få skille.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Du husket å pusse med lakkslipepapir mellom hvert lag? Og hvor mange lag brukte du av hver lakk?

Det ser også ut som du har gjort standard-tabben med å bruke maskeringsteip.

Med så gammel lakk er det veldig vanskelig å ikke få skille.

Tusen takk for svar. 

Lakkslipepapir = 1000? Uansett, nei slipte ikke mellom hvert lag, uavhengig av hvilke lag du snakker om... Skulle jeg slipt etter primer og etter lakk? 

Eller tenker du på etter hvert eneste lag med primer og lakk?

Primer ble 3 lag (hvorfor er den rød? Den syntes gjennom...)

Ble 6-7 veeeldig tynne lag med lakk. Skulle nok brukt fler, kanskje vært litt tøffere med "tykkelsen"..

Klarlakken ble 3 lag, også her veldig tynne.

Riktig...Brukte maskeringsteip, hva annet bruker man? Leste nettopp om en som anbefalte å brette maskeringsteipen på lakk-siden slik at skillet ikke blir så altfor tydelig (som du rette strekene mine...)

Lenke til kommentar

Spesielt på fargelakken bør du enten flytte maskeringsteipen lengre og lengre ut for å få en gradvis overgang eller overspraye litt over gammel lakk.

Du finner garantert masse fine videoer på Youtube som viser detaljert hvordan du gjør det.

Men nesten uansett hva slags lakk du bruker blir det en utfordring å få matchende farger siden originallakken er så gammel.

Lenke til kommentar

Du kommer nok aldri til å få et resultat som er usynlig. Jeg ville polert det lakkerte området med ripefjerningsvoks, så får du finslipt det litt.

Vet, men hadde håpet at finnishen ble litt mer...lik. Men nå fikk jeg ihvertfall svar på at jeg bør pusse etter primer og etter alle lagene med lakk. Var på jula for 1 time siden og kjøpte det fineste pussepapiret de hadde (1000)...

Har også gått til innkjøp av kompressor og lakksprøyte. Hadde håpet at den "billige" lakken fra biltema var årsaken til miserabelt resultat, men kan være enig i at det blir veldig vanskelig å få tilnærmet lik 20 år gammel lakk...

Ripefjerningsvoks skal prøves!

Lenke til kommentar

For en amatør er det umulig å få et godt resultat med bare minimal innsats. Kanskje mulig hvis du er svingod til å spraye, men dette er ikke lett for noen. 
Se denne og plukk opp noen tips. Jeg ville lagt inn noen runder med våtslip 2000-3000 innimellom lakkingene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

For en amatør er det umulig å få et godt resultat med bare minimal innsats. Kanskje mulig hvis du er svingod til å spraye, men dette er ikke lett for noen. 

Se denne og plukk opp noen tips. Jeg ville lagt inn noen runder med våtslip 2000-3000 innimellom lakkingene.

Våtslip på lakken? Vil ikke lakken, uten klarlakk, trekke inn vann og kunne ruste?

Hvor får man kjøpt 2000-3000? Var som sagt på jula, men der var 1000 det fineste... Biltema?

Edit: Takk for svar!

Endret av Niccoo
Lenke til kommentar

Våtslip på lakken? Vil ikke lakken, uten klarlakk, trekke inn vann og kunne ruste?

Hvor får man kjøpt 2000-3000? Var som sagt på jula, men der var 1000 det fineste... Biltema?

Nei, det er grunningen som beskytter metallet fra fukt, ikke toppstrøket eller klarlakken.

Det er et vanlig triks å våtslipe, både mellom strøk, før klarlakk, å selvfølgelig etter klarlakk.

Dette gir normalt det beste resultatet, men er så mye jobb at de færreste gidder. Lakkeringsverksteder i dag legger uansett såpass jevne strøk at våtsliping i særlig stor grad ikke er vanlig, det blir "bra nok" uten.

Desto jevnere overflate, desto "blankere" fremstår det.

Fint sandpapir får man på velassorterte fargehandlere, som er hvor lakk og materiell generelt bør kjøpes dersom man ønsker nogenlunde bra resultat, ikke på svenske billigsjapper.

Det samme gjelder for utstyr. Kjøp heller en gammel brukt kompressor samt skikkelig vannutskiller og trykkregulator av kjent merke, eventuelt en brukt Sata sprøyte, i stedet for rælet til Biltema.

Endret av adeneo
Lenke til kommentar

Nei, det er grunningen som beskytter metallet fra fukt, ikke toppstrøket eller klarlakken.

Det er et vanlig triks å våtslipe, både mellom strøk, før klarlakk, å selvfølgelig etter klarlakk.

Dette gir normalt det beste resultatet, men er så mye jobb at de færreste gidder. Lakkeringsverksteder i dag legger uansett såpass jevne strøk at våtsliping i særlig stor grad ikke er vanlig, det blir "bra nok" uten.

Desto jevnere overflate, desto "blankere" fremstår det.

Fint sandpapir får man på velassorterte fargehandlere, som er hvor lakk og materiell generelt bør kjøpes dersom man ønsker nogenlunde bra resultat, ikke på svenske billigsjapper.

Det samme gjelder for utstyr. Kjøp heller en gammel brukt kompressor samt skikkelig vannutskiller og trykkregulator av kjent merke, eventuelt en brukt Sata sprøyte, i stedet for rælet til Biltema.

Takk!

Lenke til kommentar

Den er nok i snaueste laget til lakkering ja. Lakkeringssprøyter krever vanligvis ganske stor luftmengde, og da over tid. En kompressor med 5 L tank slik den du linker til vil få et hardt liv, det hadde nok vært bedre med 50 L tank.

Men: Tenk over om du virkelig trenger slikt utstyr, det er lett å bli grepet av GAS (gear acquisition syndrome)! Jeg ville ha gitt det et nytt forsøk med (skikkelig) lakk på boks. Det er forarbeidet som er avgjørende, dvs. pussing før og etter osv., og det blir ikke lettere selv om du kjøper en stor kompressor som leverer 280 L/min og en profesjonell lakksprøyte.

Jeg ville ha funnet en lakkforhandler i nærheten og snakket med de. Hvis du er heldig kan de gi deg litt råd, og kanskje de også har utstyr for å blande lakk til deg basert på en fargemåling av lakken slik den ser ut på bilen i dag. Godt mulig at de også har våtslipepapir til salgs.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...