Gå til innhold

Mobilabonnement - forskuddsbetaling av faktura


Anbefalte innlegg

Det er blitt standard å betale månedsfaktura på forskudd. Jeg har aldri vært tilhenger av dette, men har antatt at mobilselskapene har gjort det pga kunder som ikke betaler regningene sine.

 

Jeg har uansett tatt for gitt at forhåndsbetalt sum tilbakebetales når jeg bytter til ny operatør. Dette har også vært standard for min del for de fleste operatører, men visstnok ikke Komplett Mobil. De henviser til avtalevilkårene, og krediterer ikke kunden for forhåndsbetalt periode.

 

De har vel sitt på det rene når dette står i avtalevilkårene, men kan dette virkelig gå inn under norsk forbrukerlov? Jeg har da betalt for noe jeg ikke har fått. Jeg fikk virkelig bakoversveis av dette, men har etter hvert begynte å forstå hvorfor man betaler faktura på forskudd. Snakk om å rane kunder! I mitt tilfelle er det "kun" snakk om 80kr / 14 dager, men rett skal være rett. Dette er jo kjempegod butikk for operatørene.

Endret av eplekasse
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Standard for hvem?

Jeg har aldri betalt noen fakturaer på forskudd

OneCall, Telipol, Komplett og Fjordkraft. Mulig jeg har vært uheldig med valg av operatører da.

 

 

Du kan jo velge å bruke abonnementet fram til forhåndsbetalt periode løper ut. Jeg ser virkelig ikke problemet.

 

Kan man bestemme når portering til ny operatør skal skje? De gangene jeg har byttet operatør, har porteringsdato blitt valgt av operatøren selv, og denne datoen har variert veldig, altså vanskelig å regne seg fram til. Jeg har uansett tatt for gitt at man ble kredittert for perioden man ikke brukte hos den foregående operatøren. Men ser ut til at dette ikke er noen stor sak for folk flest da.

Lenke til kommentar

Det er ikke bare lovlig men vanlig å nekte å refundere periodebeløp hvis tjenesten sies opp til avslutning midt i en periode.

 

Med tanke på at du står fritt til å bruke tjenesten helt frem til siste dag har jeg vansker med å kalle dette et "ran". Blir litt som å si at når leietaker flytter ut midt i en måned men oppsigelsestiden løper til slutten av måneden er det et ran av leietaker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er ganske sikker på at du kan be ny operatør om portering fra og med en gitt dato ja. Hvis du ikke sier noe så gjør de det vel "så fort som mulig", og da er det ikke sikkert du vet hvor mange dager det tar, men hvis du er ute i god tid før så kan jeg ikke skjønne at det skal være noe problem å avtale en spesifikk dato.

 

Det er jo ganske uvanlig å ha rett til oppsigelse med umiddelbar virkning. "Betal ut inneværende måned" er i så måte en ganske forbrukervennlig løsning.

Endret av Herr Brun
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jaja, da har jeg vært uvitende om dette. Jeg var ikke klar over at man kan bestemme porteringsdato selv, og trodde det var en selvfølge å få tilbakebetalt for den perioden man ikke har brukt. Så lenge portøren følger norsk lov ser jeg ingen urimeligheter ved dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...