eplekasse Skrevet 26. juni 2017 Del Skrevet 26. juni 2017 (endret) Det er blitt standard å betale månedsfaktura på forskudd. Jeg har aldri vært tilhenger av dette, men har antatt at mobilselskapene har gjort det pga kunder som ikke betaler regningene sine. Jeg har uansett tatt for gitt at forhåndsbetalt sum tilbakebetales når jeg bytter til ny operatør. Dette har også vært standard for min del for de fleste operatører, men visstnok ikke Komplett Mobil. De henviser til avtalevilkårene, og krediterer ikke kunden for forhåndsbetalt periode. De har vel sitt på det rene når dette står i avtalevilkårene, men kan dette virkelig gå inn under norsk forbrukerlov? Jeg har da betalt for noe jeg ikke har fått. Jeg fikk virkelig bakoversveis av dette, men har etter hvert begynte å forstå hvorfor man betaler faktura på forskudd. Snakk om å rane kunder! I mitt tilfelle er det "kun" snakk om 80kr / 14 dager, men rett skal være rett. Dette er jo kjempegod butikk for operatørene. Endret 26. juni 2017 av eplekasse Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 26. juni 2017 Del Skrevet 26. juni 2017 (endret) Standard for hvem? Jeg har aldri betalt noen fakturaer på forskudd Endret 26. juni 2017 av Dubious Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 26. juni 2017 Del Skrevet 26. juni 2017 Du kan jo velge å bruke abonnementet fram til forhåndsbetalt periode løper ut. Jeg ser virkelig ikke problemet. 1 Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 26. juni 2017 Del Skrevet 26. juni 2017 Hello fakturerer faktisk delvis på forskudd - fant jeg ut nå - etter å ha finlest siste faktura: "Abonnement 1 GB 01.06.2017 - 30.06.2017" med forfall 19 juni. Lenke til kommentar
eplekasse Skrevet 26. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2017 Standard for hvem? Jeg har aldri betalt noen fakturaer på forskudd OneCall, Telipol, Komplett og Fjordkraft. Mulig jeg har vært uheldig med valg av operatører da. Du kan jo velge å bruke abonnementet fram til forhåndsbetalt periode løper ut. Jeg ser virkelig ikke problemet. Kan man bestemme når portering til ny operatør skal skje? De gangene jeg har byttet operatør, har porteringsdato blitt valgt av operatøren selv, og denne datoen har variert veldig, altså vanskelig å regne seg fram til. Jeg har uansett tatt for gitt at man ble kredittert for perioden man ikke brukte hos den foregående operatøren. Men ser ut til at dette ikke er noen stor sak for folk flest da. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 26. juni 2017 Del Skrevet 26. juni 2017 Det er ikke bare lovlig men vanlig å nekte å refundere periodebeløp hvis tjenesten sies opp til avslutning midt i en periode. Med tanke på at du står fritt til å bruke tjenesten helt frem til siste dag har jeg vansker med å kalle dette et "ran". Blir litt som å si at når leietaker flytter ut midt i en måned men oppsigelsestiden løper til slutten av måneden er det et ran av leietaker. 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 26. juni 2017 Del Skrevet 26. juni 2017 (endret) Jeg er ganske sikker på at du kan be ny operatør om portering fra og med en gitt dato ja. Hvis du ikke sier noe så gjør de det vel "så fort som mulig", og da er det ikke sikkert du vet hvor mange dager det tar, men hvis du er ute i god tid før så kan jeg ikke skjønne at det skal være noe problem å avtale en spesifikk dato. Det er jo ganske uvanlig å ha rett til oppsigelse med umiddelbar virkning. "Betal ut inneværende måned" er i så måte en ganske forbrukervennlig løsning. Endret 26. juni 2017 av Herr Brun 3 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 26. juni 2017 Del Skrevet 26. juni 2017 Det er ikke mange år siden tolv måneders binding var standard... 2 Lenke til kommentar
eplekasse Skrevet 26. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2017 Jaja, da har jeg vært uvitende om dette. Jeg var ikke klar over at man kan bestemme porteringsdato selv, og trodde det var en selvfølge å få tilbakebetalt for den perioden man ikke har brukt. Så lenge portøren følger norsk lov ser jeg ingen urimeligheter ved dette. Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 26. juni 2017 Del Skrevet 26. juni 2017 Er ikke 12 måneder standard bindingstid i dag (der det er bindingstid)? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 26. juni 2017 Del Skrevet 26. juni 2017 Tolv måneders bindingstid forutsetter i dag en form for motytelse. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 26. juni 2017 Del Skrevet 26. juni 2017 F.eks rabatt på telefon og/eller månedspris. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå