Gå til innhold

Konstruksjons probelm


xqus

Anbefalte innlegg

Hei,

 

jeg holder på med en krets, som skal styre en vifte.

 

Jeg er nesten i mål, men her litt problemer med å konstruere den siste delen som skal få viften til å kjøre på full hastighet.

 

Her er hva jeg har laget så langt:

http://www.audunlarsen.com/upload/krets.gif

 

Det jeg vil er å kunne kortslutte inngangen og utgangen på U1, ved hjelp av SW1, uten det store spenningsfallet.. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du tegnet kretsen selv?

Hva gjør den?

Hvis den regulerer 5-10v til vifta kan det gjøres mye enklere,

jeg hadde en tegning her, (på forumet) men den er borte.

 

Det jeg vil er å kunne kortslutte inngangen og utgangen på U1, ved hjelp av SW1, uten det store spenningsfallet.. 

 

Skal du kjøre vifta på full hastighet kobelr du 12v til sw1 inngang,

u1 på den andre inngangen, og vifta på utgangen.

Lenke til kommentar

Ja, jeg har tegnet kretsen selv.

Kretsen regulerer 12V spenningen mellom 7V og 12V (akkurat nå bare 10V).

 

Skal du kjøre vifta på full hastighet kobelr du 12v til sw1 inngang,

u1 på den andre inngangen, og vifta på utgangen.

 

SW1-4 illustrerer 4 utganger på en paralellport. Ellers hadde det ikke vært noe problem.

Lenke til kommentar

Hei. Dette burde du løst på en annen måte helt fra starten av, fordi du har støtt på et problem som er ganske vanskelig å løse med enkle midler. Har et forslag men er ikke engang sikker på om det går, men trur det burde funke. Transistoren (STP...) er en TTL level FET som skal åpne ved TTL level, derfor er det en sjanse for att dette kan gå bra. Det er det beste jeg kunne komme på uten å måtte bruke litt for mye penger.

 

edit: Dioden er foresten der bare for å ungå å drepe den spenningsregulatoren din, satte den der fordi jeg ikke vet noe om den interne beskytelsen til spenningsregulatoren. Bedre føre var...

Endret av koff1
Lenke til kommentar

Hei,

 

har ikke prøvd ut kretsen din i praksis, men det ser ikke så gale ut.

Hvis du har andre forslag til hvordan jeg kan løse det, så kom gjerne med de.

Pris eller deler er virkelig ikke noe problem. Men om man klarer å holde seg til litt vanlige deler, så slipper jeg å bestille.

 

Jeg kan prøve å koble opp kretsen på mandag, så får vi se hvordan det går.

Lenke til kommentar

Hei!

Problemet her er att spenningen til Drain burde vært litt høyere, om du har et eller annet i pc en din som har høyere spenning en 12V så kobl den 1K motstanden som jeg tegnt til 12V til den høyere spenningen. Om du ikke har noen høyere spenning så kan du lage det ved hjelp av en pulsgenerator og en spenningsdobler/trippler, eventuelt hvis du kan programere paralellporten til å sende ut pulser så kan du klare deg bare med en spenningsdobler/trippler. Den ekstreme løsningen er selfølgelig å kjøpe en liten trafo, (det er jo ikke dyrt da du trenger strøm i miliampereklassen.)

Endret av koff1
Lenke til kommentar

eventuelt hvis du kan programere paralellporten til å sende ut pulser så kan du klare deg bare med en spenningsdobler/trippler.

 

Det har jeg faktisk ikke tenkt på.. :) Det er jo en mulighet.

 

Problemet her er att spenningen til Drain burde vært litt høyere, om du har et eller annet i pc en din som har høyere spenning en 12V så kobl den 1K motstanden som jeg tegnt til 12V til den høyere spenningen.

 

Det er jo muligens noen høyere spenninger å hente i PSUen, før regulatorene.. Har ikke studert de.

 

Hadde jeg hatt noen høyere spenninger hadde det egentlig ikke vært noe problem.

 

Jeg har tenkt litt på om det er mulig å kjøre viften på utgangen av en Op-Amp, koblet som en komparator.

Lenke til kommentar

Hei,

 

nå har jeg testet det litt, men får det ikke til å virke helt som jeg vil.

 

Hvis noen har andre løsninger, trenger ikke bygge på min tegning, så gi meg gjerne noen hint. :)

 

Det som er kravet, er at spenningen kan styres av 4 logiske innganger. Mellom 7 og 12V.

Lenke til kommentar
Hei,

 

nå har jeg testet det litt, men får det ikke til å virke helt som jeg vil.

 

Hvis noen har andre løsninger, trenger ikke bygge på min tegning, så gi meg gjerne noen hint. :)

 

Det som er kravet, er at spenningen kan styres av 4 logiske innganger. Mellom 7 og 12V.

Hva med å kjøpe en DAC, og forsterke signalet fra utgangen på DAC'en? Forsterkeren kan du jo lage vha en tilbakekoblet opamp.

Lenke til kommentar

Hei Xqus. Driver å tegner en krets, men trenger å vite en ting. Når du velger en utgang på paralellporten, la oss si den laveste hastigheten ka skjer når du velger neste hastighet, vill den utgangen for forige hastighet fortsatt være aktiv og den nye utgangen blir aktiv i tillegg, eller vill den bli jordet og den nye utgangen bli aktiv? Litt knotete forklart men helt enkelt, kan mere enn 1 utgang være aktiv sammtidig.

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg ville laget det med en mikrokontroller, selv om det er totalt overkill :laugh: For eksempel en ATtiny15L http://www.atmel.com/dyn/products/product_...sp?part_id=2033

 

Den har 6 I/O og 2 PWM, og intern oscillator. Trenger en transistor på utgangen, og et enkelt program, så er den opp og kjører...

 

Men det er jo *enklere* å bare koble opp noen greier enn å begynne med uC!

Lenke til kommentar
Hei Xqus. Driver å tegner en krets, men trenger å vite en ting. Når du velger en utgang på paralellporten, la oss si den laveste hastigheten ka skjer når du velger neste hastighet, vill den utgangen for forige hastighet fortsatt være aktiv og den nye utgangen blir aktiv i tillegg, eller vill den bli jordet og den nye utgangen bli aktiv? Litt knotete forklart men helt enkelt, kan mere enn 1 utgang være aktiv sammtidig.

Hei, du kan ha alle 8 data-portene høye hvis du vil.. :)

Lenke til kommentar

Hei har laget et skjema som bør gjøre nytten. Det er en switch regulator, noe som gjør att FETen kan drive ca. 5A uten kjøling. :yes: Du må kanskje eksprimintere litt for å få akkurat de spenningen du trenger men denne burde være et meget godt utgangspunkt.

Har laget den slik at en utgang på paralellporten er aktiv om gangen.(en switch blir lagt til 5V om gangen og resten er jordet)

 

edit:Glemte kondensatorverdiene, er nå på plass

Endret av koff1
Lenke til kommentar

Jeg har en selvkonstruert viftestyring SoftBus (du finner tråd lengre nedi elektronikk forumet)

Den bruker to parallellpin per kanal og kan regulere 0-5-7-12V

Står montert i pc'en og funker helt perfekt, sammen med et selvskrevet program regulerer den viftene etter temperaturen (fra MotherBoard Monitor)

 

Her er skjema for hver kanal:

http://zyp.serqevx.com/softbus/varutgskjema.bmp

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...