lou1234 Skrevet 18. juli 2017 Del Skrevet 18. juli 2017 Søkte psykologi bachelor ved UiO. Var relativt sikker på å komme inn da jeg hadde 0,6 poeng over fjorårsnittet og søkertallet gikk ned med 150 personer. Men nå hadde snittet plutselig gått opp nesten 1,5 poeng til tross for det, god natt. Snakker du om ordinær kvote? For førstegangskvota har synket med 0,4. Har du fått ventelisteplass? Lenke til kommentar
sultenape Skrevet 18. juli 2017 Del Skrevet 18. juli 2017 Søkte psykologi bachelor ved UiO. Var relativt sikker på å komme inn da jeg hadde 0,6 poeng over fjorårsnittet og søkertallet gikk ned med 150 personer. Men nå hadde snittet plutselig gått opp nesten 1,5 poeng til tross for det, god natt. Snakker du om ordinær kvote? For førstegangskvota har synket med 0,4. Har du fått ventelisteplass? ordinær, ja. Hva var snittet ved førstegangskvoten? Ordinær gikk fra 5,56 til 5,69. Står ingen ventelisteplass heller. Lenke til kommentar
lou1234 Skrevet 18. juli 2017 Del Skrevet 18. juli 2017 Søkte psykologi bachelor ved UiO. Var relativt sikker på å komme inn da jeg hadde 0,6 poeng over fjorårsnittet og søkertallet gikk ned med 150 personer. Men nå hadde snittet plutselig gått opp nesten 1,5 poeng til tross for det, god natt.Snakker du om ordinær kvote? For førstegangskvota har synket med 0,4. Har du fått ventelisteplass? ordinær, ja. Hva var snittet ved førstegangskvoten? Ordinær gikk fra 5,56 til 5,69. Står ingen ventelisteplass heller. Var 48,3 i fjord. 47,9 nå. Lenke til kommentar
calvin=) Skrevet 18. juli 2017 Del Skrevet 18. juli 2017 Er så frustrert. Har et snitt på 63.4, men snittet for psykologi profesjon ble 63.6. Er nummer 10 på ventelisten. Noe som overrasker meg er at i fjor ved suppleringsinntaket gikk snittet ned til 62.5. Dette høres jo helt merkelig ut? Hvordan kan det være så mange ledige plasser til et så attraktivt studie?? Noen som vet? Ved UIO og NTNU i fjor var det jo bare 1 person(er) som ble tatt inn ved suppleringsinntaket. Hvis ikke jeg kommer inn i år, må jeg starte neste år og da er jeg 24 år. Føler det er alt for sent.. Har fra før gått 3 år på jusstudiet ved UIO men er jo ikke det jeg vil. Vurderer nå bare å fullføre jussen likevel. Lenke til kommentar
Pepsimax94 Skrevet 18. juli 2017 Del Skrevet 18. juli 2017 (endret) Noen som vet hvordan dette med politiattest fungerer? Har fått tilbud på et studie som krever politiattest og står på venteliste på 1. og 2. valg. Må jeg søke om politiattest nå eller kan jeg vente på svar på om jeg evt. kommer inn på de andre studiene og dermed søke om politiattest fra etter suppleringsopptaket og senest 4. august? Eller blir det for sent? Endret 18. juli 2017 av Pepsimax94 Lenke til kommentar
heiv Skrevet 18. juli 2017 Del Skrevet 18. juli 2017 Kom inn på medisin i Oslo, vårsemesteret!! WOHO, 3 år med privatisteksamener og poengsanking er endelig over!!! Gratulerer så mye! Skal søke neste år til UiO og ser at poengsummen gikk opp en del 68.5 høst og 67.5 vår. Ja, vil nok bare fortsette å gå opp litt for hvert år som går, slik at man alltid bør sikte noe høyere enn fjorårets snitt. Lykke til, håper du kommer inn i 2018! Lenke til kommentar
TTurbulens Skrevet 18. juli 2017 Del Skrevet 18. juli 2017 (endret) Er så frustrert. Har et snitt på 63.4, men snittet for psykologi profesjon ble 63.6. Er nummer 10 på ventelisten. Noe som overrasker meg er at i fjor ved suppleringsinntaket gikk snittet ned til 62.5. Dette høres jo helt merkelig ut? Hvordan kan det være så mange ledige plasser til et så attraktivt studie?? Noen som vet? Ved UIO og NTNU i fjor var det jo bare 1 person(er) som ble tatt inn ved suppleringsinntaket. Hvis ikke jeg kommer inn i år, må jeg starte neste år og da er jeg 24 år. Føler det er alt for sent.. Har fra før gått 3 år på jusstudiet ved UIO men er jo ikke det jeg vil. Vurderer nå bare å fullføre jussen likevel. Velg det studiet du virkelig ønsker! Ett år fra eller til, er ingenting i motsetning til et helt liv hvor du føler du har valgt feil yrke. Samboeren min går profesjon psykologi UiO, og det er folk langt eldre enn 24. Lykke til, og gi gass! Endret 18. juli 2017 av TTurbulens Lenke til kommentar
Krimt3k Skrevet 19. juli 2017 Del Skrevet 19. juli 2017 Noen som vet hvordan dette med politiattest fungerer? Har fått tilbud på et studie som krever politiattest og står på venteliste på 1. og 2. valg. Må jeg søke om politiattest nå eller kan jeg vente på svar på om jeg evt. kommer inn på de andre studiene og dermed søke om politiattest fra etter suppleringsopptaket og senest 4. august? Eller blir det for sent? Det går nok fint. De som leverer ut politiattest krevet en grunn til at man skal få denne, nettopp at man har fått studieplass. Derfor kan du vente. Lykke til! 1 Lenke til kommentar
Wannabe_nurse Skrevet 19. juli 2017 Del Skrevet 19. juli 2017 Beste nyheten EVER å våkne til!!! Jeg ska bli sykepleier endelig! Håper dere andre har fått ønskene oppfylt Da kom vi jammen meg inn!!! :D Jeg var så nervøs hver gang jeg oppdaterte her og du skulle skrive om du kom inn eller ikke. Men nå fikk jeg sjekket det før jeg så din nyhet! Ha ha. Bare husker at du søkte UiS med 48 poeng, det samme som meg! Gratulerer!!! Lenke til kommentar
PHS2018! Skrevet 19. juli 2017 Del Skrevet 19. juli 2017 Noen som vet hvorfor dem ikke har regna med språkpoeng? Står 0 på språkpoeng selvom jeg har 0.5 språkpoeng? Lenke til kommentar
lysbringer Skrevet 19. juli 2017 Del Skrevet 19. juli 2017 Hei. Har det samme problemet, men kanskje jeg tar feil. Får man poeng om man tar fransk på VGS? Lenke til kommentar
Blane Skrevet 19. juli 2017 Del Skrevet 19. juli 2017 Er så frustrert. Har et snitt på 63.4, men snittet for psykologi profesjon ble 63.6. Er nummer 10 på ventelisten. Noe som overrasker meg er at i fjor ved suppleringsinntaket gikk snittet ned til 62.5. Dette høres jo helt merkelig ut? Hvordan kan det være så mange ledige plasser til et så attraktivt studie?? Noen som vet? Ved UIO og NTNU i fjor var det jo bare 1 person(er) som ble tatt inn ved suppleringsinntaket. Hvis ikke jeg kommer inn i år, må jeg starte neste år og da er jeg 24 år. Føler det er alt for sent.. Har fra før gått 3 år på jusstudiet ved UIO men er jo ikke det jeg vil. Vurderer nå bare å fullføre jussen likevel. Jeg er 27, og starter på bachelor nå. Mine jevnaldrede venner har mastergrad og litt erfaring allerede. Lillesøstra mi som er 5 år yngre blir ferdig med bachelor før meg, så at du er 24 er null stress! Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 19. juli 2017 Del Skrevet 19. juli 2017 Jeg er 27, og starter på bachelor nå. Mine jevnaldrede venner har mastergrad og litt erfaring allerede. Lillesøstra mi som er 5 år yngre blir ferdig med bachelor før meg, så at du er 24 er null stress! Blir 27 selv i år og jeg starter bacheloren min nå også. Skulle jeg ønske at jeg startet litt tidligere? Klart det, men det er bedre å være 30/32 med en bachelor/master enn å ikke ha det. Er man ferdig utdannet når man er 30 så har man fortsatt i alle fall 30 år i yrket igjen. Man blir kanskje litt eldre enn normalen på studiet, men man er sjeldent alene om å være i den alderen. Lenke til kommentar
SKAÐI Skrevet 19. juli 2017 Del Skrevet 19. juli 2017 De eldste personene i mine klasser på universitetet var vel rundt 40+. Lenke til kommentar
blackpumagirl Skrevet 19. juli 2017 Del Skrevet 19. juli 2017 Er så frustrert. Har et snitt på 63.4, men snittet for psykologi profesjon ble 63.6. Er nummer 10 på ventelisten. Noe som overrasker meg er at i fjor ved suppleringsinntaket gikk snittet ned til 62.5. Dette høres jo helt merkelig ut? Hvordan kan det være så mange ledige plasser til et så attraktivt studie?? Noen som vet? Ved UIO og NTNU i fjor var det jo bare 1 person(er) som ble tatt inn ved suppleringsinntaket. Hvis ikke jeg kommer inn i år, må jeg starte neste år og da er jeg 24 år. Føler det er alt for sent.. Har fra før gått 3 år på jusstudiet ved UIO men er jo ikke det jeg vil. Vurderer nå bare å fullføre jussen likevel. Grunnen til at det blir ledige plasser kan være oss som har gått bachelor/årsstudium og dermed kan hoppe over et semester når vi begynner. Vi må søke oss inn via samordna opptak, og så få godkjent fagene. Det kan også hende at det er noen som stryker på første semester, og må gå noen fag om igjen, noe som gjør at de fyller de ledige plassene? Jeg er 25 år og starter nå, og etter å ha gått på bachelor et år og dermed sett litt hvem som går på profesjon, så tror jeg det er mange som venter så lenge med å starte på profesjon iom at det er så vanskelig å komme inn. Anbefaler deg å ta et år på bachelor/årsstudium ved siden av å ta opp fag, da kan du hoppe over første semester og kun ta 10 poeng fra andre semester når du starter. Evt ta fagene som enkeltemner, alle fag unntatt exfac overlapper på UiO i hvert fall. Snittet i Oslo har gått litt ned, sikkert som følge av at folk har søkt seg til Bergen istedet. Oslo vår har gått ned fra 65,1 til 64,3 mens høstopptaket har holdt seg stabilt. Jeg har hørt at det kan være tøft å komme ut av psykologistudiet som 24-25-åring og at det finnes en slags støttegruppe for unge psykologer. Det er flere yrker der det lønner seg å ha litt mer livserfaring, og at dette kan "veie" opp for at man har startet litt senere enn det man selv tenker er ideelt. Lenke til kommentar
Wannabe_nurse Skrevet 19. juli 2017 Del Skrevet 19. juli 2017 Er så frustrert. Har et snitt på 63.4, men snittet for psykologi profesjon ble 63.6. Er nummer 10 på ventelisten. Noe som overrasker meg er at i fjor ved suppleringsinntaket gikk snittet ned til 62.5. Dette høres jo helt merkelig ut? Hvordan kan det være så mange ledige plasser til et så attraktivt studie?? Noen som vet? Ved UIO og NTNU i fjor var det jo bare 1 person(er) som ble tatt inn ved suppleringsinntaket. Hvis ikke jeg kommer inn i år, må jeg starte neste år og da er jeg 24 år. Føler det er alt for sent.. Har fra før gått 3 år på jusstudiet ved UIO men er jo ikke det jeg vil. Vurderer nå bare å fullføre jussen likevel. Jeg er 27, og starter på bachelor nå. Mine jevnaldrede venner har mastergrad og litt erfaring allerede. Lillesøstra mi som er 5 år yngre blir ferdig med bachelor før meg, så at du er 24 er null stress! Jeg er snart 36 og starter med min første bachelor nå 1 Lenke til kommentar
Sommer2017 Skrevet 20. juli 2017 Del Skrevet 20. juli 2017 Noen som vet om man får svar/bekreftelse på studieplass i posten på hjemadressen også, eller skjer det kun over nettet? Lenke til kommentar
t0nje Skrevet 20. juli 2017 Del Skrevet 20. juli 2017 Noen som vet om man får svar/bekreftelse på studieplass i posten på hjemadressen også, eller skjer det kun over nettet? Jeg har fått en 'generell studiepakke' fra høyskolen jeg har kommet inn på med info om skolen. Men den gangen jeg søkte på UiB (2014) fikk jeg med et skriv med en bekreftelse på studieplass i tillegg til den 'generelle studiepakken' med info om skolen og programmet jeg søkte meg inn på. Så det er nok litt forskjell fra skole til skole og gjerne forskjell fra høyskole og universitet. Lenke til kommentar
lysbringer Skrevet 21. juli 2017 Del Skrevet 21. juli 2017 Noen som vet om man får svar/bekreftelse på studieplass i posten på hjemadressen også, eller skjer det kun over nettet? Det skjer kun over nettet, slik det står på kvitteringen du får i meldinger inne på samordnaopptak. Lenke til kommentar
PHS2018! Skrevet 22. juli 2017 Del Skrevet 22. juli 2017 Burde jeg studere pedagogikk? Med tanke på jobbmuligheter og en ettertraktet utdanning i fremtiden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå