Gå til innhold

Ondsinnet programvare vokser kraftig på Mac

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lurer på hvordan linux er sammenlignet med mac her?

For begge er vel basert på unix.

Eller er det kun pakkebehandleren og filsystemet som er forskjellig.

Uansett er vel root tilgangen som er problemet til de fleste sikkerhetrisiko.

Og tilatte 3 part programmer.

Men kan jo være app store kan ha skjulte virus\spyware også.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Pakkebehandeleren, kjernen, Linux er ikke helt POSIX-kompatibelt (er nok gjort med vilje av brukervennlighetshensyn), ABI-formatet (ting kompilert for Linux kan ikke kjøre på OS X og vica versa), nesten alle APIer over lavnivås systemkall er forskjellig, lavnivås APIer kan også være litt forskjellige, andre filsystem som blir brukt i praksis, i tillegg er ikke grunnprogrammene (shell, ...) de samme, selv om de er kompatible. Nå listet jeg bare opp et par forskjeller. Selv om det er likhet, betyr ikke det at de samme sikkerhetsfeilene forekommer :) (det er ikke dermed sagt at sikkerhetsfeil ikke finnes på Linux).

Artikkelen minner meg forøvrig på 

fastest_growing_2x.png

Lenke til kommentar

Største sikkerhetsrissiko er bruker som lar seg lure, selvsagt kombinert med en elller annen sårbarhet i systemet.

Antar virus utviklere som de fleste alle andre utviklere ønsker størst mulig "marked" for sine produkter. Skal man tro tallene for desktop/laptop på Wikipedia så ligger Mac på vel 11%, Chrome + Linux på rundt 2%, litt ukjent og resten er Windows. Liten tvil om hva det lønner seg å satse på som virusutvikler.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kjørte nylig en sjekk med samme anti-mal/adware-program på fire maskiner hjemme.

Mac Pro (Sierra): 0

MacBook Pro (Sierra): 8

Lenovo laptop (Windows 10): 380

Mac Pro 2009 (Windows 7): 861

Karantene og sletting utført, og meg selv satt i skammekroken! Uansett mener jeg det er viktig også å sjekke mac'ene jevnlig, selv om jeg ser at Windows er langt mer utsatt.

Lenke til kommentar

Pakkebehandeleren, kjernen, Linux er ikke helt POSIX-kompatibelt (er nok gjort med vilje av brukervennlighetshensyn), ABI-formatet (ting kompilert for Linux kan ikke kjøre på OS X og vica versa), nesten alle APIer over lavnivås systemkall er forskjellig, lavnivås APIer kan også være litt forskjellige, andre filsystem som blir brukt i praksis, i tillegg er ikke grunnprogrammene (shell, ...) de samme, selv om de er kompatible. Nå listet jeg bare opp et par forskjeller. Selv om det er likhet, betyr ikke det at de samme sikkerhetsfeilene forekommer :) (det er ikke dermed sagt at sikkerhetsfeil ikke finnes på Linux).

fastest_growing_2x.png

Selv om tegneserien er morro og viser hvordan tall kan manipuleres til å vise den "virkeligheten" man selv ønsker, så er det like vell farlig å slå seg til ro med at en 100% økning fra 1 er mye mindre enn 1% økning fra 100000.

2*2=4

4*2=8

8*2=16

16*2=32

32*2=64

64*2=128

128*2=256

256*2=512

512*2=1024

1024*2=2048

2048*2=4096

.... 8192... 16384... 32768... 65536... 131072... 2621444... 524288... 1048576... 2097152... 4194304... 8388608... osv

Det er en dramatisk økning relativt sett, selv om tallene er små. Samtidig er det ikke slik at man bare begynner å angripe en plattform ut av det blå, det krever svært mye jobb å finne sårbarheter, utnytte disse og så få en effekt. Mye av angrepene vi ser er økonomisk motivert, og der er Windows rett og slett et mye større marked og man har ikke minst lang erfaring.

At man ser en slik stigning på OSX betyr ikke bare at interessen for plattformen er økende, men det betyr også at de faktisk har begynt å legge resurser i å utvikle ondsinnet programvare for den, og med det kommer erfaring. Mer tid og erfaring brukt på et OS, vil også gi flere oppdagede sårbarheter. Det kan derfor være slik at de søylene som vises i denne artikkelen fortsetter å vokse slik relativt til hverandre, og utviklingen i "gangetabellen" ovenfor kan fort bli resultatet.

Men det er ikke bare et stigende antall som vil følge med, den ondsinnede programvaren vil også bli mer sofistikert og den vil kunne ramme mye hardere. Så det er ikke bare "smittefaren" som øker, men også alvorlighetsgraden ved hvert tilfelle.

I den sammenheng synes jeg det er urovekkende at alt, alt for mange Mac-brukere fremdeles sitter med den formeningen om at OSX "ikke har virus" fordi OSX er så mye sikrere enn Windows, hvilket ikke er tilfellet i det hele tatt. Jeg får gåsehud hver gang en Mac-bruker påstår at OSX ikke kan få virus, og jeg har enda ikke sett en enste Mac-bruker med antivirus.

Ja, det er relativt trygt enda. Men flere Macbrukere, gjerne knyttet til god inntekt/høy levestandard, samtidig som sikring av OS og data er undervurdert, kan gi mange Macbrukere en kald dusj de neste årene.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

For det første kan du ikke regne med at du får eksponentiell vekst i all fremtid (det var deler av poenget med tegneserien), for det andre står adware for mesteparten av økningen for OS X (fra kildeartikkelen "During the past three quarters, new Mac OS malware has been boosted by a glut of adware."), selv om Adware er ganske irriterende, er det ganske uskyldig og ofte selvforskyldt, for det tredje er antivirus av noe tvilsom kvalitet. De fleste sjekker kun digital signatur på virus, og å så måte kan et enkelt linjeskift gi deg et virus som ikke blir gjenkjent.

Når alt dette er sagt, er jeg helt enig i at det er farlig når OS X-brukere tror de er trygge fra virus :)

EDIT: Men jeg synes det er vel så farlig når Windowsbrukere (og OS X-brukere, og Linux-brukere...) tror antivirus gjør dem trygge :)

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

fastest_growing_2x.png

Selv om tegneserien er morro og viser hvordan tall kan manipuleres til å vise den "virkeligheten" man selv ønsker, så er det like vell farlig å slå seg til ro med at en 100% økning fra 1 er mye mindre enn 1% økning fra 100000.

2*2=4

4*2=8

8*2=16

16*2=32

32*2=64

64*2=128

128*2=256

256*2=512

512*2=1024

1024*2=2048

2048*2=4096

.... 8192... 16384... 32768... 65536... 131072... 2621444... 524288... 1048576... 2097152... 4194304... 8388608... osv

Det er en dramatisk økning relativt sett, selv om tallene er små. Samtidig er det ikke slik at man bare begynner å angripe en plattform ut av det blå, det krever svært mye jobb å finne sårbarheter, utnytte disse og så få en effekt. Mye av angrepene vi ser er økonomisk motivert, og der er Windows rett og slett et mye større marked og man har ikke minst lang erfaring.

At man ser en slik stigning på OSX betyr ikke bare at interessen for plattformen er økende, men det betyr også at de faktisk har begynt å legge resurser i å utvikle ondsinnet programvare for den, og med det kommer erfaring. Mer tid og erfaring brukt på et OS, vil også gi flere oppdagede sårbarheter. Det kan derfor være slik at de søylene som vises i denne artikkelen fortsetter å vokse slik relativt til hverandre, og utviklingen i "gangetabellen" ovenfor kan fort bli resultatet.

Men det er ikke bare et stigende antall som vil følge med, den ondsinnede programvaren vil også bli mer sofistikert og den vil kunne ramme mye hardere. Så det er ikke bare "smittefaren" som øker, men også alvorlighetsgraden ved hvert tilfelle.

I den sammenheng synes jeg det er urovekkende at alt, alt for mange Mac-brukere fremdeles sitter med den formeningen om at OSX "ikke har virus" fordi OSX er så mye sikrere enn Windows, hvilket ikke er tilfellet i det hele tatt. Jeg får gåsehud hver gang en Mac-bruker påstår at OSX ikke kan få virus, og jeg har enda ikke sett en enste Mac-bruker med antivirus.

Ja, det er relativt trygt enda. Men flere Macbrukere, gjerne knyttet til god inntekt/høy levestandard, samtidig som sikring av OS og data er undervurdert, kan gi mange Macbrukere en kald dusj de neste årene.

Det er stadig advarsler om den kommende stormen med MacOS-malware. Slik har det vært i flere år. Man må nesten ha vært sterkt medisinert for ikke å ha fått med seg alle artiklene, kommentarene og uttalelsene. Alle har det samme budskapet; Mac-folket vil rammes av sin egen sløvhet. De lever i sin egen villfarelse om at alt trygt, og så kommer flodbølgen!

Ærlig talt har jeg lest flere advarsler enn jeg har sett mac-malware. Og når den tid kommer at profetiene slår til, tror jeg nok både jeg og andre er greit forberedt. Det skulle bare mangle, med så mye preken!

Lenke til kommentar

"FBI har til og gått ut og sagt at hvis du blir rammet av ransomware er det veldig lite du får gjort for å få tilbake dataen din." Dataen til folk er nok trygg, fysisk stjålet, eller ubrukeliggjort, blir den jo ikke. Dataene til folk, derimot...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

"FBI har til og gått ut og sagt at hvis du blir rammet av ransomware er det veldig lite du får gjort for å få tilbake dataen din." Dataen til folk er nok trygg, fysisk stjålet, eller ubrukeliggjort, blir den jo ikke. Dataene til folk, derimot...

Data er allerede flertall av datum, men jeg ville påstå at "dataen" og "dataene" kan brukkes i denne sammenhengen :)

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Ransomware-utviklere har kanskje også oppdaget at selv om android har gigantisk markedsandel, så er mesteparten av omsetningen hos iOS.

Når man ser en slik forskjell i betalingsvilje, kan det være interessant å se nærmere på Mac også :)

Litt rart de ikke har oppdaget potensialet tidligere.

Lenke til kommentar

Jeg mener at det er bedre å ha 5 millioner virus som ikke fungerer på Windows, enn å ha 10000 fungerende virus på Mac.

Siden nyttår har to kollegaer som bruker Mac på jobb fått virus. Ingen på Windows (mye takket være Windows Defender).

• Liker 1
Lenke til kommentar

fastest_growing_2x.png

2*2=4

4*2=8

8*2=16

16*2=32

32*2=64

64*2=128

128*2=256

256*2=512

512*2=1024

1024*2=2048

2048*2=4096

Det er stadig advarsler om den kommende stormen med MacOS-malware. Slik har det vært i flere år. Man må nesten ha vært sterkt medisinert for ikke å ha fått med seg alle artiklene, kommentarene og uttalelsene. Alle har det samme budskapet; Mac-folket vil rammes av sin egen sløvhet. De lever i sin egen villfarelse om at alt trygt, og så kommer flodbølgen!

Ærlig talt har jeg lest flere advarsler enn jeg har sett mac-malware. Og når den tid kommer at profetiene slår til, tror jeg nok både jeg og andre er greit forberedt. Det skulle bare mangle, med så mye preken!

To kollegaer på jobb bruker Mac og har begge fått virus i år. De blir helt hjelpeløse fordi de sier de kjøpte Mac fordi det var så mye sikrere enn Windows. Jeg mener profetiene allerede har slått til.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...