Gå til innhold

Utslippsfrie selvkjørende biler på vei til Oslo


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det bare å løpe ut i veibanen foran en slik buss også stopper den automagisk? Den finten blir nok fort innlært hos folk, om de har hastverk og ønsker seg over veien.

Endret av G
Lenke til kommentar

Blir dette mini versjon av trikk? Går på strøm på lik måte?

For syns det er litt synd hvis 40-50 km\t er maks farten.

 

Lurer litt på om man må kjøpe bilett i appen fordi har man digital månedskort på flexus\nsb kort må vel noen kontrollere biletten også?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Blir dette mini versjon av trikk? Går på strøm på lik måte?

For syns det er litt synd hvis 40-50 km\t er maks farten.

 

Nei, det blir en mini-versjon av buss. Kjøretøyet er ikke koblet til skinnegangen. 

 

Og mer enn 50 km er vel strengt tatt ikke nødvendig nedi Oslo-gryta. 

Lenke til kommentar

Hvordan tenker ruter å lade bussene da? Hvordan kontrollere bilettene?

Vil det være full overvåking på bussene, kan bli gøy å prøve ut ja men tviler på det noen gang vil være ledig busser.

 

Gleder meg til den gangen man kan bruke selvkjørt buss fra lysaker til ikea furusett.

Men tror det blir lenge til i så fall.

Lenke til kommentar

Hvordan tenker ruter å lade bussene da? Hvordan kontrollere bilettene?

Vil det være full overvåking på bussene, kan bli gøy å prøve ut ja men tviler på det noen gang vil være ledig busser.

 

Gleder meg til den gangen man kan bruke selvkjørt buss fra lysaker til ikea furusett.

Men tror det blir lenge til i så fall.

 

Er vel neppe noen stor sak å sette opp noen ladestasjoner.

 

Jeg antar at for å bestille en henting, må du betale i appen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Gleder meg til den gangen man kan bruke selvkjørt buss fra lysaker til ikea furusett.

Jeg forstår ikke helt hva som er så stas. Sjåføren plager meg ikke når jeg tar buss.

 

De eneste som drar fordeler av dette er ruter, som slipper å ansette sjåfør. De slipper vel unna med noen i et "kontrolltårn" for å overvåke flåten.

 

Så på riktig lang sikt kan jo kollektivtilbudet bli bedre, fordi en gir samme tjeneste med færre folk ansatt og dermed kan tjenesten utvides uten bilettprisøkning.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Prisen vil nok øke tror jeg ikke på grunn av flere folk men koster jo å invistere i selvkjørte busser, og i så fall vil jo busser gå i minus.

Tror kanskje 3 pasasjer per buss kan være fint men problemet er det er trang plass og kanskje bare 2 dører uten lite bagasjeplass?

 

Men ja man kan bli kjørt fra dør til dør istedenfor å gå par hundre meter.

Særlig fordel hvis man bor et stykke unna og det er dårlig vær eller veldig glatt.

 

Slik jeg forstår dette planlegger ruter dette i små byer og i store byer der hvor det ikke er ofte buss\tog etc.

For hvis alle ville vært på motorveien ville det blitt mere kø.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Prisen vil nok øke tror jeg ikke på grunn av flere folk men koster jo å invistere i selvkjørte busser, og i så fall vil jo busser gå i minus.

Tror kanskje 3 pasasjer per buss kan være fint men problemet er det er trang plass og kanskje bare 2 dører uten lite bagasjeplass?

 

Men ja man kan bli kjørt fra dør til dør istedenfor å gå par hundre meter.

Særlig fordel hvis man bor et stykke unna og det er dårlig vær eller veldig glatt.

 

Slik jeg forstår dette planlegger ruter dette i små byer og i store byer der hvor det ikke er ofte buss\tog etc.

For hvis alle ville vært på motorveien ville det blitt mere kø.

 

Glem nå ikke at 30% av kjøring i by er leiting etter parkering......

Således er Deres argumentasjon terminert.

Lenke til kommentar

De eneste som drar fordeler av dette er ruter, som slipper å ansette sjåfør. De slipper vel unna med noen i et "kontrolltårn" for å overvåke flåten.

 

Kundene vil også dra fordeler av førerløse busser, ettersom det skaper større fleksibilitet i kollektivtrafikken. 

Lenke til kommentar

Lurer på hvordan det funger i praksis? For det spørs vel om disse bussene har mobil innebygd? Eller man må ringe ruter ved problemer? Teknisk feil etc på egen mobil hvis dørene ikke virker eller noe annet?

 

Tror ikke man kan se film\spille musikk på de bussene. Vanlig busser har høytaller anlegg. Men tror vel ruter vil vel droppe det?

Usikkert om det blir belte eller ikke. Da oslo har forskjellig system på det på de røde og grønne bussene.

Ville gjerne prøvd dette i dag, men tror det kun er lukket testing antakelig?

 

Noen som har anelse hvor stor ruter appen vil bli 500 MB?

For hvis den skal gjøre samme som uber ha google maps der man kan se hvor lang unna slike busser er må vel de gjøre noe smart? Da slik appen er i dag funger den kun å bestille billett.

 

Er selv skeptisk til nsb\ruter app med tanke på batterilevetid og om appen er trygg, har man rootet mobil er det lett å få tak i noe falsk app.

Litt usikkert om det blir trådløs i bussen som andre busser\tog?

Strømuttak er ofte mangelvare også.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Kundene vil også dra fordeler av førerløse busser, ettersom det skaper større fleksibilitet i kollektivtrafikken.

Fordi ?

 

Jeg kan se at kostnadsreduksjon (sjåfør) kan gi flere enheter. Dog er det ingen grunn til å tro at en får redusert vedlikeholdskost fordi kjøretøyet er uten fører, så det finnes grenser for hvor mye flåten kan øke uten at en pådrar seg kostnader andre steder.

 

 

Eller man må ringe ruter ved problemer? Teknisk feil etc på egen mobil hvis dørene ikke virker eller noe annet?

Blir sikkert en "alarm/kontakt ruter"-knapp med mic og høyttaler på bussen. Kjøretøyene må overvåkes, kameraer etc.

 

Følger ingen med risikerer en jo voldtekt, slossing, drap ombord uten at noen kan si fra.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Blir sikkert en "alarm/kontakt ruter"-knapp med mic og høyttaler på bussen. Kjøretøyene må overvåkes, kameraer etc.

 

Følger ingen med risikerer en jo voldtekt, slossing, drap ombord uten at noen kan si fra.

Det er kun i ekstreme tilfeller, mere sansynlig med hærvæk.

Fleste har mobil men er ikke særlig lett hvis man sitter i en tett buss med 2-3 pasasjer inntil hverandre.

 

Burde vel ha bedre plass i så fall, ikke særlig å sitte ved siden av svette folk på en varm dag.

Burde vært slik som england ha glassrute i mellom.

Lenke til kommentar

Fordi?

 

Jeg kan se at kostnadsreduksjon (sjåfør) kan gi flere enheter. Dog er det ingen grunn til å tro at en får redusert vedlikeholdskost fordi kjøretøyet er uten fører, så det finnes grenser for hvor mye flåten kan øke uten at en pådrar seg kostnader andre steder.

Faste stopp erstattes av spesifisert mobilhenting. Dette vil skape større fleksibilitet for kundene. Små, førerløse busser kan også mate større kollektivknutepunkter med passasjerer fra en rekke ulike boligfelt, som hver for seg har for lite passasjergrunnlag til å rettferdiggjøre opprettelsen av en nye, tradisjonelle bussruter med fører. 

 

Etterhvert vil de førerløse bussene få normal størrelse og erstatte vanlige bussruter. Da snakker vi forhåpentligvis om besparelser i tid , reduksjon i trafikkulykker og økning i antall avganger.   

Lenke til kommentar

Tror ikke man kan se film\spille musikk på de bussene. Vanlig busser har høytaller anlegg. Men tror vel ruter vil vel droppe det?

Usikkert om det blir belte eller ikke. Da oslo har forskjellig system på det på de røde og grønne bussene.

 

Noen som har anelse hvor stor ruter appen vil bli 500 MB?

For hvis den skal gjøre samme som uber ha google maps der man kan se hvor lang unna slike busser er må vel de gjøre noe smart? Da slik appen er i dag funger den kun å bestille billett.

 

Er selv skeptisk til nsb\ruter app med tanke på batterilevetid og om appen er trygg, har man rootet mobil er det lett å få tak i noe falsk app.

Litt usikkert om det blir trådløs i bussen som andre busser\tog?

Strømuttak er ofte mangelvare også.

Hvor mange rutebusser i Oslo spiller musikk eller film i dag? Hvordan er dette et tema i det hele tatt?

 

Oslo har ikke grønne busser, selv om grønne busser kjører innom Oslo.

 

Hvordan skulle appen bli 500MB???

Maps burde da være en smal sak å integrere.

 

Hvorfor er du skeptisk til appen mtp batteri og sikkerhet?

Har du ikke strøm har kontrollørene batteribank. Tbanen i Oslo har fått USB-punkter, dette vil sikkert være i disse bussene også.

Om du har rootet telefon er det fortsatt du som velger om du vil installere appen fra Play store eller oogabooga store, ditt ansvar..

 

Hvorfor skulle det være WiFi på bussen? Det er snakk om lokale bybusser her, ikke regionaltog.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Faste stopp erstattes av spesifisert mobilhenting. ...

Her omtaler du taxi, ikke buss. Busser går via faste stoppepunkter, til fastlagte tider.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...