Snylter Skrevet 4. juli 2017 Del Skrevet 4. juli 2017 Jeg hører folk prate om hvor vanskelig det er å selge for tiden, at prisene skal ned osv.. I dag solgte jeg en leilighet under en uke etter at jeg først kontaktet megler.. Prisen? Ca det jeg forventet. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 4. juli 2017 Del Skrevet 4. juli 2017 Det er vel mer det at fantasiprisene er over og at alle salg går minst 500 tusen over. Ting er litt kjøligere og folk tenker seg om, kjøper ikke hva som helst sånn uten videre, bare for å "komme inn på markedet" som meglerne liker å si det. Og forresten vil man ikke se fallende priser særlig fort i motsetning til når det øker, da ser man det med en gang. Det som ikke blir solgt blir bare liggende og gir ikke utslag i statistikken, og de fleste selgere vil mest sannsynlig ikke senke prisen sånn uten videre for å få solgt raskere. Dermed blir det bare liggende. Er mange hus her i området som ligger lenge lenge, ett år er ikke uvanlig med på og av på nettet. Mye overpriset, råttent dritt rett og slett. Det som er virkelig bra til en OK pris forsvinner på et par dager. Merkelig med det gitt, gjelder å treffe rett pris med en gang, og man trenger bare en kjøper, selv om prisen kan gå opp hvis det er mange da selvsagt. Lenke til kommentar
misanthrope Skrevet 5. juli 2017 Del Skrevet 5. juli 2017 Boligprisene skal i teorien ned. Men så lenge Oslo har kraftig tilflytting og innvandring og folk er villig til å ha det økonomisk trangt for å få det til å gå ihop så de kan bo i hovedstaden så vil prisene fortsatt være høye. Tipper det mest vil flate ut. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 5. juli 2017 Del Skrevet 5. juli 2017 Historisk sett har boligpriser aldri "flatet ut". Det er mest et flåsete megleruttrykk. Det, og "myk landing" Enten stiger det og folk vil kjøpe, eller så synker det og folk vil sikre sin gevinst. Lenke til kommentar
misanthrope Skrevet 5. juli 2017 Del Skrevet 5. juli 2017 Med unntak av andre verdenskrig har boligprisene i Norge historisk sett vært flate. Den enorme økningen siden 90-tallet har kommet pga. innvandring og en rik stat. Ikke på grunn av rike arbeidstagere. Alle i storbyområdene må lide for at ingen vil bo på landet. 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 5. juli 2017 Del Skrevet 5. juli 2017 (endret) Angående fantasipriser gikk min leilighet for noe som i fjor ville vært i denne kategorien. 75000,- pr kvm er ikke gratis akkurat, og ikke er det i byens hippeste strøk heller. Jeg har opplevd en dobling i pris siden 2010. Endret 5. juli 2017 av Snylter Lenke til kommentar
kremt Skrevet 5. juli 2017 Del Skrevet 5. juli 2017 Jeg har opplevd en dobling i pris siden 2010. Tror du det dobler seg videre, fra 2017 til 2024? Intet tre vokser inn i himmelen, det har aldri skjedd. Det som har "reddet" boligprisene er en historisk lav rente. Styringsrente på 0.5 % er det laveste den noensinne har vært. For Norge som helhet er det stort sett sånn at Prisvekst = Gjeldsvekst. Økonomien i sin helhet er drevet av stadig økende gjeldsvekst, og når dette en gang tar slutt vil veksten stoppe opp. 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 5. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2017 Det er vel mer det at fantasiprisene er over og at alle salg går minst 500 tusen over. Det er ikke meglernes prisantydninger som går inn i boligprisstatistikken. Det er det salgsbeløpene som gjør. Så hvis leilighetene ikke lenger går 500 000 over prisantydning, så faller prisene. Anonymous poster hash: 2adbb...1ab Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 5. juli 2017 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2017 Historisk sett har boligpriser aldri "flatet ut". Det er mest et flåsete megleruttrykk. Det, og "myk landing" Enten stiger det og folk vil kjøpe, eller så synker det og folk vil sikre sin gevinst. Her er det en som har skjønt det. Se tilbake på historien på ulike boligmarkeder. Hvor mange har steget kraftig for så bare å flate ut? Praktisk talt ingen! Enten så stiger prisene, eller så faller de. Anonymous poster hash: 2adbb...1ab Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 5. juli 2017 Del Skrevet 5. juli 2017 Det er vel mer det at fantasiprisene er over og at alle salg går minst 500 tusen over. Det er ikke meglernes prisantydninger som går inn i boligprisstatistikken. Det er det salgsbeløpene som gjør. Så hvis leilighetene ikke lenger går 500 000 over prisantydning, så faller prisene. Anonymous poster hash: 2adbb...1ab Ikke hvis prisantydningene har gått opp. 2 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 6. juli 2017 Del Skrevet 6. juli 2017 Hva vet egentlig økonomer/analytikere om boligpriser? https://www.dn.no/nyheter/2017/07/05/1310/Eiendom/-na-har-psykologien-i-markedet-tatt-overhand Nå har psykologien tatt overhånd. Ok? Denne måneden? Er det bare når det går nedover at den tar overhånd? Eller er det prisnivået som gjør det? "Norsk økonomi fortsetter ferden inn i en konjunkturoppgang, og det er ingen grunn til at boligprisene nå skal falle systematisk over lengre tid, sier hun. " Ok, så hva kan man forvente over tid da? Hva er forholdet mellom boligpriser og konjunkturer man kan regne med? AtW Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 6. juli 2017 Del Skrevet 6. juli 2017 Jeg har opplevd en dobling i pris siden 2010.Tror du det dobler seg videre, fra 2017 til 2024?Intet tre vokser inn i himmelen, det har aldri skjedd. Det som har "reddet" boligprisene er en historisk lav rente. Styringsrente på 0.5 % er det laveste den noensinne har vært. For Norge som helhet er det stort sett sånn at Prisvekst = Gjeldsvekst. Økonomien i sin helhet er drevet av stadig økende gjeldsvekst, og når dette en gang tar slutt vil veksten stoppe opp. Den viktigste faktoren for at boligprisene har holdt seg høy og vokst er vel heller for Oslos del innflytting. Jeg tror ikke det er realistisk å forvente en dobling de neste 7 årene nei, men jeg tror heller ikke prisene skal ned nevneverdig. Mine penger skal reinvesteres i bolig, men nå en større selveierleilighet slik at jeg kan leie den ut de neste årene. Lenke til kommentar
Sir Skrevet 7. juli 2017 Del Skrevet 7. juli 2017 Den viktigste faktoren for at boligprisene har holdt seg høy og vokst er vel heller for Oslos del innflytting. Samtidig så holder antall boliger til leie seg høyt, så det er egentlig ikke mangel på boliger. Det har vært mangel på boliger å kjøpe fordi folk har vært villig til å betale så mye som de kan låne. Med de nye reglene i år ser vi at folk ikke lenger får lov til å låne like mye. Det er altså evnen og ikke viljen som det er satt en stopper for. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå