Gå til innhold

Spår boligprisfall på 20 prosent

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor er du anonym?

Hvorfor ikke? Er person viktigere enn sak?

Anonymous poster hash: 2adbb...1ab

Det er en utvanning/misbruk av anonymfunksjonen i økonomiforumet siden spørsmålet du stiller ikke er sensitivt i det hele tatt.

Jeg skal ikke dra denne tråden mer OT, du kan lese min og andres meninger i denne tråden: Nødvendig med anonymfunksjon i økonomiforumet?

• Liker 6
Lenke til kommentar

I 20 år har såkalte "forståsegpåere" påstått boligboble og nylig kommende prisfall i Oslo.

Uansett, et 20 % prisfall er i realiteten *kun* en annulering av fjorårets prisvekst. For de aller-aller fleste spiller det ingen rolle for økonomien...

Anonymous poster hash: aa449...cc8

Ja, og? Rett før krakket sist så er det masse som spådde fortsatt oppgang.

AtW

• Liker 2
Lenke til kommentar

Gode nyheter for folk på jakt etter ny bolig. Ekspert spår at boligprisene i Oslo vil falle 20 prosent i løpet av året. Men er det realistisk? 

http://e24.no/makro-og-politikk/renteraadet/sjefoekonom-spaar-boligprisfall-paa-20-prosent-i-oslo/24077516

Anonymous poster hash: 19cbd...130

Tallene han baserer seg på er nok helt andre tall enn 'hvermannsen' er interessert i. Om han allerede mener prisen på bolig i Oslo har falt 10% det siste året, så vil ikke 10% mer merkes i særlig grad.

Lenke til kommentar

Ja, og? Rett før krakket sist så er det masse som spådde fortsatt oppgang.

AtW

Poenget er at spådommer er og blir spådommer - mens realiteten ofte går stikk motsatt vei.

Anonymous poster hash: aa449...cc8

Ja, det er forsåvidt et godt poeng, spådommene virker til å være ganske tilfeldige, uansett om de går opp eller ned.

AtW

Lenke til kommentar

Hvorfor er du anonym?

Hvorfor ikke? Er person viktigere enn sak?

Boligprisene falt 36 prosent fra 1987-1992, men inflasjonen var over 5 år 22%, så det reelle prisfallet var bare 14%. Slik sett vil 20% være betydelig for mange, når inflasjonen er på 2%.

Anonymous poster hash: 2adbb...1ab

Hm? Blir ikke det reelle prisfallet STØRRE når man tar hensyn til inflasjon?

Anonymous poster hash: 19cbd...130

Lenke til kommentar

Altså, jeg hadde sommerjobb som student å kontrollere de tallene som skulle inflasjonsjusteres, så jeg er relativt sikker på at Ssb inflasjonsjusterer.. Er på ferie, finner ikke akkurat de statistikkene herfra.

Min erfaring at SSB har begge deler, både inflasjonsjusterte tall og ikke, og det står oppgitt om det er justert eller ikke.

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...