Gå til innhold

Hvordan vil du beskrive ditt politiske ståsted?

37 stemmer

1. 1. Hvordan vil du beskrive dine politiske overbevisninger?

• Kommunist
      1
    • Sosialist
      2
    • Sosialdemokrat
      4
    • Liberal
      1
    • Liberalist
      6
    • Libertarianer
      1
    • Liberalkonservativ
      3
    • Konservativ
      3
    • Anarkist
      1
    • Nasjonalsosialist
      5
    • Nasjonalliberalist
      1
    • Sosialliberal
      3
    • Kristenkonservativ
      0
    • Islamist
      0
    • Feminist
      0
    • Miljøist
      1
    • Annet
      5

Anbefalte innlegg

Først og fremst er jeg politisk empirist. Jeg er for det som virker. Jeg synes det er altfor mye ideologi i politikken, veldig mange politikere har bestemt seg for hva de mener og er ikke interessert i om det stemmer med de faktiske forhold. Og dette ser ut til å være relativt symmetrisk fordelt langs en høyre-venstre-akse..

Mitt beste eksempel er sexkjøpsloven. Jeg så argumenter for og imot, men det viktigste for meg var at de nettopp hadde innført forbud i Sverige. Hadde ikke det beste vært å avvente litt til man så hva som skjedde i Sverige?

Kanskje jeg skulle starte Empirisk folkeparti?

Spennende tanke!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først og fremst er jeg politisk empirist. Jeg er for det som virker. Jeg synes det er altfor mye ideologi i politikken, veldig mange politikere har bestemt seg for hva de mener og er ikke interessert i om det stemmer med de faktiske forhold. Og dette ser ut til å være relativt symmetrisk fordelt langs en høyre-venstre-akse..

Mitt beste eksempel er sexkjøpsloven. Jeg så argumenter for og imot, men det viktigste for meg var at de nettopp hadde innført forbud i Sverige. Hadde ikke det beste vært å avvente litt til man så hva som skjedde i Sverige?

Kanskje jeg skulle starte Empirisk folkeparti?

For litt over to år siden begynte man å gradvis heve minstelønna i Seattle fra omtrent 10$ til 15$, hvilket selvsagt bør være en gullgruve for empirister på jakt etter kunnskap om hva som fungerer. For bare noen få uker siden kom det omtrent samtidig ut to empiriske forskningsrapporter fra to prestisjetunge universiteter (University of California og University of Washington) med betydelig ulike konklusjoner om hvordan dette har påvirket sysselsettingen. I debattene som har rast i amerikanske medier i etterkant om hvilke av metodene (og datasettene) som best beskriver virkeligheten, er det stort sett ikke særlig vanskelig å lese mellom linjene hva som er det politiske grunnsynet til forfatterne av hvert enkelt argument. Jeg tror det er fryktelig vanskelig i mange politisk viktige saker å løsrive seg fra å ha et ideologisk standpunkt selv om man tilstreber å basere alle sine argumenter på empirisk kunnskap. I noen saker er det også helt umulig, fordi folk med ulike verdier er uenige om hva det endelige målet bør være.

Jeg er for øvrig helt uenig med deg i at det er for mye ideologi i politikken, i hvert fall i Norge. Retorikken til de forskjellige partiene er helt ulike, men i den praktiske politikken er det ingen stor forskjell på en blå og rød regjering. Med unntak av enkelte symbolsaker har jeg inntrykk av at man stort sett følger ekspertenes råd, hvilket burde være helt i Empirisk Folkepartis ånd.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...