Gå til innhold

Hvordan vil du beskrive ditt politiske ståsted?

37 stemmer

1. 1. Hvordan vil du beskrive dine politiske overbevisninger?

• Kommunist
      1
    • Sosialist
      2
    • Sosialdemokrat
      4
    • Liberal
      1
    • Liberalist
      6
    • Libertarianer
      1
    • Liberalkonservativ
      3
    • Konservativ
      3
    • Anarkist
      1
    • Nasjonalsosialist
      5
    • Nasjonalliberalist
      1
    • Sosialliberal
      3
    • Kristenkonservativ
      0
    • Islamist
      0
    • Feminist
      0
    • Miljøist
      1
    • Annet
      5

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvilken merkelapp vil du sette på deg selv, og hva mener du er din ideologis styrker og svakheter?

Konservativ.

Konservativ i verdispørsmål slik som ekteskap, abort og bioteknologi. Liberalistisk i den økonomiske politikken med et sterkt ønske om å redusere statens rolle i samfunnet, kutte velferdsstaten kraftig og desentralisere mest mulig av statens oppgaver til kommunene og til sivil sektor.

Fordelen med konservatismen er at de er imot brå, dramatiske endringer i samfunnet og at de er opptatt av å ivareta tradisjonelle verdier. Ulempen er at mens er de imot revolusjoner og andre brå endringer, kan de også i noen tilfeller være litt i overkant trege med å gjennomføre endringer. En liberal økonomisk politikk er bra da er det systemet som gir sterkest velstand og best levestandard for flest, men kan føre til problemer om man tar det fullt ut, derfor er et sikkerhetsnett i bunnen for de svakeste nødvendig.

Endret av TheChubbyOne
Lenke til kommentar

Merkelapper er ikke bra, spesiellt ikke politiske, da det er subjektivt. Objektivitet er veldig viktig og etter hva jeg har sett så er/blir politikere og folk som velger seg en side veldig låst (i mangel på bedre ord).

Jeg er en "enkeltsakmann", men det er kanskje ikke en ting...

• Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg er svært enig med 4 3 her. For meg er det svært viktig å ha et åpent sinn i forhold til politikk og ikke forhaste meg med å definere meg innefor en meningskategori. Jeg har et svært åpent sinn og har et dynamisk politisk ståsted basert på hvordan jeg ser for meg samfunnsutviklingen og hvorvidt jeg tror ulike virkemidler og fremgangsmåter er riktig i dagens verdensbilde. Det er likevel enkeltsaker som er svært stabile hos meg, og jeg har i grunn et globalt perspektiv når jeg nevner disse:

- La religion få mindre innflytelse over politikken

- Ivareta og muligens styrke reguleringer rundt private donasjoner i finansiering av valgkampanjer

- Mindre nasjonalisme, mer samarbeid

- Rasjonalitet (luke bort innflytelsen til blandt annet vitenskapsfornektere, dem som ilegger meningsmotstand betegnelsen "fake news", konspirasjonister osv.)

Endret av Mos Def
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvilken merkelapp vil du sette på deg selv, og hva mener du er din ideologis styrker og svakheter?

Politisk Konservativ, litt langt til høyre.

Overbevist om at arbeiderklassen ikke ser lenger enn sin egen lommebok, men ser de samme symptomene i meg selv - oftere enn før.

I spørsmål om religion - en negativ utvikling over tid.

Før synes jeg at troende var OK. Det passet ikke for meg, men de fikk holde på med sitt - som de ville.

Nå er fornuft erstattet med forakt.

Min styrke er restene av en analytisk hjerne. Min svakhet er at jeg fremdeles tror jeg har en analytisk hjerne.

Endret av CiaroScuro
Lenke til kommentar

Jeg er svært enig med 4 3 her. For meg er det svært viktig å ha et åpent sinn i forhold til politikk og ikke forhaste meg med å definere meg innefor en meningskategori. Jeg har et svært åpent sinn og har et dynamisk politisk ståsted basert på hvordan jeg ser for meg samfunnsutviklingen og hvorvidt jeg tror ulike virkemidler og fremgangsmåter er riktig i dagens verdensbilde. Det er likevel enkeltsaker som er svært stabile hos meg, og jeg har i grunn et globalt perspektiv når jeg nevner disse:

- La religion få mindre innflytelse over politikken

- Ivareta og muligens styrke reguleringer rundt private donasjoner i finansiering av valgkampanjer

- Mindre nasjonalisme, mer samarbeid

- Rasjonalitet (luke bort innflytelsen til blandt annet vitenskapsfornektere, dem som ilegger meningsmotstand betegnelsen "fake news", konspirasjonister osv.)

Jeg også, stemte annet.

Lenke til kommentar

Først og fremst er jeg politisk empirist. Jeg er for det som virker. Jeg synes det er altfor mye ideologi i politikken, veldig mange politikere har bestemt seg for hva de mener og er ikke interessert i om det stemmer med de faktiske forhold. Og dette ser ut til å være relativt symmetrisk fordelt langs en høyre-venstre-akse..

Mitt beste eksempel er sexkjøpsloven. Jeg så argumenter for og imot, men det viktigste for meg var at de nettopp hadde innført forbud i Sverige. Hadde ikke det beste vært å avvente litt til man så hva som skjedde i Sverige?

Kanskje jeg skulle starte Empirisk folkeparti?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Sosialist her. Det har vært en lang reise. Jeg var liberal-konservativ da jeg var i 20-årene. Trodde aldri jeg skulle bli det jeg den gang foraktet.

Det minner meg mye om meg selv, var veldig konservativ og anti det meste jeg står for nå, rart hvor mye man kan endre seg 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Merkelapper i poltikk er tåpelig. Mitt politiske ståsted: "komplekst individuelt sammensatt"

Politikk er å lage splittelse der hvor det er enighet. Tåpelig er en svært mild betegnelse.   "Når skal politikerne skjønne at de er våre tjenere."  -Erik Bye    

Hva kan de vise til de siste hundre år; Løgner, Gjeld, Konflikt og Elendighet.

De få med en god vilje blir feid av banen.

"Den største forskjellen på ARBEIDER og SLAVE er i stavelsen av ordet."  -trappedinamasonicworld

Endret av keelling
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...