Gå til innhold

Nye Korea-utsettelser for Forsvarets største skip: – Betydelige overskridelser


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er vi dummere enn andre?

Hva er det som gjør at norske myndigheter i prosjekt etter prosjekt, enten det er krigsskip, oljeplattformer eller stortingsbygninger, ikke er i stand til å beregne kostnadene og når bestilt arbeid skal ferdigstilles?

Her bommes det med millioner, milliarder og måneder og år.

*

Skjer dette i alle andre land også, eller er industriledere/politikere i Norge dummere og mangler kunnskaper, sammenlignet med ledere/politikere i andre land?

Nå ser det ikke ut til at slike feil får noe konsekvenser, enten man er konserndirektør eller stortingspresidents.

Kan det ha noe med saken å gjøre?

Hvor lenge kan vi holde på med denne galskapen?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er vi dummere enn andre?

Hva er det som gjør at norske myndigheter i prosjekt etter prosjekt, enten det er krigsskip, oljeplattformer eller stortingsbygninger, ikke er i stand til å beregne kostnadene og når bestilt arbeid skal ferdigstilles?

Her bommes det med millioner, milliarder og måneder og år.

*

Skjer dette i alle andre land også, eller er industriledere/politikere i Norge dummere og mangler kunnskaper, sammenlignet med ledere/politikere i andre land?

Nå ser det ikke ut til at slike feil får noe konsekvenser, enten man er konserndirektør eller stortingspresidents.

Kan det ha noe med saken å gjøre?

Hvor lenge kan vi holde på med denne galskapen?

 

Det är likadant i Sverige. Orsakerna verkar vara flera. Inkompetens bland beställare, inkompetens och obefintlig utbildning hos politikser som sätter ramvilkår och inte minst omfattande korruption.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er det noen prosjekter fra Korea, enten det er skip eller oljeplatformer, som har blitt levert til avtalt tid, med korrekt kvalitet og innenfor budsjett?

 

Svarene er "nei", "nei" og "nei".

 

Spørsmålet man burde heller stilt er hvorfor folket velger politikere som gir så totalt blaffen i norske arbeidsplasser og så veldig gjerne brenner vekk penger på verft i Korea.

Lenke til kommentar

Totalt og fullkomment ufattelig oppførsel fra staten. Her har vi en maritim klynge i verdensklasse som kan levere både på tid, budsjett, og ikke minst kvalitet - men så skal det 'spares' penger i Asia. Det også mens det tynnes i ordrebøkene grunnet oljekrisen.

 

Den samme gjengen kjøpte makkverk-fregatter fra Spania med akkurat samme resultat, samt at vår kapasitet for å bygge krigsskip hjemme nå er fullstendig nedrustet.

 

Det eneste positive tegnet nå til dags er at de presterte å lyse ut kontrakten om nye kystvaktskip til norske verft. Hadde de bare gjort det med resten av kontraktene kunne det norske folk sluppet å sitte igjen med svarteper slik som vi nå gjør her.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Totalt og fullkomment ufattelig oppførsel fra staten. Her har vi en maritim klynge i verdensklasse som kan levere både på tid, budsjett, og ikke minst kvalitet - men så skal det 'spares' penger i Asia. Det også mens det tynnes i ordrebøkene grunnet oljekrisen.

 

Den samme gjengen kjøpte makkverk-fregatter fra Spania med akkurat samme resultat, samt at vår kapasitet for å bygge krigsskip hjemme nå er fullstendig nedrustet.

 

Det eneste positive tegnet nå til dags er at de presterte å lyse ut kontrakten om nye kystvaktskip til norske verft. Hadde de bare gjort det med resten av kontraktene kunne det norske folk sluppet å sitte igjen med svarteper slik som vi nå gjør her.

 

Byggherren set i fengsel...., for bruk av statsbudsjettet og forsvarsmidler etter eget forgodbeffinende.

Våre yrkes soldater nikker i takt om at 2 år er nok straff, for gjentatte ganger å gi fienden billige våpen.

Noe må gjøres....., for en moral !

http://www.dagbladet.no/nyheter/hadde-forsvarsluksus-pa-eget-landsted/60606067

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Fra Korea bør man kun bestille kopier av noe som allerede eksisterer. Unngå å bestille noe de ikke har laget før, ellers får du rollen som opplæringsansvarlig.

Aldri endre noe underveis og kontrollér alt. Dette gjelder ned til minste detalj. Forvent at selv åpenbare feil vil bli kopiert fra forrige bygg og krev evt. rabatt. Rett feilene et annet sted.

Lenke til kommentar

"noe av årsaken til forsinkelsene skal være knyttet til såkalte «priority bonuser». Dette fungerer slik at verftets kunde betaler ekstra penger for å bli prioritert og på den måten opprettholder sin plass i «køen» på verftet."

 

I alle dager! jeg klarer ikke å lese det som noe annet enn "Ja, vi skal ha det avtalte beløpet for å bygge dette, men vil du noensinne at vi skal prioritere det så det blir ferdig, må du betale ekstra"

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal vi tro på at ett av verdens største verft ikke "har forstått kompleksisteten" i et helt standard forsyningsfartøy som attpåtil er et design brukt i flere eksisterende skip som bygges hos det samme verftet for britene, der 1 av de er levert?

 

Her bør forsvaret gå inn og gjøre det klinkende klart at om Daweoo har lyst til å unngå å bli svartelistet hos forsvarets innkjøpsavdeling, bør skipet leveres snarest, til avtalt sum.

Endret av likferd
Lenke til kommentar

"noe av årsaken til forsinkelsene skal være knyttet til såkalte «priority bonuser». Dette fungerer slik at verftets kunde betaler ekstra penger for å bli prioritert og på den måten opprettholder sin plass i «køen» på verftet."

 

I alle dager! jeg klarer ikke å lese det som noe annet enn "Ja, vi skal ha det avtalte beløpet for å bygge dette, men vil du noensinne at vi skal prioritere det så det blir ferdig, må du betale ekstra"

 

Så de påstår implesitt at behovet for ambasader ikke eksisterer.

Lenke til kommentar

Hvor er nå de folkene som i en anna tråd hardnakket påstod at det var best å bygge slike ting i østen enn å bygge det her hjemme?

 

Men uansett hvilken IQ sperra person vi velger inn i både kommune og storting så blir ingenting bedre eller anderledes, different person, same shit.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

De som sitter i forsvaret og styrer dette Prosjektet, burde lært av feilene som man har gjort i Olje bransjen. Der ar det vært en "kontrakts pris" og en langt høyere slutt pris.

 

Ved "komplekse" prosjekter, hvor alt ikke er "beskrevet 100%", ja så må en spørre seg selv, om det hadde vært smartere å bygge skipet noe nærmere hjemlige trakter. Slik som å la skroget bli bygd i Polen/Romania, og så tauet det til Norge og ferdig stilt det på et verft her i Norge. Med tanke på "hemmelighold" av detaljer på et slikt skip, så ville man kanskje hatt litt mer "kontroll" enn når man bygger på andre siden av jorden.

 

Men, kanskje man lærer ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...