Lars Taraldsen Skrevet 26. juni 2017 Del Skrevet 26. juni 2017 Nå ønsker det koreanske verftet mer penger.Nye Korea-utsettelser for Forsvarets største skip: – Betydelige overskridelser 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg Roger Hansen Skrevet 26. juni 2017 Populært innlegg Del Skrevet 26. juni 2017 Er det noen prosjekter fra Korea, enten det er skip eller oljeplatformer, som har blitt levert til avtalt tid, med korrekt kvalitet og innenfor budsjett? Har det ikke vært en gjenganger i en årrekke gjennom forskjellige prosjekter at ting leveres enten for sent, eller til avtalt tid med tusenvis av timer med carry-over work (ufullstendig arbeid) og i begge tilfeller til langt over kost? Skal vi ikke snart ta lærdom av hva det koster å sende prosjekter ut av landet basert på det som på papiret ser ut som en fin bunnlinje utarbeidet av blåruss som ikke ser på resultatene av tidligere prosjekter? 11 Lenke til kommentar
G Skrevet 26. juni 2017 Del Skrevet 26. juni 2017 Når alle vil ha båten sin bygget i Sør-Korea så blir det kø. Om penger er viktigere enn tid, så.. Lenke til kommentar
G5X3ZJ34 Skrevet 26. juni 2017 Del Skrevet 26. juni 2017 Dessverre er det de som ansetter disse blårussene og som setter kravene til dem, som har feilen. Det er dem man må oppgradere.... 5 Lenke til kommentar
misanthrope Skrevet 26. juni 2017 Del Skrevet 26. juni 2017 Sånn går det når man setter ut kontrakter til laveste bud. Verft "jukser" for å få dem. Og så krever de alikevel mer i ettertid. Noen i forsvar og regjering trenger å lære sosioøkonomi og eksportøkonomi. 3 Lenke til kommentar
Thorleif Grimstvedt Skrevet 26. juni 2017 Del Skrevet 26. juni 2017 Er vi dummere enn andre? Hva er det som gjør at norske myndigheter i prosjekt etter prosjekt, enten det er krigsskip, oljeplattformer eller stortingsbygninger, ikke er i stand til å beregne kostnadene og når bestilt arbeid skal ferdigstilles? Her bommes det med millioner, milliarder og måneder og år. * Skjer dette i alle andre land også, eller er industriledere/politikere i Norge dummere og mangler kunnskaper, sammenlignet med ledere/politikere i andre land? Nå ser det ikke ut til at slike feil får noe konsekvenser, enten man er konserndirektør eller stortingspresidents. Kan det ha noe med saken å gjøre? Hvor lenge kan vi holde på med denne galskapen? 3 Lenke til kommentar
Leif D Skrevet 26. juni 2017 Del Skrevet 26. juni 2017 Er vi dummere enn andre? Hva er det som gjør at norske myndigheter i prosjekt etter prosjekt, enten det er krigsskip, oljeplattformer eller stortingsbygninger, ikke er i stand til å beregne kostnadene og når bestilt arbeid skal ferdigstilles? Her bommes det med millioner, milliarder og måneder og år. * Skjer dette i alle andre land også, eller er industriledere/politikere i Norge dummere og mangler kunnskaper, sammenlignet med ledere/politikere i andre land? Nå ser det ikke ut til at slike feil får noe konsekvenser, enten man er konserndirektør eller stortingspresidents. Kan det ha noe med saken å gjøre? Hvor lenge kan vi holde på med denne galskapen? Det är likadant i Sverige. Orsakerna verkar vara flera. Inkompetens bland beställare, inkompetens och obefintlig utbildning hos politikser som sätter ramvilkår och inte minst omfattande korruption. 2 Lenke til kommentar
nessuno Skrevet 26. juni 2017 Del Skrevet 26. juni 2017 Er det noen prosjekter fra Korea, enten det er skip eller oljeplatformer, som har blitt levert til avtalt tid, med korrekt kvalitet og innenfor budsjett? Svarene er "nei", "nei" og "nei". Spørsmålet man burde heller stilt er hvorfor folket velger politikere som gir så totalt blaffen i norske arbeidsplasser og så veldig gjerne brenner vekk penger på verft i Korea. Lenke til kommentar
joffeloff Skrevet 26. juni 2017 Del Skrevet 26. juni 2017 Totalt og fullkomment ufattelig oppførsel fra staten. Her har vi en maritim klynge i verdensklasse som kan levere både på tid, budsjett, og ikke minst kvalitet - men så skal det 'spares' penger i Asia. Det også mens det tynnes i ordrebøkene grunnet oljekrisen. Den samme gjengen kjøpte makkverk-fregatter fra Spania med akkurat samme resultat, samt at vår kapasitet for å bygge krigsskip hjemme nå er fullstendig nedrustet. Det eneste positive tegnet nå til dags er at de presterte å lyse ut kontrakten om nye kystvaktskip til norske verft. Hadde de bare gjort det med resten av kontraktene kunne det norske folk sluppet å sitte igjen med svarteper slik som vi nå gjør her. 3 Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 26. juni 2017 Del Skrevet 26. juni 2017 (endret) Totalt og fullkomment ufattelig oppførsel fra staten. Her har vi en maritim klynge i verdensklasse som kan levere både på tid, budsjett, og ikke minst kvalitet - men så skal det 'spares' penger i Asia. Det også mens det tynnes i ordrebøkene grunnet oljekrisen. Den samme gjengen kjøpte makkverk-fregatter fra Spania med akkurat samme resultat, samt at vår kapasitet for å bygge krigsskip hjemme nå er fullstendig nedrustet. Det eneste positive tegnet nå til dags er at de presterte å lyse ut kontrakten om nye kystvaktskip til norske verft. Hadde de bare gjort det med resten av kontraktene kunne det norske folk sluppet å sitte igjen med svarteper slik som vi nå gjør her. Byggherren set i fengsel...., for bruk av statsbudsjettet og forsvarsmidler etter eget forgodbeffinende.Våre yrkes soldater nikker i takt om at 2 år er nok straff, for gjentatte ganger å gi fienden billige våpen. Noe må gjøres....., for en moral ! http://www.dagbladet.no/nyheter/hadde-forsvarsluksus-pa-eget-landsted/60606067 Endret 26. juni 2017 av Halvor Sølvberg- the MOV Lenke til kommentar
Stefse Skrevet 26. juni 2017 Del Skrevet 26. juni 2017 Fra Korea bør man kun bestille kopier av noe som allerede eksisterer. Unngå å bestille noe de ikke har laget før, ellers får du rollen som opplæringsansvarlig. Aldri endre noe underveis og kontrollér alt. Dette gjelder ned til minste detalj. Forvent at selv åpenbare feil vil bli kopiert fra forrige bygg og krev evt. rabatt. Rett feilene et annet sted. Lenke til kommentar
mysjkin Skrevet 26. juni 2017 Del Skrevet 26. juni 2017 "noe av årsaken til forsinkelsene skal være knyttet til såkalte «priority bonuser». Dette fungerer slik at verftets kunde betaler ekstra penger for å bli prioritert og på den måten opprettholder sin plass i «køen» på verftet." I alle dager! jeg klarer ikke å lese det som noe annet enn "Ja, vi skal ha det avtalte beløpet for å bygge dette, men vil du noensinne at vi skal prioritere det så det blir ferdig, må du betale ekstra" 1 Lenke til kommentar
likferd Skrevet 26. juni 2017 Del Skrevet 26. juni 2017 (endret) Skal vi tro på at ett av verdens største verft ikke "har forstått kompleksisteten" i et helt standard forsyningsfartøy som attpåtil er et design brukt i flere eksisterende skip som bygges hos det samme verftet for britene, der 1 av de er levert? Her bør forsvaret gå inn og gjøre det klinkende klart at om Daweoo har lyst til å unngå å bli svartelistet hos forsvarets innkjøpsavdeling, bør skipet leveres snarest, til avtalt sum. Endret 26. juni 2017 av likferd Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 26. juni 2017 Del Skrevet 26. juni 2017 "noe av årsaken til forsinkelsene skal være knyttet til såkalte «priority bonuser». Dette fungerer slik at verftets kunde betaler ekstra penger for å bli prioritert og på den måten opprettholder sin plass i «køen» på verftet." I alle dager! jeg klarer ikke å lese det som noe annet enn "Ja, vi skal ha det avtalte beløpet for å bygge dette, men vil du noensinne at vi skal prioritere det så det blir ferdig, må du betale ekstra" Så de påstår implesitt at behovet for ambasader ikke eksisterer. Lenke til kommentar
meg0709 Skrevet 26. juni 2017 Del Skrevet 26. juni 2017 Hvor er nå de folkene som i en anna tråd hardnakket påstod at det var best å bygge slike ting i østen enn å bygge det her hjemme? Men uansett hvilken IQ sperra person vi velger inn i både kommune og storting så blir ingenting bedre eller anderledes, different person, same shit. Lenke til kommentar
Arne Knudsen Skrevet 27. juni 2017 Del Skrevet 27. juni 2017 Jeg kan ikke begripe at man absolutt skal bygge dette fartøyet i Korea med de erfaringene man har hatt tidligere. Er vi ikke konkurransedyktige nok her hjemme? Ser man kun på prisen når oppdragene gis? Lenke til kommentar
WTEKNIKK2 Skrevet 12. september 2017 Del Skrevet 12. september 2017 De som sitter i forsvaret og styrer dette Prosjektet, burde lært av feilene som man har gjort i Olje bransjen. Der ar det vært en "kontrakts pris" og en langt høyere slutt pris. Ved "komplekse" prosjekter, hvor alt ikke er "beskrevet 100%", ja så må en spørre seg selv, om det hadde vært smartere å bygge skipet noe nærmere hjemlige trakter. Slik som å la skroget bli bygd i Polen/Romania, og så tauet det til Norge og ferdig stilt det på et verft her i Norge. Med tanke på "hemmelighold" av detaljer på et slikt skip, så ville man kanskje hatt litt mer "kontroll" enn når man bygger på andre siden av jorden. Men, kanskje man lærer ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå