Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kan man leve på frukt?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En litt morsom sidenote er at folk som kun spiser frukt og har brune øyne vil kunne få øyne som heller mer mot fargen blått.

Han har faktisk en egen video hvor han forteller om at øynene hans skifter farge. 

Dune 3?  :wee:

Spicy

Lenke til kommentar

Og kjøtt er vel fremdeles den beste, mest allsidige kilden til det meste av næringsstoffer kroppen trenger. Fordi næringsstoffene har blitt prosessert i kroppen til et annet levende vesen, så tas de også mye lettere opp i menneskekroppen. 

Men forutsetter ikke det at dyret har spist gress, og ikke kraftfor? 

Anonymous poster hash: 6e83c...4aa

Nei, det har i alle fall ikke jeg hørt noe om. At næringsstoffene tas lettere opp har med hvordan stoffene fordeles og lagres i kjøttet på dyret. Kroppen til et dyr fungerer på relativt lik måte som kroppen til et menneske, derfor blir stoffene på en måte mer tilpasset oss, i alle fall hvis du sammenligner det med en plante. Måten en plante er satt sammen på er så annerledes at kroppen må jobbe hardere for å ta opp næringsstoffene, som igjen resulterer i at en mindre prosentandel av næringen i planten blir tatt opp i kroppen. Kan desverre ikke nok til å forklare på en bedre måte. :hm:

Det jeg har hørt er at andelen og fordelingen av næringsstoffer i kjøttet er mer fordelaktig hos dyr foret med gress. Kanskje det du tenker på? Dyr foret på kraftfor har en litt større andel fett, og spesielt da av mettet fett. Kjøtt inneholder generelt egentlig bare ørsmå mengder med flerumettet fett, men fordelingen er også her i "usunn" retning hos dyr foret på kraftfor. Enkelte vitaminer har også litt høyere verdier der dyrene har spist gress, men forskjellene her er ikke store, og det er i tillegg forskjell i hvilke typer kraftfor som brukes og hvor mye. Her i Norge er disse tingene også veldig nøye kontrollert, så jeg ville heller fokusert på andre ting som har større utslag på helse enn akkurat dette.

Skal du ha det absolutt sunneste, ja da bør du gå for dyr foret med gress, men det er ikke usunt å velge kraftfor heller. :)

Jeg har hørt mange som mener at mettet fett egentlig ikke er så dumt. Det finnes visstnok både sunt og usunt mettet fett, og det finnes både sunt og usunt umettet fett. Hvis jeg husker riktig. 

Usunne typer umettet fett kan jeg ikke si at jeg har hørt om, men sikker kan jeg ikke være. Innen helseforskning virker det som de er ufattelig glad i å ombestemme seg hele tiden. :p

Forskninger og meninger finner på noe nytt ofte så det du sier kan kanskje stemme, men ut fra det jeg har hørt og lest så er det i generelle betrakninger slik at fett i forhold til sunnhet fordeles slik mettet fett<umettet fett<flerumettet fett. Her er selvfølgelig en mengde forskjellige variasjoner innenfor dette igjen og forskere er uenige og hva som leder til hva, men for å unngå masse detaljer så handler det meste om kolesterol, og innvirkningen de forskjellige typene fett har på det. Mettet fett sies å øke kolesterolet, mens umettet fett, og spesielt flerumettet fett senker kolesterolet. Eller for å si det mer nøyaktig, mettet fett øker den negative siden av kolesterolet, mens umettet/flerumettet øker den positive delen av kolesterolet. Det er innenfor umettet/flerumettet fett at du finner Omega-3, som de fleste har hørt om, og Omega-6, hvor begge har vist seg å være gunstig for helsen på flere måter.

Nå er det ikke sånn at man nødvendigvis bør gå over til å spise kun de umettede typene fett. Som i alle ting så er en balansegang alfa og omega. Grunnen til at kjøtt kan sies å være usunt med tanke på fett er nøyaktig denne balansen, kjøtt har veldig mye mettet fett i forhold til umettet fett, dermed ville et kosthold kun bestående av kjøtt, over lang tid, være negativt for kolesterolet og dermed også helsen.

Det du tenker på med sunt og usunt mettet fett er jeg mer usikker på, så vidt jeg vet er mettet fett mettet fett. Kan være det har noe med forskningen på fett, sett i motsetning til sukker, og hvilke påvirkninger de har på helsen. Der hevdes det vel at inntaket av karbohydrater er mer skadelig for hjertet enn inntaket av fett, noe ala de Fedon Lindberg greiene. Her må jeg uansett innrømme at jeg er veldig usikker. Klarer du å finne mer informasjon om saken så hadde det vært interessant å få vite. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg så en video med en tilsynelatende sunn og frisk fyr som hevdet at han kun spiste frukt og litt salat. Han brukte nesten ikke penger på mat. Er det virkelig mulig, eller vil man få mangelsykdommer med et slikt kosthold?

Jeg tror man kan få alvorlig vitaminmagel om man kun spiser det ja. Mangel på vitamin C for eksempel; alle bør spise fisk. Å spise bare frukt og salat og ikke noe annet kan gi muskel- og skjelettplager.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nei. Frukt inneholder mye sukker og for mye av det vil lede til altfor høyt inntak av sukker. Det er en grunn til hvorfor de sier at du må begrense mengden frukt mens du kan spise alle grønnsakene du ønsker. 

En diett som kun består av salat og frukt er en flott måte å ødelegge kroppen din før din tid er omme. Mangelsykdommer er garantert da det er ingen mulighet å få alt kroppen din trenger fra salat og frukt.

Kan mye frukt føre til diabetes?

Lenke til kommentar

Jeg så en video med en tilsynelatende sunn og frisk fyr som hevdet at han kun spiste frukt og litt salat. Han brukte nesten ikke penger på mat. Er det virkelig mulig, eller vil man få mangelsykdommer med et slikt kosthold?

Jeg tror man kan få alvorlig vitaminmagel om man kun spiser det ja. Mangel på vitamin C for eksempel; alle bør spise fisk. Å spise bare frukt og salat og ikke noe annet kan gi muskel- og skjelettplager.

Finnes det ikke masse vitamin C i appelsiner?

Lenke til kommentar

Dette er den gamle, amerikanske matpyramiden:
https://bengreenfieldfitness.com/wp-content/uploads/2012/01/2011-06-02-USDA_Food_Pyramid.gif

Selv da den pyramiden ble lagd visste man at man ikke burde spise så mye karbohydrater. Det er også en teori om at sukkerindustrien påvirket det for å demonisere fett, når fett i moderate mengder er ekstremt godt for deg sånn egentlig. Eksempler på bra fettkilder er feks olivenolje og fet fisk. Nå er det sukker sin tur å bli demonisert, men med tanke på at det er meget avhengighetsdannende og skadelig for helsen din i lengden (vi alle inntar altfor mye sukker og ser på det som normalt). Jeg er rimelig sikker på at sukker er en stor grunn til hvorfor vi nå har en epidemi av fedme.

Lenke til kommentar

Nei. Frukt inneholder mye sukker og for mye av det vil lede til altfor høyt inntak av sukker. Det er en grunn til hvorfor de sier at du må begrense mengden frukt mens du kan spise alle grønnsakene du ønsker. 

En diett som kun består av salat og frukt er en flott måte å ødelegge kroppen din før din tid er omme. Mangelsykdommer er garantert da det er ingen mulighet å få alt kroppen din trenger fra salat og frukt.

Spiser du nok kan det bidra til det ja. Så absolutt. Sukker er sukker, hvis du spiser for mye av det spiller det ingen rolle om det kommer fra sjokolade og gummi cola flasker eller frukt.

Lenke til kommentar

Det er også en teori om at sukkerindustrien påvirket det for å demonisere fett

Har hørt at Illuminati/CFR gjorde det også, for å redusere befolkningstallet i Vesten, men den teorien er vel mer tvilsom. 

Tror du et forbud mot raffinert sukker hadde vært noe?

Lenke til kommentar

Spiser du kun frukt vil nok risikoen for å få diabetes øke betraktelig. Et blodsukker som en jojo vil belaste kroppen din noe enormt.

Har du en vitenskapelig kilde til påstanden?

Nei, og jeg gidder heller ikke å lete etter det for deg.

Lenke til kommentar

Nei, men jeg skulle sett sukker få høyere skatter og at folk bli ordentlig informert, og hvis vi ikke klarer å tøyle inn effektene som samfunnet har av sukker så vil jeg helst at det skal sidestilles med kaffe, alkohol og andre avhengighetsskapende stoffer. 

Kaffe er vel sunt, eller har jeg misforstått?

Lenke til kommentar

Spiser du nok kan det bidra til det ja. Så absolutt. Sukker er sukker, hvis du spiser for mye av det spiller det ingen rolle om det kommer fra sjokolade og gummi cola flasker eller frukt.

Det er vel en vesentlig forskjell på raffinért sukker og fruktsukker? Ikke at man ikke kan få for mye av begge, men har jo lest så mange artikler både av leger og forskere som har den meningen.

Lenke til kommentar

Spiser du kun frukt vil nok risikoen for å få diabetes øke betraktelig. Et blodsukker som en jojo vil belaste kroppen din noe enormt.

Har du en vitenskapelig kilde til påstanden?

Nei, og jeg gidder heller ikke å lete etter det for deg.

Hvorfor øker risiko for diabetes betraktelig av å spise frukt?

Lenke til kommentar

Nei, men jeg skulle sett sukker få høyere skatter og at folk bli ordentlig informert, og hvis vi ikke klarer å tøyle inn effektene som samfunnet har av sukker så vil jeg helst at det skal sidestilles med kaffe, alkohol og andre avhengighetsskapende stoffer. 

Kaffe er vel sunt, eller har jeg misforstått?

En kopp eller to om dagen kan gjøre deg godt ja, men hører konstant om folk som ikke klarer seg uten sin kanne eller to om dagen, spesielt nordmenn (har sikkert noe med våre lange vintre å gjøre tenker jeg).

Lenke til kommentar

Det er vel en vesentlig forskjell på raffinért sukker og fruktsukker? Ikke at man ikke kan få for mye av begge, men har jo lest så mange artikler både av leger og forskere som har den meningen.

Selvsagt er det en forskjell, men en kalori er en kalori og sukker er sukker, og burde ikke inntas i for stor kvanta. Det er ikke naturlig at vi har så stor tilgang til så mye å fråtse i.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...