Gå til innhold

Tyrkiske barn får ikke lenger lære om evolusjon


  

55 stemmer

  1. 1. Bør barn lære om evolusjon?

    • Ja
      52
    • Nei
      3
  2. 2. Er evolusjon forenlig med religioner som islam og kristendommen?

    • Ja
      16
    • Nei
      39


Anbefalte innlegg

 

@Gavekort: Hvilken artikkel hentet du bildet ditt fra?

 

https://edex.s3-us-west-2.amazonaws.com/publication/pdfs/lerner_7.pdf

 

Her er det mange problemer. 

  1. Bildet ditt er et modifisert utgave av bilde på side 13, hvor de har lagt til dumme kommentarer og slått sammen D, F, F-, og ingen standard. 
  2. Bildet ditt bruker data fra nesten 20 år siden.
  3. Siden de gjorde bunnkategorien så stor, så innholder den mange stater som faktisk underviser evolusjon og underviser ikke kreasjonisme. 
Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser ikke på dette som særlig reelle argumenter mot poenget i min post.

 

Så hva var poenget ditt med å vise til en misvisende bilde, som bruker 15 - 20 år gamle data? 

 

Siden underkategorien er så bred, betyr det bare at evolusjonsundervisningen er svak, ikke at den er ikke-eksisterende. Det er ikke sammenlignbart med ingen evolusjonsundervisning i Tyrkia.

Lenke til kommentar

Det er en viss uenighet om hvorvidt evolusjonsteorien er forenlig med f.eks. kristendommen. La meg derfor begrunne hvorfor jeg stemte nei.

 

På sett og vis kan det meste gjøres forenlig med kristendommen, så lenge man gjør mange nok ad hoc antakelser. Men da blir det ganske meningsløst å si at noe er forenlig med kristendommen. Jeg valgte derfor å tolke spørsmålet til hvorvidt det er rimelig å si at evolusjonsteorien burde regnes som evidens mot kristendommen eller ei.

 

Kristendommen forutsetter en allmektig og allgod gud. Dermed er det ikke å forvente at man vil finne unødvendig lidelse. Evolusjonsteorien er en prosess som foregår over lang tid, med mye prøving og feiling. Denne fellingen foregår med levende organismer som lider. De fleste organismer har en tilværelse full av smerte og generell jævelskap. Det er ikke en prosess man vil forvente at en allmektig og allgod skapning vil bruke for å skape liv, da det medfører masse lidelse.

 

En del kristne vil hevde at deres gud har lagt sitt merke på verden, og at man kan se på verden at den må være skapt. At en prosess hvor gud er overflødig er ansvarlig for det biologiske mangfoldet strider mot dette.

 

Gjennom evolusjonen vår så har vi fått oss en del kognitive bias som gjør at vi ofte tar avgjørelser på dårlig grunnlag. Dette er ikke overraskende gitt evolusjonsteorien som så, men er ikke noe vi ville forvente av en gud som visstnok ga oss fri vilje.

 

Dette er tre områder hvor evolusjonsteorien vanskelig kan forenes med kristendommen. Er det logisk mulig? Joda, med ad hoc begrunnelser. Er det særlig sannsynlig? Neh.

 

 

@Gavekort: Takk for kildehenvisningen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når jeg gikk på skolen for noen år siden så lærte vi like mye om religion som evolusjon og jeg har ikke tatt skade av det eller blitt religiøs selv om vi lærte om skapelsen.

 

Problemene oppstår når det kommer alternativer for opplæringen som er ment å påvirke barna i en subjektiv retning som ikke vil forbedre verken barnas liv eller verden.

 

Å droppe evolusjon og bare lære om dyr og planter og vitenskap generellt ser jeg ingen problemer med. Ikke det at de som dropper evolusjon sitter på stumpen uten å forklare vår eksistens :p

Lenke til kommentar

@4 3:

 

Lærte du om religion i naturfagstimene?

 

Evolusjonsteorien, med mutasjoner og tilpasninger, legger mye av grunnlaget for moderne biologi. I tillegg gir det grunnlaget for å sette dyr og og planter inn i en felles kontekst. Er du sikker på at det er en god idé å droppe det?

  • Liker 5
Lenke til kommentar

@4 3:

 

Lærte du om religion i naturfagstimene?

 

Evolusjonsteorien, med mutasjoner og tilpasninger, legger mye av grunnlaget for moderne biologi. I tillegg gir det grunnlaget for å sette dyr og og planter inn i en felles kontekst. Er du sikker på at det er en god idé å droppe det?

Enig med deg. Det er et ordtak som heter "Nothing in Biology Makes Sense except in the Light of Evolution" og som treffer spikern på hodet. 

 

Er det så greit å droppe det ?

 

Tror egentlig ikke du forstår hvor sentralt evolusjon er innen biologi og naturfag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Jeg ser ikke på dette som særlig reelle argumenter mot poenget i min post.

 

Så hva var poenget ditt med å vise til en misvisende bilde, som bruker 15 - 20 år gamle data? 

 

Siden underkategorien er så bred, betyr det bare at evolusjonsundervisningen er svak, ikke at den er ikke-eksisterende. Det er ikke sammenlignbart med ingen evolusjonsundervisning i Tyrkia.

 

 

Hva er misvisende med å vise til ekte data som beskriver hvordan evolusjon er/var innført i amerikanske stater? Er du i tvil om at republikanske stater har/hadde svært lite evolusjon i skolesystemet?

Lenke til kommentar

For å være helt ærlig er ikke det tyrkiske skolesystemet all verden. De samfunnsvitenskapelige fagene som historie, samfunnsvitenskap og språk er dominert av en ideologi dannet på 1920-30 tallet som heter for kemalisme. Kemalismens hovedpoeng var å lage en nasjonalstat basert på tyrkisk identitet ut av de muslimske flyktningene (mujahirs) som flyktet fra Balkan og Kaukasus og de innfødte som kurdere, arabere og tyrkiske stammer fra sentral-asia. Mye av dette var basert på myter som benektelse av etniske minoriteter og benektelse av mange av de kriminelle handlingene den «nye» tyrkiske staten hadde utført, som mange folkemord (armenere og kurdere). Hele hovedpoenget var å rettferdiggjøre mujahirens nye dominans i Anatolia.

 

Men samtidig ønsket man å skape en moderne nasjonalstat som de i Europa. Det gjorde at man innførte sekularisme og aksepterte offentlig sett teorier som evolusjonsteorien, moderne fysikk og kjemi. Selv om store deler av befolkningen ikke trodde på dette og var dypt religiøse, så hadde man et offentlig bilde hvor man imiterte den franske modellen og lot som om man aksepterte vitenskapen.

 

Etter hvert som politisk islam fikk gjennomslag har man bestemt seg for å fjerne dette i et skolesystem som allerede er av svært begrenset kvalitet. Systemet fungerer slik at man en årlig eksamen som går over en viss periode, og hvert område (som matematikk, språk og naturfag) har sin dag. Der går man igjennom 40-45 spørsmål multiple choice. Og det er her problemene kommer. Man har påvist at ved naturfag for eksempel klarte ikke 900 av 1900 tusen mennesker ikke et eneste spørsmål. Ved matematikk var dette 420 000.

 

http://www.gazetevatan.com/fende-900--matematikte-420-bin-ogrenci-sifir-cekti-624682-gundem/

 

http://www.memurlar.net/haber/223905/870-bin-kisi-matematikten-sifir-cekti.html

 

Dette skyldes da ikke dumme studenter, men et system som er helt akterutseilt. Samtidig som andelen «flinke studenter» har synket, har andelen Imam Hatip skoler økt. De har vel omtrent 1 million videregående skole-elever sist gang jeg sjekket. Dette er altså religiøse skoler som ikke har moderne vitenskap på pensum. Hvis vi i tillegg tar med Gulen-skoler (de som blir beskyldt for å ha gjennomført et kupp) som visstnok har stjålet eksamenssettene og gitt dem til sine elever, så er tallet over dyktige studenter faktisk langt lavere. Husk at de årlige eksamenssettene er basert på pensum for den offentlige skolen.

 

Det Erdogan sitt regime faktisk gjør er å ta en svak skole og gjøre den langt svakere enn per dags dato. Dette er også noe hans sønn, Bilal Erdogan, har uttalt. Et viktig aspekt av deres politikk er å bygge flere Imam Hatip-skoler fordi de er de eneste som er villige til å stemme på Erdogan. Jeg samtalte en gang med en person om hvorfor så mange i Tyskland stemte på Erdogan. Vi kom frem til at grunnen var at kun 3 prosent av tyrkerne i Tyskland tok høyere utdanning. Et utrolig svakt tall for et kunnskapssamfunn.

 

Tyrkerne går fra å være skikkelige svake i samfunnsfagene (noe som reflekteres i deres svake politiske system hvor de har kriget i 40 år hvorvidt kurderne skal få tale sitt morsmål eller ikke) og til å være svake i naturfag og matematikk i tillegg. 

 

PS! Og vet dere hva det triste er? Ikke at de ikke får lære om evolusjonen, men at de eneste som leser dette er forskjellige spioner den tyrkiske staten har rundt omkring i Norge for å reportere meningsmotstandere inn. Det vitner om et samfunn som er på helt villspor. 

Endret av Stian Hammer
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg må si at PISA-resultatene for Tyrkia ikke er direkte oppløftende lesestoff. Dog virker det som om resultatene i matematikk og naturfag har vært stabile (stabilt under OECD-snittet) siden 2006.

Om du ser på sammenhengen mellom hvor mye de bruker per elev vs resultatene er ikke Tyrkias resultater noe spesielt ... Norge derimot bruker mest og får resultater midt på treet.

Lenke til kommentar

 

Jeg må si at PISA-resultatene for Tyrkia ikke er direkte oppløftende lesestoff. Dog virker det som om resultatene i matematikk og naturfag har vært stabile (stabilt under OECD-snittet) siden 2006.

Om du ser på sammenhengen mellom hvor mye de bruker per elev vs resultatene er ikke Tyrkias resultater noe spesielt ... Norge derimot bruker mest og får resultater midt på treet.

Er ikke direkte skeptisk til dette, men ser gjerne kilde på at Norge bruker mest.

 

Nå er ikke Norges resultatet på PISA direkte imponerende. Dog har resultatene i matematikk vel pekt rett vei i det siste, og man kan argumentere for at Norge scorer bra i de tingene som det er vanskeligere å måle på standardiserte prøver, slik som kreativitet og tolkning.

Lenke til kommentar

Er ikke direkte skeptisk til dette, men ser gjerne kilde på at Norge bruker mest.

 

Nå er ikke Norges resultatet på PISA direkte imponerende. Dog har resultatene i matematikk vel pekt rett vei i det siste, og man kan argumentere for at Norge scorer bra i de tingene som det er vanskeligere å måle på standardiserte prøver, slik som kreativitet og tolkning.

Screen_Shot_2017-07-03_at_13.08.01.png

https://www.oecd.org/pisa/pisaproducts/pisainfocus/49685503.pdf

 

Mener jeg hadde laget en lignende selv med total score, som du muligens kan finne om du tråler (googler) igjennom diskusjon.no

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå er det vel offisielt:

 

http://www.hurriyetdailynews.com/Default.aspx?pageID=238&nID=115673&NewsCatID=341

 

Evolusjonsteorien ut, Jihad inn!

Siterer fea linked din:

"What is this big jihad? It is to serve our society, to increase welfare, to ensure peace in society, to serve the society’s needs"

 

Når det gjelder evolusjon - er ikke det å betrakte som religionslære, men heller vitenskap. Så det er rett å ta det ut av en religionsundervisning.

Lenke til kommentar

[...]

 

Når det gjelder evolusjon - er ikke det å betrakte som religionslære, men heller vitenskap. Så det er rett å ta det ut av en religionsundervisning.

Det er bare synd at de fjerner det fra biologiundervisningen. Fra linken i trådens første innlegg,

 

“As the students at ninth grade are not endowed with antecedents to discuss the ‘Origin of Life and Evolution’ section in biology classes, this section will be delayed until undergraduate study.”

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

[...]

 

 

Når det gjelder evolusjon - er ikke det å betrakte som religionslære, men heller vitenskap. Så det er rett å ta det ut av en religionsundervisning.

Det er bare synd at de fjerner det fra biologiundervisningen. Fra linken i trådens første innlegg

 

 

“As the students at ninth grade are not endowed with antecedents to discuss the ‘Origin of Life and Evolution’ section in biology classes, this section will be delayed until undergraduate study.”

Ja det er uheldig, men det er også uheldig når noen lærere som slett ikke er biologer underviser i dette temaet, hvor det er lett å forveksle opprinnelse med utvikling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...