SilentMajority11 Skrevet 25. juni 2017 Del Skrevet 25. juni 2017 Jeg har mastergrad i bedriftsøkonomi og vurderer å bygge den ut med et fagfelt. Jeg har tenkt på IT, psykologi, ingeniør, juss, mv., men klarer ikke helt bestemme meg for hva som vil være fornuftig. Håper noen har noen gode råd om hvilke utdanninger som passer godt sammen med økonomi og administrasjon. God råd mottas med takk! Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 25. juni 2017 Del Skrevet 25. juni 2017 En ting er hva som passer sammen øk.ad., men noe helt annet er hva du vil jobbe med? Eller om du har bruk for det i din bransje. IT-fag, matematikk, regnskap/revisjon, sosiologi og juss er typiske forlengelser, men med totalt ulike karriereveier. Lenke til kommentar
Grensejegeren Skrevet 29. juni 2017 Del Skrevet 29. juni 2017 Jeg antar du tenker årsstudium? Personlig tenker jeg sosiologi/ psykologi virker relevant. Hva påvirker de ulike valgene vi tar, hvorfor osv. Nå vet ikke jeg hvilken bransje du sikter deg inn på, men et årsstudium i internasjonal politikk eller engelsk kultur kan også være relevant. Husk at det er du som bestemmer hva som virker mest tiltalende. Men om du har ambisjoner om å jobbe i en gitt bransje, kan du tenke ut hva som er relevant akkurat der. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 29. juni 2017 Del Skrevet 29. juni 2017 eller engelsk kultur kan også være relevant.Nå ble jeg nysgjerrig..Hvordan er engelsk litteratur relevant for en økonom? Lenke til kommentar
Grensejegeren Skrevet 2. juli 2017 Del Skrevet 2. juli 2017 Som sagt så avhenger dette av hvilken bransje du sikter deg inn på. Mange næringer setter vertfall stor pris på mennesker med gode språkkunnskaper og forståelse for andre kulturer. Typiske bedrifter som har en mer internasjonal vinkling og kontakt med andre land setter vel mest pris på akkurat dette. Men: dette var selvsagt bare litt rask ide myldring fra min side... Men har du sidetittel siviløkonom og er ferdigutdannet? Isåfall, hva får deg til å ønske videre utdanning? Som sagt, er det en avgrenset bransje du ønsker å jobbe i, burde du velge noe som er relevant innenfor det området. Det er jo ganske åpenbart at om du ønsker å jobbe med HR og personalledelse så er psykologi mest relevant. På lik linje som at en eksportbedrift kanskje verdsetter mer språkkunnskaper og kunnskap om samfunnsøkonomien og/ eller internasjonal politikk som kan påvirke bransjen Det er derfor vanskelig å gi deg et spesifikt svar, dette blir en vurderingssak for deg som vet hvor skoen trykker Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 2. juli 2017 Del Skrevet 2. juli 2017 Jeg er akkurat ferdig med økonomiutdanning (på bachelornivå). Mine forelesere stresset iallfall veldig at det er stort behov for økonomer som skjønner teknologi og motsatt. Det behovet vil antagelig bare bli større. Altså er nok ikke IT/programmering så dumt å lære seg som økonom. Ellers vil det nok være veldig nyttig å lære seg kinesisk. Vi har handlet en del med kinesere på jobb, og det er veldig få der som snakker engelsk flytende. Da ender vi fort opp med å få andre ting enn vi har bestilt osv. Det skal sies at de har blitt bedre. Skulle jeg lært meg et språk nå måtte det blitt kinesisk. 1 Lenke til kommentar
Horge Skrevet 3. juli 2017 Del Skrevet 3. juli 2017 Hvis du har lyst til å jobbe med regnskap og finans i forlagsbransjen, så kan sikkert litteraturstudier være "kjekt å ha"; men hvis du på generelt grunnlag vil spisse kompetansen din så er det uten tvil IT som er svaret. Dypere forståelse for hvordan data lagres i databaser, være kjent med ulike prinsipper for programering/scripting og ikke minst utveksling av data mellom systemer og plattformer (f.eks. bruk av api-er), og det at du selv mestrer avansert bruk av formler, funksjoner og funksjonalitet i regneark - det er kunnskap du vil ha ekstremt stor glede av som økonom. Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 3. juli 2017 Del Skrevet 3. juli 2017 En av foreleserne mine i finans har sagt rett ut: "Drit i økonomi, det kan dere lære dere senere. Lær dere matte og programmering!" Jeg tror det er noe i dette, skal selv ta årsstudium i realfag på UIO dette året. Nettopp ferdig med bachelor og satser på master i utlandet neste år. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå