AnonymDiskusjon Skrevet 25. juni 2017 Del Skrevet 25. juni 2017 Jeg har tegnet og signert en kontrakt med utleier. I kontrakten står min mor og jeg oppført som beboere. Ettersom det er lovlig å ta opp familie i boligen flytter min far inn etter opphold i utlandet. Så langt alt vel. Men så flytter jeg ut, og ettersom jeg er den eneste som har signert kontrakten og står som leietaker, må jeg da ha fremleietillatelse fra utleier? Eller er det ok uten siden min mor er påført kontrakten som beboer? (og man har lov til å ta opp familie, min far som er mammas mann). Anonymous poster hash: 13663...5f1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 26. juni 2017 Del Skrevet 26. juni 2017 Skillet mellom opptak i husstand (husleieloven § 7-1) og fremleie (husleieloven § 7-2 flg) går på hvorvidt det skjer en bruksdeling (opptak) eller en bruksoverføring (fremleie). Hvis du er den eneste leietaker og ønsker å flytte ut vil det være å overlate din bruksrett til noen andre. Oppføring som beboer er ikke det samme som å være leietaker. En beboer har ingen juridisk forpliktelse til å betale leie, for eksempel. Her vil det være aktuelt enten å søke godkjenning for fremleie (husleieloven kapittel 7), eller å søke godkjenning av leietakerskifte (husleieloven kapittel 8). 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå