Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøpe bil med heftelser - hva er mest ryddig

Anbefalte innlegg

Hvis man kjøper en bil med heftelser hvordan er det mest ryddig og løse dette?

Alternativ 1: eks: bilen koster 200k, heftelser er 150k, betaler 50 k til selger og gjør opp tidligere eiers bank selv.

Alternativ 2: Betaler 200 k til selger, selger forplikter seg via kontrakt og gjøre opp med banken.

Hva har hadde dere gjort? Jeg heller jo mest mot alternativ 1 da heftelsene følger bilen og om jeg ikke skulle oppfylle mine forpliktelser om å innfri restlån vil jo dette kun slå tilbake på meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Husk at heftelser (pant) og restgjeld ikke er det samme. Dersom pantet er 150.000, men er delvis nedbetalt, kan restgjelden være ned mot 0. Dersom lånet er misligholdt, kan restgjelden være over 150.000.

Lenke til kommentar

Eneste korrekte løsning her er 1. Velger du alternativ 2 kan selger drikke opp pengene (eller bruke dem opp på annen måte...), og du får en lang og tung jobb med å tvangsinndrive beløpet, og om selger da viser seg å ikke ha verken nåla i veggen (og kanskje dessuten har mye annen gjeld han ikke klarer betjene) eller jobb (som det kan tas lønnstrekk i, om han da ikke er neddynget i annen gjeld som er høyere prioritert enn deg) , så har du i praksis tapt 150.000.

Lenke til kommentar

Få siste faktura fra hans bank/finansieringsselskap hvor rest gjeld er oppgitt. Bli enig om kjøpesum og er den lavere enn restgjeld skal han betale det gjenstående. Når det er betalt og framvist kvittering - tar din bank kontakt med hans bank/finansieringsselskap og betaler direkte til dem. Selger ser ikke pengene i det hele tatt da bankene ordner seg imellom når det er snakk om pant i bil. Han får returnert sitt gjeldsbrev etter hvert, heftelsen blir slettet i Brønnøysundregisteret og etter hvert blir ditt lån hvis pant i bil registrert der.

Gjort det på denne måten ved biler jeg har solgt selv og har vært helt uproblematisk, både til forhandler og til privat personer.

Endret av LabWeiler
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Jeg solgte en bil med finansiering i bank.

Jeg ringte banken og fikk oppgitt restbeløp og innbetalte summen. Neste mnd fikk jeg krav om ny betaling . Regnet med at det var påløpt renter ! Da jeg fikk nytt krav sjekket jeg opp. Det viste seg at jeg var skyldig kr 19000,- på den solgte bilen !!

Hvordan er dette lovlig bankskikk ? Kjøpte ny bil i god tro men sitter nå med to biler å betale på !

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...