Daniel95 Skrevet 25. juni 2017 Del Skrevet 25. juni 2017 Heisann. Har en passat 2006 som jeg har skrudd litt på. Bremsene funket fint før jeg begynte og skru. Byttet klosser fremme og tok av ene caliperen bak. Etter jeg tok av caliperen bak trykket jeg på park brems uten og tenke meg om så stempelet kjørte seg helt ut. Koblet av elmotoren på caliperen og skrudde stempelet manuelt tilbake før jeg satt det sammen igjen og skrudde caliperen på. Når jeg startet bilen og trykket på bremsepedalen gikk den rett i bånn. Fikk også feilmelding på parkbrems i dashbordet. Tenkte først at det var en sammenheng med feil på parkbrems og at pedalen gikk rett i bånn men så etterpå at det var en dam med bremseveske på bakken under motor. Lurer da på om det er hovedsylinderen på bremsen som tilfeldigigvis røk samtidig som jeg byttet alle disse delene eller om det er park bremsen som har skylden i dette problemet. Takker masse for svar! Lenke til kommentar
kremt Skrevet 25. juni 2017 Del Skrevet 25. juni 2017 Har du prøvd å lufte? Alle hjul må luftes når du har fått luft i kretsen. Lenke til kommentar
Daniel95 Skrevet 25. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2017 Har du prøvd å lufte? Alle hjul må luftes når du har fått luft i kretsen. Nei, har ikke luftet. Men skjønner ikke hvorfor det skulle kommet luft i systemet. Har ikke byttet caliper eller åpnet noe så skal ikke være mulig at det har kommet luft i systemet. Kan det være at jeg har skrudd stempelet på caliperen for langt inn? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 25. juni 2017 Del Skrevet 25. juni 2017 Med en dam med bremsevæske under bilen så er luft det siste han bør bekymre seg over. Finn ut hvor dammen kom i fra først. 1 Lenke til kommentar
Daniel95 Skrevet 25. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2017 Har sett under bilen. Så opp på undersiden av bremsevæskebeholderen. Var noen dråper der. Kan det være selve beholderen som er ødelagt, eller hovedsylinderen kanskje? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 25. juni 2017 Del Skrevet 25. juni 2017 På noen biler bør man åpne lufteventilen på caliperen før man presser stempelet tilbake da det ikke er bra å få trykk tilbake i ABS og/eller hovedsylinder. Få noen til å presse på pedalen og se om du kan se om det lekker ut noe sted. Lekker det vil du ikke få trykk og da vil pedalen gå til bunns uansett. 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 25. juni 2017 Del Skrevet 25. juni 2017 (endret) Det er ikke urimelig at bremserørene har sprukket heller. Sjekk beholder, sylinder, bremserør, bremseslanger og kalipper. Finn ut hvor lekkasjen kommer fra. Endret 25. juni 2017 av Gavekort 1 Lenke til kommentar
Daniel95 Skrevet 25. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2017 Har sjekket rundt hele bilen. Ingen lekasjer rundt om unntatt under motorrom. Når bilen står og går og jeg bremser går pedalen rett i bunn. Nesten ingen motstand. Kan pumpe den hard, men mister trykk med en gang. Skal ta og få noen til og trykke på pedalen mens jeg ser rundt bremsevæskebeholderen/hovedsylinder. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 25. juni 2017 Del Skrevet 25. juni 2017 Finner du lekkasjen så finner du problemet. 2 Lenke til kommentar
Daniel95 Skrevet 25. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2017 Vil en defekt hovedsylinder gi lekkasje? Har hørt at man ikke kan se en lekkasje om det er selve hovedsylinderen som er gåen. Hvis dette stemmer kan jeg vel umiddelbart utelukke at det er den som er ødelagt i og med at det var en dam med bremsevæske under motorrom? Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 25. juni 2017 Del Skrevet 25. juni 2017 Alt som har bremsevæske i seg kan lekke. Dette er et hydraulisk system med svært høyt trykk, så det skal ikke mye til før det fosser ut bremsevæske. Jeg har ikke kjennskap til det du sier om hovedsylinder, men jeg tror du kommer langt med å finne ut nøyaktig hvor bremsevæsken kommer fra. Lenke til kommentar
Daniel95 Skrevet 25. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2017 Var ute og sjekket nå. Kunne ikke se noe lekkasje rundt hovedsylinderen... Kan jeg klemme igjen bremseslangen på bakhjulet hvor jeg har problemer med parkbremsen bare for å sjekke at det ikke er der problemet ligger? Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 25. juni 2017 Del Skrevet 25. juni 2017 Ville ikke tullet med bremseslangene. Men parkbremsen er vel vaier på Passat, så det spiller nok ingen rolle. Er det ingen lekkasje rundt hovedsylinder så ville jeg gått videre. Lenke til kommentar
Daniel95 Skrevet 25. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2017 Ingen lekkasje andre steder. Jeg sjekket oppunder bilen i går og da var det dråper rundt hovedsylinderen. Men kunne ikke se noe nå når jeg var ute. Er elektrisk parkbrems på denne bilen. Den skrur inn parkbremsen på sylinderen til den vanlige bremsen begge sider bak. Kom på at når jeg holdt på å presse tilbake sylinderen bak kom det en stråle med bremsevæske ut en eller annen plass fra caliperen. Var bare en liten stråle så var det slutt. Har ikke sett noe lekkasje der bak i ettertid. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 25. juni 2017 Del Skrevet 25. juni 2017 Om bremseveske har kommet ut har luft kommet seg inn. Luft alle bremsene dine du. Lenke til kommentar
Daniel95 Skrevet 25. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2017 Da prøver jeg det Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 25. juni 2017 Del Skrevet 25. juni 2017 (endret) Som jeg nevnte over så er det lekkasjen som er problemet, så du må finne ut hvor bremsevæsken lekker fra og fikse det problemet. Luft spiller ingen rolle om du har et hull som trekker inn ny luft. Endret 25. juni 2017 av Gavekort Lenke til kommentar
OleJohnny15 Skrevet 25. juni 2017 Del Skrevet 25. juni 2017 Lekkasjen er sannsynligvis bare søl etter at du presset stemplene på 3 calipere tilbake. Da flommer beholderen over. Hvordan er væskenivået nå? Ville uansett lufta hvis stempelet har vært helt ute. Har aldri skrudd på disse caliperne manuelt da man skal kjøre de elektrisk med diagnoseutstyr inn og ut, men det er mulig du må skru ut stempelet til det ligger nesten inntil klossen manuelt for å få bremser igjen. Må nok uansett på verksted etterpå for å få slettet feilkoder og utføre grunninnstilling på håndbrekket. Beklager diffust svar her... 1 Lenke til kommentar
Daniel95 Skrevet 25. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2017 Takk for svar. Nå var jeg akkurat ute og skrudde av caliperen bak. Uten å tenke meg om prøvde jeg bremsene igjen. Da poppet selvfølgelig sylinderen ut av caliperen. Rant ut 1-2 dl med bremsevæske så lurer på om det er der problemet ligger? Får kjøpe ny caliper og se om det fungerer da. Lenke til kommentar
Daniel95 Skrevet 25. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2017 Nivået i beholderen har vært så og si det samme hele tiden Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå