muffe Skrevet 6. desember 2003 Del Skrevet 6. desember 2003 Har et problem med en HAUK. Mistenker at det er ULN2803A IC'en som er problemet her.Heldig vis monterte jeg IC sokkel, så det er ikke vanskelig å bytte den ut. Saken er at første gang jeg satt den i så satt jeg den i feil vei... Dvs inngang 1 fikk +12 volt, og utgang 1 ble GND. Kan dette ha ført til at hele IC'en vandret til de evige jaktmarker? Når jeg aktiverer en port på paralellporten, så får jeg +4,3 volt på den, men jeg regner med at det spenningsfallet kun er forårsaket av den litt for lave indre resistansen i multimeteret. Noen tips? Eventuelt noen som har planer om å bestille fra elfa de neste dagene, og som kan slenge på en ULN2803A? Har ingen vidre planer om å betale 100 kr. i frakt for en dings skom koster 13 kr. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 6. desember 2003 Del Skrevet 6. desember 2003 Skal ikke si gararantert, men alle de gangene jeg har snudd IC'er så var det bare å hive de. Lenke til kommentar
Superslask Skrevet 6. desember 2003 Del Skrevet 6. desember 2003 en IC tåler jo bare noen m.a. så har du satt den feil vei er den waisted. er elfa bare nettbutikk? (eller kanskje du bor for langt unna en ordenltig butikk) Lenke til kommentar
muffe Skrevet 6. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2003 Joda, elfa har en butikk i Oslo. Men det er liksom fire timer unna... Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 Hepp Du har jo et multimeter, så hvorfor ikke måle litt ? Får ic +12V over pinne 10 og 9 ? Får f.eks pinne 1 ca +5V iforhold til jord fra parallellporten ? Får pinne 18 da ca +12V iforhold til jord ? Lenke til kommentar
muffe Skrevet 10. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2003 Målingene er gjort uten IC i sokkelen, hvis ikke annet er oppgitt. IC får +12 volt over pin 10 (+) og 9 (-). Det er det samme om IC er i eller ikke. Hvis utgang 2 på paralellporten er aktivert (pin 7 på IC), er den +4,37 volt i forhold til jord. Med IC i sokkelen endrer dette seg til 3,4 volt. Da har jeg 0,17 volt på utgang 2 (pin 12 på IC). Det er ingen kortslutninger i noen loddinger, og det er forbindelse i alle kopperbaner. Jeg regner det derfor som sikkert at IC'en tok kvelden da jeg satte den feil i sokkelen. Har bestilt ny, og ankomst er beregnet til i morgen. Lenke til kommentar
muffe Skrevet 11. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2003 Har nå fått ny IC, og det virker fremdeles ikke. Samme "symtomer" som sist. Eneste forskjellen er at jeg ikke har satt IC'en feil i sokkelen. Noen tips? Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 11. desember 2003 Del Skrevet 11. desember 2003 Har du koblet diodene som står parallellt over spolene til releene rett vei ? Har du hørt releene slå inn noensinne ? Gå over loddepunkt. Lenke til kommentar
muffe Skrevet 11. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2003 Hvis jeg bruker et ampérmeter og gir de forskjellige kanalene 12 volt, trekker disse ikke mer enn 0,04 A, og både lysdiode og relé kopler fint inn. Derfor konstaterer jeg at diodene er satt rett vei. Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 11. desember 2003 Del Skrevet 11. desember 2003 Har du montert likeretteren rett vei ? Pinne 10 skal ha +12V iforhold til jord. Ta et bilde av for og bakside av pcb og send til meg hvis du har mulighet. Kanskje jeg kan gi det et tips da. Lenke til kommentar
muffe Skrevet 11. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2003 Jeg tror likerettern er koplet riktig vei. Jeg får i alle fall likestrøm ut av den uansett spenning eller om det er DC/AC. Kan jeg da ha koplet feil? Skal sende bilder i morgen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå