Gå til innhold

ULN2003A

Anbefalte innlegg

Har et problem med en HAUK. Mistenker at det er ULN2803A IC'en som er problemet her.Heldig vis monterte jeg IC sokkel, så det er ikke vanskelig å bytte den ut.

Saken er at første gang jeg satt den i så satt jeg den i feil vei... Dvs inngang 1 fikk +12 volt, og utgang 1 ble GND. Kan dette ha ført til at hele IC'en vandret til de evige jaktmarker?

Når jeg aktiverer en port på paralellporten, så får jeg +4,3 volt på den, men jeg regner med at det spenningsfallet kun er forårsaket av den litt for lave indre resistansen i multimeteret.

Noen tips? Eventuelt noen som har planer om å bestille fra elfa de neste dagene, og som kan slenge på en ULN2803A? Har ingen vidre planer om å betale 100 kr. i frakt for en dings skom koster 13 kr.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Målingene er gjort uten IC i sokkelen, hvis ikke annet er oppgitt.

IC får +12 volt over pin 10 (+) og 9 (-). Det er det samme om IC er i eller ikke.

Hvis utgang 2 på paralellporten er aktivert (pin 7 på IC), er den +4,37 volt i forhold til jord. Med IC i sokkelen endrer dette seg til 3,4 volt. Da har jeg 0,17 volt på utgang 2 (pin 12 på IC).

Det er ingen kortslutninger i noen loddinger, og det er forbindelse i alle kopperbaner.

Jeg regner det derfor som sikkert at IC'en tok kvelden da jeg satte den feil i sokkelen. Har bestilt ny, og ankomst er beregnet til i morgen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...