Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Elektrisk motor og hastighets-begrensning

Anbefalte innlegg

Er noe usikker på om jeg poster i rett tråd, men tar sjansen her.

Jeg har en elektrisk motor på 1600W 48V. På batteriet er det oppgitt "Batterikapasitet: 576Wh (48V 12Ah Heavy-Duty).

Jeg ønsker å ha en mulighet til å begrense hastigheten på Kjøretøyet (Som motoren sitter på).

Jeg har søkt på ebay, "ac motor speed regulator

Jeg ser flere av de støtter 48V, men er noe usikker på hva batteri/motor tåler.

Er det noen som har greie på dette?  :dremel:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Går selvsagt ut fra at det er en dc motor/universalmotor. Og da er det bare å senke spenningen for senket ytelse.

Dvs. En dc-dc step down converter. Og kjent som en buck converter. Kjøp et par for å koble i serie eller parallell for å få nok effekt (1600w ++).

Kan i grunn annefale noen litt beefy dioder for å forhindre skade på kretsen fra spenningstopper generert fra motoren.

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker.

Etter å ha lest en del nå i etterkant så innser jeg at det kan bli noe mer komplisert enn jeg hadde regnet med.

Så da spør jeg om noe alternativt..

Dersom jeg ønsker å ha en "nødstopp" bryter/knapp koblet til batteri/el-motor. Hva er den beste løsningen her?

Det er lagt opp til nøkkelstart og en bryter, men ønsker altså å ha en ekstra bryter til å trykke på som tar strømmen. Selv om nøkkelen skrus på.

Endret av Marius_86
Lenke til kommentar

Bare å koble en bryter på f.eks inntaket eller noe annet sted som bryter kretsen i ditt tilfelle. Nødstoppbryter eller ei, sier mer bare hvordan denne er utformet.

Er det tre faser så trenger du en nødstopp som i alle fall bryter to faser for at strømmen blir tatt. Hvis ille er det jo veldig greit. Da kan den i praksis kobles inn hbor som helst.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...